Mikael_L
S Swedejohn skrev:
Den befintliga centralen har 10 frånskiljarskruvar till utgående nollor. Den kan alltså inte föregås av en JFB.
Ja detta är helt klart ett lite ovanligt utförande, och skapar svårigheter att sätta in en JFB för hela anläggningen, det är ju i princip omöjligt utan att man ordnar till en ny jord eller nollskena i centralen ifråga.

• Gilla
D.K.
  • Laddar…
Dussew Dussew skrev:
Fint att du kunde samla @useless och @GK100 i samma kommentar om elgrejer.

Du skulle sett deras duell i inlägget nedan för ett par dagar sedan:

[länk]
Nu vet jag inte vad du menar med duell det är inget jag sysslar med och i så fall inte mot useless i tråden.

Enda jag ville få någon att nappa på var det vanliga tuggandet i många trådar om mätningar och kontroller av tex PE. Är det någon gång det både är enkelt att göra på några olika sätt och samtidigt påkallat genom ålder på installationen är det i TS fall. Som lite överkurs dessutom särskilja PE och N endast genom mätning något som också ibland figurerar här och sett som besvärligt att lyckas med.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja detta är helt klart ett lite ovanligt utförande, och skapar svårigheter att sätta in en JFB för hela anläggningen, det är ju i princip omöjligt utan att man ordnar till en ny jord eller nollskena i centralen ifråga.
Samtidigt något som är väldigt enkelt att fixa om man behöver. Sämsta som skett för TS är den mindre skickade montören som fått in slangar i övre högra hörnet och sen orsakat sedvanligt trassel. Mycket låga poäng på en sån individ inget som vare sig går fortare eller ger några andra mervärden bara ren oförmåga.

• Gilla
D.K. och 1 till
  • Laddar…
D.K. D.K. skrev:
Markerar detta som det bästa svaret. Har fått mycket bra feedback så det är inte lätt att avgöra.

Tack för bra feedback. Gäller också andra som har bidratt.

Får tag i en skiva med polykarbonat för 400kr, tror det är billigaste jag kan hitta, 800x1200mm så då har jag till andra projekt. Motsvarande men i "plexi" kostar 100kr
Var hittar du 800x1200mm plexi för 100kr?

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Sämsta som skett för TS är den mindre skickade montören som fått in slangar i övre högra hörnet och sen orsakat sedvanligt trassel. Mycket låga poäng på en sån individ inget som vare sig går fortare eller ger några andra mervärden bara ren oförmåga.
Jag själv ogillar och retar mig på den där sämsta dragningen av matning från elmätaren till centralen.
Och jag tänker att elnätsägaren inte heller är så imponerad över hur det ser ut kring elmätaren.

• Gilla
D.K. och 1 till
  • Laddar…
Har du letat ordentligt i huset? Skyddsskivorna borde funnits och kanske fortfarande finns instoppade någonstans, bara för att ingen visste vad de var till för. I värsta fall bortkastade av samma anledning. Och apropå stoppa fingrarna i diazedhållarna; inkommande fas ligger i bottenkontakten. Skall vara otroligt tunna fingrar för att nå strömförande del där vid normal gruppsäkring.
Kommer att bli DYRT att byta central! Helt i onödan.

• Gilla
D.K.
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag själv ogillar och retar mig på den där sämsta dragningen av matning från elmätaren till centralen.
Och jag tänker att elnätsägaren inte heller är så imponerad över hur det ser ut kring elmätaren.
Har inte sett den delen tidigare men ett totalt bottennapp alla kategorier där.

• Gilla
D.K.
  • Laddar…
Det bör finnas beröringsskydd,
Har gjort motsvarande av plast i 3D-skrivare. Det blev några stycken för att räcka till hela ytan.

• Gilla
D.K.
  • Laddar…
L laseryxa skrev:
Var hittar du 800x1200mm plexi för 100kr?
Ooops.... du har rätt... var en vurpa... hittar det inte nu igen så måste sett fel dimension. Ärligt så tyckte jag det lät billigt när jag skrev det...

K Karldanaxel skrev:
Har du letat ordentligt i huset? Skyddsskivorna borde funnits och kanske fortfarande finns instoppade någonstans, bara för att ingen visste vad de var till för. I värsta fall bortkastade av samma anledning. Och apropå stoppa fingrarna i diazedhållarna; inkommande fas ligger i bottenkontakten. Skall vara otroligt tunna fingrar för att nå strömförande del där vid normal gruppsäkring.
Kommer att bli DYRT att byta central! Helt i onödan.
Är inte i huset tyvärr. Men fick ett bra tips @PNI lite högre upp... en del projekt som är prioriterat just nu. Men ni kommer få se ett monterat skydd där inom några veckor, kanske månader, eller i 2026... 🙄 ne, men snart... ish...

