3 571 läst ·
50 svar
4k läst
50 svar
Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?
Tack.
Utan vattenburet eller annat, då handlar det om att gå tillbaks typ 100 år i tiden.
Hur gjorde man då?
Jag vet, för mina förfäder är födda på
Värmländska Finnskogen med Finnättlingar.
Bara för att upplysa, så fanns det ingen el på den tiden. Inte ens olja!
Tyngd. Det är det som gäller om man råkar på att vilja ha skön värme dygnet runt.
Jag kikade på vad finnarna hade att erbjuda.
Två tons värmelagrande täljstensugn!
Så fick det bli.
Utan vattenburet eller annat, då handlar det om att gå tillbaks typ 100 år i tiden.
Hur gjorde man då?
Tyngd. Det är det som gäller om man råkar på att vilja ha skön värme dygnet runt.
Så fick det bli.
Har provat själv i sommarstugan fick ingen värme i köket. Körde ett ventilationsrör från vardagsrum till köket och en dator fläkt för att föra den kalla luften från köket till kaminen i vardagsrummet. Höjden tempen i köket 15 grader på en timme. Grundläggande Kuriosa; varmt går mot kallt så det är en dålig ide att blåsa varm luft mot kallt om det är i samma byggnad. Om man blåser den kalla luften mot värmekällan utnyttjar man den naturliga konvektionen.
Ja det är ganska tröttsamt att tvingas vakna och stiga upp var fjärde timme för att elda i en eldstad utan värmelagring.H Hybro skrev:Tack.
Hur gjorde man då?
Så fick det bli.
Det vet jag av egen erfarenhet. Det var rent jävligt att stiga upp och äta morgonmål när det var någon plusgrad inomhus. Elda som en galning. Komma hem våt och frusen från bygget efter 9 timmar till ett hus där det igen var bara någon plusgrad inomhus och där snön från morgonen låg kvar osmält på köksgolvet. Elda som en galning för att få någon sorts inomhusvärme till natten och få kläderna torra till en ny dag. Och så vidare.
Det är därför jag förespråkar tegelskorstenar och magasinerande eldstäder. Ju mer massa man värmer upp destu jämnare inomhustemperatur. Då kan man elda på morgonen och på kvällen och ha hyfsat jämn temperatur hela dygnet. En timmerstomme magasinerar också värme och bidrar till att jämna ut temperaturen. Förutsatt att man inte tilläggsisolerar på insidan.
Var ju självcirkulation förr med!H Hybro skrev:Tack.
Hur gjorde man då?
Så fick det bli.
De rum man inte värmer upp blir kalla(re), as simple as that.
Ok.
Nån som vill vara med på: Test utan El?
Alla inklusive jag stänger av elen tre dagar.
Några som hänger på? Det som är i frysarna klarar sig om Ni slänger på några mattor.
Kommer Ni att frysa och klarar Ni att laga mat eller blir Ni hungriga?
Nån som vill vara med på: Test utan El?
Alla inklusive jag stänger av elen tre dagar.
Några som hänger på? Det som är i frysarna klarar sig om Ni slänger på några mattor.
Kommer Ni att frysa och klarar Ni att laga mat eller blir Ni hungriga?
Rum som ni använder är ju trevligt att hålla bekvämt tempererade, sovrum,/ kontor som står toma tycker jag dock nte behöver kostas på direktverkande elvärme.H HNguyen skrev:Vi har även elradiatorer i sovrummen som inte är på pga höga elkostnader, men vad är mest effektivt?
Bör vi slå på elradiatorerna också? Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?
I dagsläget kör vi endast med kaminen och värmepumpen vilket resulterar i att alla sovrum/kontor blir snorkalla.
Kan laga mat i alla fall har kamin med kokplatta. Kylvarorna får gå till altanen. Köpte batteridrivna spottar vid föra elkrisen. Kommer klara mig rätt bra. Har stormkök medH Hybro skrev:
Bara för att vara dryg, så kan jag stänga av elen 07.00 till morgonen.
Klarar mig lätt en vecka, nu när det är -10 grader ute. Inget i frysen tinar.
Ett litet elverk dra vattenpumpen, så vi kan bada vedeldad bastu, flera gånger om dagen.
Och ved finns det alltid gott om.
Klarar mig lätt en vecka, nu när det är -10 grader ute. Inget i frysen tinar.
Ett litet elverk dra vattenpumpen, så vi kan bada vedeldad bastu, flera gånger om dagen.
Och ved finns det alltid gott om.
Nu förstör vi tråden lite så vi får sansa oss!H Hybro skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Du kan sätta termostaten på radiatorerna lågt så det inte blir superkallt om en dörr stängs. Typ 14 grader, kör LVP på hög fläkthastighet så får du maximal värmespridning.H HNguyen skrev:Hej!
Nu när vintern närmar sig med snabba steg i södra Sverige undrar jag vad som är mest effektivt när det kommer till att värma upp huset?
Vi har ett litet hus på 86 kvm där det sitter en täljstenskamin i ena änden och LVP på andra. Kaminen står i "allrummet" och LVP i vardagsrummet.
Vi har även elradiatorer i sovrummen som inte är på pga höga elkostnader, men vad är mest effektivt?
Bör vi slå på elradiatorerna också? Bör man värma upp hela huset eller räcker det med dom större ytorna?
I dagsläget kör vi endast med kaminen och värmepumpen vilket resulterar i att alla sovrum/kontor blir snorkalla.
Sen är det bara att elda och ha så kallt ni pallar med. Vill man kallställa rum ha koll på att det inte finns vattenledningar som kan frysa bara
Nej. Sluta tramsa, innerväggarna blir inte ytterväggar. Kalla rum gör att mindre yta behöver värmas upp och innerväggarna blir en extra isolerande barriär.returen skrev: