13 608 läst ·
45 svar
14k läst
45 svar
Borde jag få bytt el-central? #el-arkeologi
Platta kan jag fixa. Är väl bara att ta en plexiglaskiva eller liknande? Såga och borra upp hål till alla säkringarna?Mikael_L skrev:
Jag är ju inte den som brukar föreslå att byta bort gamla fina porslinssäkringscentraler till moderna med minibrytare som har mycket kortare livslängd, och sämre egenskaper vid kortslutning.
Men om jag blev kallad till det jag ser i bilderna i första inläggen och ombedd att fixa till det som inte är korrekt i första hand, och snygga till lite lagom i andra hand, så skulle jag antagligen gå på spåret att jag byter ut centralen.
För den tid det skulle ta för mig att fixa en skiva att täcka med skulle bli alldeles för dyrt helt enkelt.
Så om inte kunden kan fixa den biten själv på något vis, så tänker jag att utbyte av hela centralen skulle vara det bästa.
Det handlar om typ 20 säkringar, så det skulle inte bli speciellt dyrt, en JFB bör TS ändå sätta in, oavsett vad han gör, tycker jag.
Nåt annat jag borde tänka på? Slår av huvudbrytaten när jag ska ta måtten 😅
Inte bara dos borra en plexiskiva, det spricker väldigt lätt men om du lyckas så glöm inte tvätta av den med t röd innan du monterar😉 Samt kontrollera innan du ska montera på att du inte har nån spänning i centralenD.K. skrev:
Ja alltså,.elbilsladdare kan va aktuellt vid nåt tidspunkt men inte dem närmaste åren. Förra ägarna har laddat sina två kraftiga elbilar genom den här centralen. Dem drog en lång kabel från en stickkontakt med flyttbar jordfelsbrytare (sån man har i kontakten) och så ladda dem bilarna en om gången på låg ampere. Samma stick hade också en stor och två små frysar 😆Mikael_L skrev:
Det är snack om kanske 20-25m tjock kabel, till ett ganska krävande jobb. Men verkar ha fungerat för dem i 7 år. Jag laddar inte bil och frysarna har jag tatt bort för dem låg i ett uthus. Jag är lite skeptisk till anordningen men det har visst nog fungerat länge.
Feedback på de? 🙃
Bästa svaret
Enligt Elsäkerhetsverket har ditt hus brunnit ner för länge sedan.D.K. skrev:
Ja alltså,.elbilsladdare kan va aktuellt vid nåt tidspunkt men inte dem närmaste åren. Förra ägarna har laddat sina två kraftiga elbilar genom den här centralen. Dem drog en lång kabel från en stickkontakt med flyttbar jordfelsbrytare (sån man har i kontakten) och så ladda dem bilarna en om gången på låg ampere. Samma stick hade också en stor och två små frysar 😆
Det är snack om kanske 20-25m tjock kabel, till ett ganska krävande jobb. Men verkar ha fungerat för dem i 7 år. Jag laddar inte bil och frysarna har jag tatt bort för dem låg i ett uthus. Jag är lite skeptisk till anordningen men det har visst nog fungerat länge.
Feedback på de? 🙃
Det går sätta separat kapsling med dvärgbrytare och jfb till din befintliga central, så du behöver inte byta central för den sakens skull. Blir prydligare ha allt i sammaD.K. skrev:
Ja alltså,.elbilsladdare kan va aktuellt vid nåt tidspunkt men inte dem närmaste åren. Förra ägarna har laddat sina två kraftiga elbilar genom den här centralen. Dem drog en lång kabel från en stickkontakt med flyttbar jordfelsbrytare (sån man har i kontakten) och så ladda dem bilarna en om gången på låg ampere. Samma stick hade också en stor och två små frysar 😆
Det är snack om kanske 20-25m tjock kabel, till ett ganska krävande jobb. Men verkar ha fungerat för dem i 7 år. Jag laddar inte bil och frysarna har jag tatt bort för dem låg i ett uthus. Jag är lite skeptisk till anordningen men det har visst nog fungerat länge.
Feedback på de? 🙃
Ger du dig på det välj som sagt tex polykarbonat. Nu är väl i dagligt tal de flesta genomskinliga plastskivor kallade "plexiglas" men får du tag på just det är det inget bra när du ska göra så mycket hål i den.D.K. skrev:
Ordnar du skyddet kan du som jag ser det avvakta byte till dess du behöver göra några andra utökningar där. Att för sakens skull byta nu riskerar bara att det inte träffar helt rätt i förväg mot vad man vill göra när det verkligen behövs. Att komplettera med JFB är enkelt i din centraltyp inga problem med nollskenesystem osv som det ibland är i gamla centraler.
Markerar detta som det bästa svaret. Har fått mycket bra feedback så det är inte lätt att avgöra.useless skrev:
Tack för bra feedback. Gäller också andra som har bidratt.GK100 skrev:
Ger du dig på det välj som sagt tex polykarbonat. Nu är väl i dagligt tal de flesta genomskinliga plastskivor kallade "plexiglas" men får du tag på just det är det inget bra när du ska göra så mycket hål i den.
Ordnar du skyddet kan du som jag ser det avvakta byte till dess du behöver göra några andra utökningar där. Att för sakens skull byta nu riskerar bara att det inte träffar helt rätt i förväg mot vad man vill göra när det verkligen behövs. Att komplettera med JFB är enkelt i din centraltyp inga problem med nollskenesystem osv som det ibland är i gamla centraler.
