Tänk att man måste vara med å lära hela tiden.

Alltså. På andra sidan innerväggen. Är det minus 20 grader där, eller vad?

Bästa svaret

H HNguyen skrev:
Hej!

Nu när vintern närmar sig med snabba steg i södra Sverige undrar jag vad som är mest effektivt när det kommer till att värma upp huset?
Vi har ett litet hus på 86 kvm där det sitter en täljstenskamin i ena änden och LVP på andra. Kaminen står i "allrummet" och LVP i vardagsrummet.

Vi har även elradiatorer i sovrummen som inte är på pga höga elkostnader, men vad är mest effektivt?
Mest effektiv uppvärmning får man (naturligtvis?) om man kör allt på max. Inklusive ugn, spis, brödrost och bastu om man har det i huset. Att röra på sig hjälper oxo. För att inte tala om att spela datorspel med största möjliga skärm. Allt som drar ved och ström på max helt enkelt. För att snabbast möjligt få upp värmen.

När man har tillräckligt varmt kan dra ner det mesta. Då borde kaminen klara att hålla värmen. Om inte med hjälp av llvp.

Billigast är det kanske inte. Men frågan gällde effektivitet inte kostnad.
H HNguyen skrev:
Bör vi slå på elradiatorerna också?
Använd deras termostat så hanterar elradiatorerna det själva. Värmen från kamin och llvp kommer att göra så de stänger av sig när de inte behövs.
H HNguyen skrev:
Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?
Det är en smaksak. Vissa gillar sova i kallare rum. Under duntäcke. Men kallt arbetsrum/kontor verka bara dumt. Tycker jag.
H HNguyen skrev:
I dagsläget kör vi endast med kaminen och värmepumpen
Det skulle kunna räcka. Beroende på hur kallt det är ute förstås.
H HNguyen skrev:
vilket resulterar i att alla sovrum/kontor blir snorkalla.
Eller så verkar det bara så. Har man alla dörrar öppna kommer det stabilisera sig med ganska små tempskillnader i huset. Men självklart är det varmast vid kaminen hur man än gör. Och kallast i ett stängt rum utan värmekälla...

Redigerat:
  • Gilla
HNguyen och 1 till
  • Laddar…
Ok, vi återgår till TS.

Nyss slutat elda efter att jag kom hem 20.00. (eldade 08 - 10)
- 10 grader ute.

Behöver ingen skinnfäll över mig i natt😊

Rabbithole Rabbithole skrev:
Nej. Sluta tramsa, innerväggarna blir inte ytterväggar. Kalla rum gör att mindre yta behöver värmas upp och innerväggarna blir en extra isolerande barriär.
Bra sagt! Ja det är en enkel sparåtgärd att stänga oanvända rum. Så man slipper värma upp en större luftvolym än som behövs. Inneväggarna kommer att fungera som en extra isolering. Dessutom får man en rejäl kyl/sval som inte drar någon el.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jo jo...

- 12 ute nu kl 24.00.
Behaglig innetemp.
Eldar när jag vaknar

Snart - 30. Då växlar jag till björkved.
Ska ju inte frysa, även om vi stängt av alla elelement i bodelen sedan 20 år tillbaks.

Alltså värmer kåken med en TKLU 2050 /1

Rabbithole Rabbithole skrev:
Du kan sätta termostaten på radiatorerna lågt så det inte blir superkallt om en dörr stängs. Typ 14 grader, kör LVP på hög fläkthastighet så får du maximal värmespridning.
Sen är det bara att elda och ha så kallt ni pallar med. Vill man kallställa rum ha koll på att det inte finns vattenledningar som kan frysa bara

Nej. Sluta tramsa, innerväggarna blir inte ytterväggar. Kalla rum gör att mindre yta behöver värmas upp och innerväggarna blir en extra isolerande barriär.
Brukar du lura dig själv?
självsuggestion

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.