Låter bra!

En central med riktiga säkringar och utan jordfelsbrytare skall man vara rädd om.

Nu kommer någon att börja hacka på mig direkt men faktum är att många jordfelsbrytare inte tål vanliga elverktyg. Min splitternya blå Bosch borrmaskin utlöste jordfelsbrytaren på bygget när jag tog den ur lådan och kopplade in den.
Jag förklarade att om de inte ordnar fram fungerande jordfelsbrytarfri elförsörjning så väntar jag medan timlönen rullar. Då fick jag veta att det finns jordfelsbrytarfria trefasuttag utanpå centralskåpet men jag som inte är elutbildad inte får ha nyckel till rummet där elcentralen är. Varpå jag svarade att det behöver jag inte heller för jag har en bra kofot. Då fick jag en nyckel.

De hade hållit på en hel vecka och käftat om att jag måste byta ut alla mina elverktyg mot nya på egen bekostnad eftersom allt bevisligen var i oskick när jordfelsbrytaren löste ut........
Sannolikt var det jordfelsbrytaren som var en extra känslig modell.

Fast i praktiken går det sällan att svetsa på jordfelsbrytare så har man en sådan måste det gå att koppla förbi den om någonting någon gång behöver svetsas i huset.

• Gilla
D.K.
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu vet jag inte vad du menar med duell det är inget jag sysslar med och i så fall inte mot useless i tråden.

Enda jag ville få någon att nappa på var det vanliga tuggandet i många trådar om mätningar och kontroller av tex PE. Är det någon gång det både är enkelt att göra på några olika sätt och samtidigt påkallat genom ålder på installationen är det i TS fall. Som lite överkurs dessutom särskilja PE och N endast genom mätning något som också ibland figurerar här och sett som besvärligt att lyckas med.
Jag tyckte det var mycket upplysande att läsa er "dust" i alla fall. Kalla det vad du vill men ni hade inte riktigt samma syn på vikten av mätningar och skälen till varför man kan vilja göra dem konsekvent och jag håller nog mer med om din filosofi där!

Det där med vad som är den egentliga skillnaden mellan PE och N är himla intressant :)

PE och N är ju RENT ELEKTRISKT "samma sak", d.v.s. returledare för strömmen, N vid vanlig drift och PE då strömmen råkar ta sig till vad som nu är "jordat" (alltså anslutet till PE-ledare, t.ex. metallhöljet på brödrosten/lampan). Med detta sagt har de ju olika helt funktioner som ABSOLUT INTE får blandas ihop.

PE och N kopplas sedan ihop om det nu är genom en bygling i centralen, vid mätaren eller i något skåp någonstans.

Först i transformatorn så "jordas" nollpunkten med ett riktigt jordspett till sann jord och nollpunkten är ju bara en elektrisk koppling/bygling till både N och PE samt till ena änden på fasernas transformatorer. Det är också genom nollpunkten som verkligen ALL returström samlas, vid vanlig drift genom N, vid spänningssatta höljen genom PE (innan säkringen förhoppningsvis går) och till med genom den mycket resistiva men otroligt "tjocka" ledaren som är självaste backen om någonting strömförande skulle få kontakt med sann jord.

Vad vill jag ha sagt med det här, jo det går inte att bara spänningsmäta på t.ex. ett eluttag vad som är PE och N (ca 240 blir det ju oavsett!)

Här blir det kontinuitetsmätning som gäller, alltså kontinuitet mellan PE respektive N till (tillfälligt isärskruvade eller åtskilda genom frånslagen JFB) PE-skenan eller N-skenan i centralen samt att det INTE finns kontinuitet mellan dessa efter att de separerats. Oj, nu blev klockan mycket...

Redigerat:
O O skrev:
Det är knappast en vanlig reservdel. Hittar man en likadan beg central så kan man ju ta från den. Men det skall väl inte vara så svårt att tillverka en "skyddskåpa" själv. Googla lite bilder och se hur det skall se ut.

Risken är knappast en större brandfara utan personfara om någon pillar på fel ställe. Alltså ett ställe som skulle varit beröringsskyddat .
Om det är bäst med metallplåt eller plexiglas bör man kanske kolla upp i så fall.
Inte plexi dom går det spricker i och är en dålig plast bättre med Macrolon plast den håller inga spricker etc

• Gilla
D.K.
  • Laddar…
Jag har en hel del dylika sitter i en fastighet jag har. Vad är det för mått på lådan? Inte otroligt att det finns nån dylik skiva över även om jag vet att det saknas i en del i mina också.........

• Gilla
D.K.
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Inte plexi dom går det spricker i och är en dålig plast bättre med Macrolon plast den håller inga spricker etc
Upplysningsvis så är Macrolon namnet på ett fabrikat av POLYCARBONAT

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.