Får tag i en skiva med polykarbonat för 400kr, tror det är billigaste jag kan hitta, 800x1200mm så då har jag till andra projekt. Motsvarande men i "plexi" kostar 100kr
Gillar hur du tänker, välbehövligt med någon här som yttrar sig i dessa frågor och som också har koll på regler för elsäkert arbete o.s.v. 😀Mikael_L skrev:
Om den skulle vara tillförlitligt låsbar och att det sen endast är fackkunnig person som får vara in och hantera det, ja ev också "instruerad person" kan möjligen godkännas.
Nu överförde jag regelverket för elsäkert arbete och lite av de begrepp som finns där, hit.
Men centralen i nuvarande skick är i vilket fall högst olämplig att den handhas av lekman.
Det är så klart helt absurt att inte ha tillgång till att kunna byta sina säkringar i sitt eget hem med det är nog minst lika absurt att som lekman behöva byta säkringar i en central som helt saknar någon form av petskydd A' la IP00...
Undrar om det faktiskt finns några uttryckliga krav på att sådant som en gruppcentral behöver kunna vara tillgängliga för de boende så att de kan byta proppar/återställa säkringar?
Tänker att det kan oavsett bli väldigt stora och farliga risker i praktiken med boende som i mörkret bryter upp sina låsta centraler med läskiga varningsskyltar för att akut strömsätta eller bryta strömmen till någon frys som tinar eller någon spis som sprakar 😅
Fint att du kunde samla @useless och @GK100 i samma kommentar om elgrejer.D.K. skrev:
Markerar detta som det bästa svaret. Har fått mycket bra feedback så det är inte lätt att avgöra.
Tack för bra feedback. Gäller också andra som har bidratt.
Får tag i en skiva med polykarbonat för 400kr, tror det är billigaste jag kan hitta, 800x1200mm så då har jag till andra projekt. Motsvarande men i "plexi" kostar 100kr
Du skulle sett deras duell i inlägget nedan för ett par dagar sedan:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kopplar-jag-ihop-dessa-gamla-och-nya-elkablar.569065/
Går ganska smidigt och göra sig en isolerskiva.
Skruva ur samtliga propphuvar även de tre huvudsäkringarn. Ta en wellpappskiva alt cellplast/frigolit med det måttet isolerskivan behöver ha.
Sätt skivan i centralen tryck med handen så du får ett runt avtryck från varje gängsäkring.
Tejpa fast mallen på isolerskivan med tryckringarna mot dig. Nu har du en borrmall för hålsåg. Ta en storlek större hålsåg, än ringavtrycken, det underlättar montaget. Glöm inte hålen till skruven som fäster skivan i centralen.
Lycka till.
Skruva ur samtliga propphuvar även de tre huvudsäkringarn. Ta en wellpappskiva alt cellplast/frigolit med det måttet isolerskivan behöver ha.
Sätt skivan i centralen tryck med handen så du får ett runt avtryck från varje gängsäkring.
Tejpa fast mallen på isolerskivan med tryckringarna mot dig. Nu har du en borrmall för hålsåg. Ta en storlek större hålsåg, än ringavtrycken, det underlättar montaget. Glöm inte hålen till skruven som fäster skivan i centralen.
Lycka till.
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Det där var ju ett bra tips som jag ska tillämpa på en liten undercentral där skyddet saknas🙂👍.P PNI skrev:Går ganska smidigt och göra sig en isolerskiva.
Skruva ur samtliga propphuvar även de tre huvudsäkringarn. Ta en wellpappskiva alt cellplast/frigolit med det måttet isolerskivan behöver ha.
Sätt skivan i centralen tryck med handen så du får ett runt avtryck från varje gängsäkring.
Tejpa fast mallen på isolerskivan med tryckringarna mot dig. Nu har du en borrmall för hålsåg. Ta en storlek större hålsåg, än ringavtrycken, det underlättar montaget. Glöm inte hålen till skruven som fäster skivan i centralen.
Lycka till.
Personligen hade jag bytt elcentral.D.K. skrev:
Mtp rotavdraget just nu, borde jag byta el-central?
Har förstått att det stora skåpet saknar en "skyddskåpa" bakom propparna. Går detta att köpa i efterhand? Kanske begagnat?
Vad säger försäkringsbolagen om en sån här anläggning ifall det börjar brinna i en kontakt eller liknande?
Vi har inga planer på att bygga ut eller utöka vårt behov för ström. Huset är från 60-talet, två av tre våningar är jordade.
Framförallt om du ändå ska ha elektriker på besök. Slå till med en central i plåt och inte sunkig plast. De ser ut som kriget efter 10+ år.
Detta håller jag helt med om.Demmpa skrev:
Men i detta fall anser jag att denna central behöver bytas, mest på grund av att den inte har skilda skenor för Skyddsjord och Nolla. Den befintliga centralen har 10 frånskiljarskruvar till utgående nollor.
Den kan alltså inte föregås av en JFB.
Så som denna installation ser ut så är det det första som behöver sättas dit.
En JFB kan lätt monteras över elmätaren.
Sen kan man gärna ersätta den gamla med en ny diazedcentral som fungerar med 5 ledarsystem.
