cederbusch cederbusch skrev:
Du/Ni får gärna inte kapa min tråd och göra den till en annan fråga. :)

Min ursprungliga fråga var om jag bör tänka att jag ska byta ut isoleringen eller inte. Och det har jag inte fått nått bra svar på än. Det känns sådär att börja plasta in saker tycker jag. Har renoverat ett helt annat hus (finns gamla trådar om det) och då använde jag uteslutande cellulosa och en ångbromsande papp. Men det huset står ju varmt året om.

Jag kommer använda cellulosa nu också. Men jag funderar på om jag vågar ha kvar mineralullen över tid när användningen är sporadisk över året, men sen med tiden är planen på att flytta dit. Spontant känns det bäst att byta ut all isolering i den nyare delen. Mkt jobb, men vem bryr sig om 10 år? Men om ngn har ett mer underbyggt svar till att det är onödigt så vill jag gärna höra. Gissa kan jag ju göra själv ;)
nino nino skrev:
Ok, kan man köra 120+45 isolering då tro i ett kallställd sommarstuga som även används på vintern? Eller ska man sätta ångbromsen på 120 och sen köra en 45 på insidan

Tänkte:

Panel
Luftspalt
Vindduk
45*120
45*45
Ångbroms
28*70 för installationer
Skiva/panel
Normalt sett sätter man ångbroms (eller spärr) mellan installationsksikt och huvudisolering. Tanken är ju att genomföringar osv inte skall gå igenom...
Det viktiga är då att det blir mindre isolering på insidan. Så 45 i installation och 120 som "huvudisolering" känns rimligt.

Jag tror inte man råkar ut för katastrofala problem om man kallställer med ull och ångbroms. Men som sagt förordar jag gärna ångbroms istället för spärr då fukt iaf kan ta sig ut då om den väl kommer in...samt inte minst eftersom om man använder en spärr/plast så måste man säkerställa att det blir helt tätt ! Vilket i gamla stugfor sällan är rimligt.

cederbusch cederbusch skrev:
...

Min ursprungliga fråga var om jag bör tänka att jag ska byta ut isoleringen eller inte. Och det har jag inte fått nått bra svar på än. Det känns sådär att börja plasta in saker tycker jag. Har renoverat ett helt annat hus (finns gamla trådar om det) och då använde jag uteslutande cellulosa och en ångbromsande papp. Men det huset står ju varmt året om.

Jag kommer använda cellulosa nu också. Men jag funderar på om jag vågar ha kvar mineralullen över tid när användningen är sporadisk över året, men sen med tiden är planen på att flytta dit. Spontant känns det bäst att byta ut all isolering i den nyare delen. Mkt jobb, men vem bryr sig om 10 år? Men om ngn har ett mer underbyggt svar till att det är onödigt så vill jag gärna höra. Gissa kan jag ju göra själv ;)
Du kommer nog inte få annat än gissningar. Alla hus är ju mer eller mindre unika, och det beror på läge, hur ofta du kallställer, väder osv
Men om du inte har problem med jobbet att byta allt så gör det. Det är ju inte dåligt. Sen om det skulle funka att behålla ullen: Troligen, ingen kan säga säkert. Men om du annars måste byta den om 5 år så kan du ju också göra jobbet då istället- men tråkigt då att behöva riva ut ytskikt osv dock.

Skulle jag göra en klassisk riskanalys skulle jag säga:
Möjlig konsekvens att behålla ullen och köra ångbroms eller inget alls: 3-4 av 5 med möjligt finansiell konsekvens + merarbete. Sannolikhet för problem, kanske 1-2 av 5. Ttoalt riskvärde 3-8 av 25.
Mitigerande åtgärd: Håll koll under tiden. Kanske ha ngn inspektionsbar del eller liknande.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.