Som rubriken säger, jag brukar spackla med modellgips. Men funderar om jag borde byta till t.ex. gipsspackel? Har provat vanligt "handspackel" och är inte särskilt förtjust i den produkten. Dyrt, tungt att släpa hem färdigblandat, kort hållbarhet, på samma sätt som andra vattenbaserade produkter antar jag den är full med biocider dvs. gifter, tar en evighet att torka, och dessutom sjunker den ihop så man måste spackla flera gånger.

Det sistnämnda i kombination med torktiden gör ju att varje litet jobb tar en evighet, om jag t.ex. ska spackla igen ett skruvhål och måla över har jag väldigt liten lust att det ska ta flera dagar.

Modellgips tycker jag fungerar bra för att fylla igen hål och skador. Enkelt att ha en påse hemma, torkar på nolltid och bara att måla över efter några minuter. Den är mer pulvrig och inte så klistrig som vanligt spackel, så går bra att anpassa ytstrukturen när det torkat om man vill. Nackdelen är att det torkar på nolltid... ska man göra mer än några små hål blir det lite omständligt.

Nu har jag några väggar där jag behöver spackla lite större ytor (inte hela väggen), funderar om gipsspackel kan vara bra och om någon har erfarenhet av det? Underlaget är både omålad gipsskiva, målad gipsskiva och målad tapet.

alice_ok_
Hej! Försökte precis ta reda på samma sak själv, och såhär står det om Fixor Modellgips: "också idealiskt för konstruktion, gjutning och reparation av större håligheter."

Och både på den förpackningen och på Krone-Gips Modellgips finns bild där väggar lagas, så för mig känns det tillräckligt för att våga spackla över hål med några centimeters diameter på.

• En förpackning med Krone-Gips Modellgips, 1,5 kg, visar en illustration av en person som använder gips för att laga en vägg.
Kul!

Jag kan berätta att jag provat spackla lite större hål/ytor och så är det inte lika bra produkt eftersom den spricker lätt och inte blir lika hård på ytan. Men upp till storleken skruvhål är den perfekt. Även bra att laga håligheter med eftersom den torkar snabbt, men då får man avsluta med ett lager standardspackel för att få en bra yta att slipa och måla.

C
Modellgips är ett rent h-e att slipa - alldeles för hårt. Så jag skulle definitivt testa gipsspackel som ett alternativ.
Man får ju fortfarande leva med den extremt korta öppettiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.