3 420 läst ·
50 svar
3k läst
50 svar
Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?
TS borde klara sig utan elradiatorerna på sin lilla yta (beroende på var i landet förstås) med mer frekvent ved. Öppna dörrar hjälper (men jag stänger om vardagsrummet när det är mycket kallt). Investera i nya duntäcken i sovrumnet (personligen föredrar jag 16° när jag ska sova). LLVP ger basvärme, kaminen mysvärme. En enkel fläkt som snurrar över och av kaminen kan ev hjälpa.
Det vi tidigare vant oss vid att bara ha T-shirt under vinterhalvåret kan vi numera glömma med dagens elpriser. En ullfilt över knäna när man tittar på TV är annars mycket ekonomiskt.
Det vi tidigare vant oss vid att bara ha T-shirt under vinterhalvåret kan vi numera glömma med dagens elpriser. En ullfilt över knäna när man tittar på TV är annars mycket ekonomiskt.
En enkel åtgärd är att borra ett hål upp efter taket mellan alla rum så värmen sprider sig förutom de rum man vill ha ljud säkra. Möjligen en fläkt för att förstärka spridningen.H HNguyen skrev:Hej!
Nu när vintern närmar sig med snabba steg i södra Sverige undrar jag vad som är mest effektivt när det kommer till att värma upp huset?
Vi har ett litet hus på 86 kvm där det sitter en täljstenskamin i ena änden och LVP på andra. Kaminen står i "allrummet" och LVP i vardagsrummet.
Vi har även elradiatorer i sovrummen som inte är på pga höga elkostnader, men vad är mest effektivt?
Bör vi slå på elradiatorerna också? Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?
I dagsläget kör vi endast med kaminen och värmepumpen vilket resulterar i att alla sovrum/kontor blir snorkalla.
Har aldrig sedan jag installerade täljstensugnen behövt borra några hål för värmespridning. Och kommer aldrig att göra. Räcker med dörrar på glänt.
Fläktar är överkurs.
Gissa hur jag vet efter 20 års eldande med just nuvarande eldstad?
Fläktar är överkurs.
Gissa hur jag vet efter 20 års eldande med just nuvarande eldstad?
Redigerat:
Ja du kritisera ju mitt inlägg. Har varit på många ställen där innedel värmepump installerats över dörrkarmen och kund ställt ned fläkten. Detta resulterar till att vp stänger av värmen då det är varmt där uppe. Men om man har ett hål uppe vid taket så värmen kan gå iväg till anslutande rum "funkar" det med låg fläkt.H Hybro skrev:
Vi snackar om helt olika sätt att värma hus.
Mitt uppvärmningssystem funkar t ex utan någon som helst eltillförsel.
I t ex en bil så blir det ingen värme om säkringen till fläkten går sönder.
Här går det utmärkt att värma hela bodelen även om det blir strömavbrott.
Mitt uppvärmningssystem funkar t ex utan någon som helst eltillförsel.
I t ex en bil så blir det ingen värme om säkringen till fläkten går sönder.
Här går det utmärkt att värma hela bodelen även om det blir strömavbrott.