Är det här proffsigt gjort?

• Antal röster
    31
  • Omröstningen stängd .
Kan inte se några bilder alls :( då mitt antivirusprogram blockad tillgång eftersom det påstår:

20120208 154308 Blocked web request to "data.korkad.nu/f/2_011.jpg" (linked from "www.byggahus.se/forum/badrum/188192-bor-vi-godta-det-har-eller-ar-jag-petig-bilder.html") for user PC32\User. 'Mal/HTMLGen-A' has been found at this website, reference ID 101116349.

Det är man aldrig!

Jag ser inga problem förutom just ramen där spegeln ska sitta, men det kanske han fixar till innan det är klart. Kommer spegeln ligga infälld jäms med kaklet, eller går kanten att täcka med en liten ram?

Angående tätskiktet så verkar det precis som tidigare sagts att det endast är "filten" som släppt lite, och den är mig veterligen där för att fixet ska fästa lite extra bra, och har således ingenting att göra med fuktskydd.

Vi har precis vårt nya badrum färdigt och fick påpeka för vår kakelsättare att han gjort en tabbe med en aluminiumlist i ett fönsterhörn. Inga problem, dan efter vårt påpekande var han på plats och konstaterade precis som vi att det inte såg vettigt ut. Rättade till missen omgående och så var den saken ur världen. Plattan på väggen plus två mindre bitar i fönstersmygen knackade han bort, rättade till alulisterna och satte nya plattor och fogade, skulle tro så här i efterhand att han la ner två timmar på det. En tabbe kan alla göra, inte säkert man ser precis allt. Vi hade tur, vår plattsättare står för sitt jobb.

Jag har diskuterat lite med honom om att de skurna kanterna på vårt kakel är lite fransigt, men det menar han att den här typen av kakel blir - eller egentligen allt vitt kakel. Tyvärr lyfter den grå fogen fram fransningen. Men då är fransarna som jag irriterat mig på mindre än vad som blir om man river isär fintrådigt tyg. Hade jag fått den kvaliteten på jobb som du visar på dina bilder hade jag kastat ut karlen och sagt åt honom att han inte är välkommen tillbaka förrän han gör ett bättre jobb. Vår plattsättare är visserligen inte billig, men jag tror heller inte han är vansinnigt dyr. Utan att ha sett andra plattsättare vill jag mena att han är flink i fingrarna och att det går undan, är man långsammare blir det ju lika dyrt även att man tar lägre timpenning?

Vi fick en spegel infälld och den är 180 hög och 33 bred, men vår plattsättare rekommenderade aluminiumlist runt den. Spegeln blev lite kladdigt fogad, men det beror nog mer på att själva spegelglaset blev för litet och när vi bott in oss lite i badrummet ska vi karva bort fogen och foga in ett nytt glas som är större och inte ger så stora glipor runt om.

Det är tråkigt att få in folk i huset som inte presterar det man förväntat sig. Vi har haft tur och lyckats engagera såna som uppfört sig som proffs och vi är väldigt nöjda. Det vi gjorde var att höra med folk i närheten av där vi bor vilka hantverkare de använder sig av och lyssna av vilket anseende de haft. Plattsättaren blev vi rekommenderade av en arbetskamrat till mig och när vi besökte hans butik och pratade med honom var det ingen tvekan om vem som sen skulle göra jobbet. Men visst finns det folk som snackar mer än vad slutresultatet sedan blir, slutsatsen är nog att man måste försöka få reda på vad de gjort för jobb förut och få titta på dem.

Du kommer ha ditt badrum i MÅNGA år och är man lite om sig och kring sig så blir man aldrig nöjd med såna missar som man irriterat sig på på det sättet redan från början. Jag funderade en del på alulisten runt fönstret och tänkte att jag nog får leva med den detaljmissen, men nä. Jag såg den varje gång jag gick in i badrummet och bestämde mig för att jag måste göra nåt åt det om jag skulle vara nöjd. Stå på dig och få dina klagomål tillrättade.

Thomas59
Nej det är inte proffsigt utfört. Visst kommer fogen att dölja en del av bristerna men som det ser ut på bilderna ska det inte se ut ens innan fogningen om ett proffs har satt plattorna. En amatör hade gjort det bättre.

Om du sen kan få framgång med en reklamation är en annan sak. Är du missnöjd bör du nog ta in en oberoende besiktningsman som får titta på badrummet. Tänk på att ett fel sällan kommer ensamt.

Thomas59 skrev:
Nej det är inte proffsigt utfört. Visst kommer fogen att dölja en del av bristerna men som det ser ut på bilderna ska det inte se ut ens innan fogningen om ett proffs har satt plattorna. En amatör hade gjort det bättre.

Om du sen kan få framgång med en reklamation är en annan sak. Är du missnöjd bör du nog ta in en oberoende besiktningsman som får titta på badrummet. Tänk på att ett fel sällan kommer ensamt.
En duktig amatör är mycket bättre än slarvig proffs. Så är det bara q(;^;)p

T
Har inget att klaga på förutom att skärningen runt spegeln är under all kritik!

