Mbilly Mbilly skrev:
Tycker nog att du ska skicka dom till fångläger i Sibirien för det grova brottet !! som att jobba på ett hus i månader för att tjäna en slant !! Va glad att någon vill göra nått nu för tiden i stället för att sitta och fundera på vad andra gör med sin tid !!
En apelsin En apelsin skrev:
Vad är detta för aggressivt påhopp? Det är väl en jäkla skillnad om Volvo eller Telia skattefuskar eller gömmer pengar utomlands än om den här tjommen som fuskrenoverar inte betalar skatt? Inte minst för statskassan. Därmed inte sagt att något av detta är rätt, menar bara att det är betydligt värre att lura någon att köpa ett fuskbygge. Och skitsnack om att jag inte betalar skatt & moms, vad håller ni på med i den här tråden?
Ingen anklagar dig för något men en del adekvata frågor ställs. Det var du själv som började jämföra olika kriminella handlingar och det var du själv som påtalade att du tyckte visst kriminellt beteende var ok och du gjorde det på ett sätt som fick mig att fundera på om du själv är kriminell, om du bara är vanligt svensk avundsjuk eller om du bara vill resonera om problematiken. Därav mina frågor.
Ditt svar antyder dessutom att du tycker principen är ointressant, att det enda viktiga är vem som utför den kriminella handlingen. Du antyder att det är ok om Nisse på hörnet skiter i att betala 25000 i moms på uterummet men det är inte ok om Telia gör samma sak? Skrev du lite för snabbt och vill tänka igenom det en gång till? Det är sånt som händer de flesta av oss emellanåt.......

• Arg
CCPusher
  • Laddar…
Vad är detta för aggressivt påhopp? Det är väl en jäkla skillnad om Volvo eller Telia skattefuskar eller gömmer pengar utomlands än om den här tjommen som fuskrenoverar inte betalar skatt? Inte minst för statskassan. Därmed inte sagt att något av detta är rätt, menar bara att det är betydligt värre att lura någon att köpa ett fuskbygge. Och skitsnack om att jag inte betalar skatt & moms, vad håller ni på med i den här tråden?
Lura någon att köpa ett fuskbygge? Lägg ner nu, det luktar...

• Gilla
  • Arg
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Min granne är Moderat deltidspolitiker och tillika bilhandlare, Jag VET att det finns åtskilligt att önska när det gäller moral även där. Och i min vänkrets i övrigt så är det knappast någon skillnad när det gäller egoism helt oberoende av partibok utan bara beroende på girighet.
Helt riktigt,du har rätt, skillnaden är bara den att det 99 ggr av 100 är sossar som skriker om solidaritet, att det är häftigt att betala skatt och att alla andra är bovar utan moral samtidigt som de med glädje betalar kakelsättaren svart.

• Gilla
  • Arg
videopac och 3 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Är du helt säker på att det behövs bygglov för farstun??

• Gilla
Tbr53 och 2 till
  • Laddar…
R Richard Beiron skrev:
Helt riktigt,du har rätt, skillnaden är bara den att det 99 ggr av 100 är sossar som skriker om solidaritet, att det är häftigt att betala skatt och att alla andra är bovar utan moral samtidigt som de med glädje betalar kakelsättaren svart.
Hmm... kan du backa upp set påståendet? Självklart finns det olika åsikter om skatt. Enkelt uttryckt, hög skatt - mycket i välfärdsstaten betalas gemensamt/låg skatt -individen betalar mer själv. Helt ok att ha olika åsikt. Handlar om värderingar osv.

Men varför slänga ur dig en massa grundlösa anklagelser mot sossar, mig, slumpmässiga grannar? Det framstår bara som otrevlig, eftersom du bara häver skit på folk som inte tycker som du.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Innan den här tråden spårar ur helt vill jag påminna om TS frågeställning som är:

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?"

Alltså, skriv om hur du själv resonerar. Låt andra resonera som de vill.

/Moderator

• Gilla
Enolf och 9 till
  • Laddar…
Jag resonerar på följande vis:
Man borde ta reda på 100% fakta OM ALLT innan man ens gör ett inlägg om saken

• Gilla
CamoflageX och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt vad stazi o liknande organisationer skulle må gått,,, ett angiverisamhälle helt av egen vilja.

• Gilla
  • Arg
elpaco och 3 till
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du att det är någon oseriös? Vem avgör när hur var ?
Är det ett svartbygge är det väl inte seriöst. Säg nu t.ex att tillbyggnaden inte fått bygglov och då aldrig blivit uppförd, så hade det påverkat priset.

S Stego1 skrev:
Är det ett svartbygge är det väl inte seriöst. Säg nu t.ex att tillbyggnaden inte fått bygglov och då aldrig blivit uppförd, så hade det påverkat priset.
Är det ett svartbygge eller inte?Finns det fakta på detta?

• Gilla
Tbr53 och 1 till
  • Laddar…
Hmm... kan du backa upp set påståendet? Självklart finns det olika åsikter om skatt. Enkelt uttryckt, hög skatt - mycket i välfärdsstaten betalas gemensamt/låg skatt -individen betalar mer själv. Helt ok att ha olika åsikt. Handlar om värderingar osv.

Men varför slänga ur dig en massa grundlösa anklagelser mot sossar, mig, slumpmässiga grannar? Det framstår bara som otrevlig, eftersom du bara häver skit på folk som inte tycker som du.
Jag har bara ställt frågan, eftersom du tog upp ämnet, var du anser gränserna går för vad som är moraliskt förkastligt? för att förtydliga lämnade jag några exempel på olika former av svartjobb/fusk. Beträffande hög/låg skatt har jag i inlägget inte gjort någon värdering av vad som är rätt eller fel, det är ett annat ämne. Mina åsikter om sossar bygger på ett stort antal år i byggbranschen där den dubbelmoral jag påtalar visar sig mycket tydligt. Vill du diskutera skattetrycket gör jag gärna det men i så fall i en tråd där det är ämnet.

Exempel på myglande sossar, Muteborgs politiker...

• Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
S
Kolla med kommunen om det krävs bygglov för farstun och gör ev. anmälan utifrån det. Sedan tycker jag att folk och fä i detta land är alldeles för slappa när det gäller regelefterlevnad. "Så länge det inte drabbar mig". Jovisst. Sedan kan man gnälla om att det byggs nya hus bredvid ens tomt som följer gällande byggplaner med idiotargument som att utsikten förstörs eller annat trams. Eller gnägg om grannen vill bygga en mur i tomtgränsen m.m.
De regler vi har är väl till för att följas och gäller lika för alla. Om svartbyggen inte är så viktigt så borde ju folk inte gnälla när det byggs helt lagligt heller även om det påverkar närmiljön för just dom. Det är inte konstigt att landet ser ut som det gör när många försöker fuska till sig fördelar och skära bredvid.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi lever i en demokrati, därför har du rättat att anmäla och få det prövat.

Om det är moralisk rätt eller fel tänker jag inte uttala mig om.

• Gilla
Oshult och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förklara hur firmorna lurar folk? Är det Firmor som köper/renoverar/säljer? Jag skulle totalt Skita i allt, sköt ditt eget är ett bra motto.
Eller så hjälps man åt ☝ i detta fallet en köpare som slipper en tråkig överraskning.

• Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.