4 863 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Bör man prima kartonggips före tätskikt
Våtrumszon 2 kör jag kartonggips och undrar om jag behöver prima kartonggips innan jag limmar på tätskitsfoliet. Har blivit rekommenderad att göra det av flera men talar ju emot om nu kartonggips suger åt sig fukt. Har tätmembran och våtrumsfolie ifrån Byggmax och de står inget på de produkterna att man behöver prima innan påstrykning av membranet. Tack på förhand.
/Simon
/Simon
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Har du läst byggmax monteringsanvisning för hela systemet? Ett tag sedan jag skummade den, men har för mig att de rekommenderar primer på sugande underlag.
Det är viktigt att du läser den och följer den bokstavstroget.
Det är viktigt att du läser den och följer den bokstavstroget.
Ja det har jag och dom rekommenderar ju prima sugande underlag men jag är lite skeptisk till att blöta ned kartongen när själva kartongen är fuktkänslig så därför jag undrade. Om det är beprövat innan med goda resultatH hempularen skrev:
Primern än en akrylsuspension med en torrhalt kring 50%. Fördelen med att använda den är att pappersytan på gipsskivans yta blir vattentålig och det är bra när du ska gegga på tätskiktsmassan och hålla på och arbeta med våderna. Tätskicktsmassan i sin tur är en annan komposition av akrylsuspension uppblandad med filler (kalkmjöl och titanvitt) så att den blir smetig.
Redigerat:
Du gör dig själv en tjänst genom att prima gipsskivorna innan så torkar inte tätmembranet så fort. Du får ändå skära upp alla våder i förväg och limma för en våd i taget annars hinner man inte med, särkilt inte om man använder Ardex skit, kör själv med Bostik som funkar prima.
Grymt. Tack för svaret. Då förstår jag varför man primar gipset. Hade ingen aning om det angående torrhalten i en primer. Trodde bara man körde på för att binda partiklar. Men då "mättar" den ju sugförmågan i skivan vilket är logiskt att använda denClaes Sörmland skrev:
Primern än en akrylsuspension med en torrhalt kring 50%. Fördelen med att använda den är att pappersytan på gipsskivans yta blir vattentålig och det är bra när du ska gegga på tätskiktsmassan och hålla på och arbeta med våderna. Tätskicktsmassan i sin tur är en annan komposition av akrylsuspension uppblandad med filler (kalkmjöl och titanvitt) så att den blir smetig.
Det är jag med på att skära alla våder i förväg. Bara de blir tätt och vattenavvisande så är jag nöjdT tank77 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jo den vanligaste användningen av primer är ju för att minska sugförmågan i underlaget. Om man ex. sätter kakel i torrt utrymme utan tätskikt, så suger gipsskivan ut vatten ur fixet, så det finns för lite vatten för att fullt ut härda fixet just i övergången till underlaget. Fixen får då väldigt dålig vidhäftning där.
Klicka här för att svara