Tomture61
När takpannor har mossa och lav på ytan så binder detta fukt.
Fukt blir is vid minusgrader och spränger ytan / pannan.
Rötter från mossa kan då gräva sig djupare in i pannan osv.
Ser på en del takpannor att de är hårt angripna.

Tomture61 Tomture61 skrev:
När takpannor har mossa och lav på ytan så binder detta fukt.
Fukt blir is vid minusgrader och spränger ytan / pannan.
Rötter från mossa kan då gräva sig djupare in i pannan osv.
Ser på en del takpannor att de är hårt angripna.
Visst är det så. Har du några svar på TS frågor eller nån egen erfarenhet du vill dela?

Excel
J john.h skrev:
Vad är dåligt med nya duken?
Tätar dåligt när läkten monteras och spiken går genom duken, tjärpapp sluter tätt då materialet är tjockare och mer gummiaktig.

Att tvätta taket för mossväxt är inte fel. Då mossa hamnar på altaner etc. Visst börjar betongpanorna se bleka ut med grus som hamnar i hängrännor.

I vårt område byter folk taket från1977 för runt 145-180 tusen för likadant radhus. Medans andra nu tvättar och målar taket för nästan 49 tusen. Båda allternativen målar även takkupor och plåt.

Oavsett estetiskt etc. Så tänker jag inte måla taket då jag tycker det är för dyrt. Och lägger dessa pengar på nytt tak om 5-10 år.

Men man ska inte heller glömma nokduken som vi bytte för ca 10 år. Då bitar började släppa.

Vet inte hiur det är nu med lätrnader i byggreglerna. Då de första fick söka bygglov för att de ville ha svart tak istället för rött. Medans andra har blivit nekade att byta sitt bruna tak till svart. Utan ska bara få välja brunt eller rött tak.

Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Medans andra nu tvättar och målar taket för nästan 49 tusen.
Fick mitt tvättat och målat förra året och betalde 20 000 för det.

Vi låg också på 20.000 när vi gjorde det. Inga 45.000 här inte...

• Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
D.K. D.K. skrev:
Har bara blivit utsatt för god marknadsföring av takläggare
Hantverkare som åker omkring och jagar jobb är garanterat oseriösa. De försöker skrämma folk att det är katastrof. Det är samma stil som de som kommer och erbjuder sig att asfaltera garageuppfarten.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Vi låg också på 20.000 när vi gjorde det. Inga 45.000 här inte...
Det här är i Uppsala trakten. Så priset är nog lite högre. De var ändå fyra som gick ihop och fick de högre priset.

En bekant beställde för ca 8 år sedan. Hon fick betala 22.000. De tar även extra för att vi har högre taklutning. Men får jag allt för ca 22-25.000 så är det mer rimligt.

Vi hade ändå 5-6 gubbar på plats för att rensa taket och kånka presenningar och skyffla mossa. Visst är det bara en liten stege för att komma upp på garaget och sedan kommer man åt resten därifrån men det är ändå 1,5 plan. För att vara ärlig så var jag orolig för att de skulle trampa igenom taket då det inte var några små nätta gubbar som skuttade omkring...
Rot gjorde att det kändes väldigt bra att ha gjort det valet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.