Tack för svar, vi har tagit en liten paus i arbetet med denna firman nu och väntar på en besiktning av Anticimex som ska kontrollera bygget.
Det är oxå några tvivel om hurvida tätskiktet är utfört som ska utredas mera nogrant.

Skönt att det har tagits en paus iallafall, hellre det än att gått vidare och varit missförnöjd och osäker.
Det här ska bli ett snyggt och bra bad tillslut! =)

Har skärt kakel själv förut och då med diamantskiva, blir ju hur snyggt som helst, hur lätt som helst.
Till saken hör att hör och häpna, han har skurit kaklet inne för att han tyckte det var för kallt att gå ut eller inte hade den erfaringen med att såga kakel med diamantskiva så han har dammlagt HELA huset.
Här är det många timmars rensning av kläder, elektronik osv osv...

VI har oxå fog runt spegel, ca 3 mm och ser inga som helst problem med det.
Det ser ju ut som en nymålad pizzeriatoalett om man ska foga in den spegeln med en så bred siliconremsa upp på sidorna av kaklet.

PelleSöder: bilderna ligger på en filuppladdningssida som heter korkad.nu.
Skulle kunna tänka mig att det är sån att andra har laddat upp infecterade filer i den, eller så är det så illa att jpg-bilderna har blivit infecterade av virus som du säger.
Jag har Nod32 Antivirus och det klagar iallafall inte när jag ser de på den servern eller lokalt.
Antagligen nåt problem på din sida, men mav vet jag, jag är inget proffs bara en amatör, en glad en =)

Jag tror nog att Hantverkaren/Entrepenören kommer att läsa det här förr eller senare.
Då kan man ju fråga sig, om han nu menar att det här är gott nog, vill han använda de här bilderna till referanser på sin hemsida tro? Om nu så är fallet så har du härmed tillstånd till det.

Ja jag vet att jag är lite fräck, det behöver inte påpekas!

Forbo skrev:
..och jag skulle definitivt inte rekommendera vanlig fog runt spegeln...tandkrämsspill, fönsterputs, smink-damm och annat som åker in i kakelfogar är verkligen inget snyggt....det är ju standard med silikon i 99% av fallen...
Jag hade varit tacksam över att tätskiktet verkar intakt, om han dessutom limmar fast spegeln med mjuk fogmassa blir det 100% tätt....

Kakeluppsättningen är inom toleranserna, och kommer framförallt inte synas när det är fogat...
Ska se om jag inte kan ordna bilder på en infogad spegel som har suttit över handfatet hos en småbarnsfamilj i 6 år under helgen, jag är absolut inte enig med dig där.
Silicon blir enligt min erfarenhet mycket fulare efter den tiden.

kinglolle skrev:
....Tätskiktet kan tillåta byte av plattor om utförandet är korrekt pga av de nya foliebaserade skikten har en högre tålighet än rollade systemen. ....t
Det är ett weber system, vet du om de har en bruksanvisning för hurdan man kan ta upp och återmontera plattor?

Då jag räknas som inhabil ska kanske inte jag delta i omröstningen.
Men måste erkänna att en annan familjemedlem oxå har röstat och han är väl egentligen inhabil han med.
Rätt ska vara rätt!

Forumbilder.se är en annan sida man kan använda för bild-delning.

Om ni vill ha ett fint badrum så skulle jag omedelbart avboka besiktningen av anticimex och boka en kompetent besiktningsman som har badrum som sin sysselsättning. Ser att ni bor i Kalmar och det är inte mitt område alls men de 2-3 av Anticimex där inger eventuellt förtroende i vanliga privatpersoner (har nämligen hört dem rekommenderas av familjer för överlåtelsebesiktning) men har i mina ögon definitivt inte kompetensen för det.

Gällande Weber så kan man enligt deras svenska generalagent (kan man enligt alla tätskiktsleverantörer) byta enstaka plattor med foliebaserade system. Vissa väljer att ta upp detta under övrigt i egenkontrollen andra tar ej upp det alls. Det är förenligt med BKR och även godkänt av försäkringsbolagen. Då självklart korrekt utfört

trekko: har du skurit just dom plattorna du använder nu? Det är nämligen stor skillnad på plattor, kan även skilja mellan kartongerna...

spegelskärningen var inte ok
plattorna som du visade kort på såg helt ok ut

PelleSoder skrev:
Kan inte se några bilder alls :( då mitt antivirusprogram blockad tillgång eftersom det påstår:

20120208 154308 Blocked web request to "data.korkad.nu/f/2_011.jpg" (linked from "www.byggahus.se/forum/badrum/188192-bor-vi-godta-det-har-eller-ar-jag-petig-bilder.html") for user PC32\User. 'Mal/HTMLGen-A' has been found at this website, reference ID 101116349.
Ditt antivirusprogram blockerar requesten till korkad.nu, stället där bilderna ligger lagrade. Det är bättre om bilderna laddas upp hos oss istället, då uppstår inte detta problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.