897 läst ·
19 svar
897 läst
19 svar
Bör krypgrunden avfuktas?
Jag satte en Sytemair VSR-300 25kkr för 4 år sedan. Plus lite don, ljuddämpare, böjar och rör för kanske 15kkr till. Sen en besiktning och injustering för 3kkr. Jag bytte en plattvärmeväxlare mot denna i samband med en utbyggnad. Huset är nu 50% större men förbrukar lika mycket el som innan utbyggnaden.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 965 inlägg
Tycker det låter klokt med kamin nu när jag såg var du bodde!H Haxelll skrev:Aah juste, jag fattar! Blev överraskad av Attitudeswe's prisuppskattning, går det att lösa för 40-60k känns det som ett bra val att satsa på.
Kamin var som nämnt ovan främst för säkerheten under vinterhalvåret. Nog för att fjärrvärmen funkar bra när den funkar, men det är vid den lilla risken att den plötsligt inte funkar alls jag funderat på kamin. Men luftvärmepump är både billigare, kyler sommartid och sprider värmen bättre än en felplacerad kamin (om jag fattat det rätt när jag läst på lite)
FTX borde ju inte vara akut men det kan vara bra att i alla fall ha tankarna på det innan man börjar renovera allt för mycket. Sen bör du då också kolla upp förutsättningarna när det blir så kallt som du har. Jag har för mig att mitt slutar jobba vid -20.
Ja en sån finns för 26kkr i skrivande stund, borde räcka till 94+15 kvm gissar jag på (max 180 kvm står det)? Verkar lovande iallfall, särskilt att elförbrukningen sjönk så pass. Vad tror du om att köpa ritningspaket från ex. luftbutiken? 5750kr så får man ritningar, generell monteringsinstruktion samt komplett materiallista. Eller kan man kanske höra med en lokal firma och få ritningar gjorda?Attitudeswe skrev:
Jag satte en Sytemair VSR-300 25kkr för 4 år sedan. Plus lite don, ljuddämpare, böjar och rör för kanske 15kkr till. Sen en besiktning och injustering för 3kkr. Jag bytte en plattvärmeväxlare mot denna i samband med en utbyggnad. Huset är nu 50% större men förbrukar lika mycket el som innan utbyggnaden.
Gäller det oavsett placering av aggregatet? Om man t.ex placerar den i grovkök eller förråd istället för kallvind? -20 kan vi ha i veckor i sträck så det är ju inget alternativ, men kanske finns olika modeller som klarar kallare klimat. Jag ska ha det i åtanke, tack för alla tips!Ossian K Olsson skrev:
Tycker det låter klokt med kamin nu när jag såg var du bodde!
FTX borde ju inte vara akut men det kan vara bra att i alla fall ha tankarna på det innan man börjar renovera allt för mycket. Sen bör du då också kolla upp förutsättningarna när det blir så kallt som du har. Jag har för mig att mitt slutar jobba vid -20.
EDIT: Jag kom på mig själv, det är nog inte placeringen som är avgörande... men får kolla om det finns modeller som tål kyla bättre isåfall tror jag.
EDIT 2: Kollade datablad på Systemairs serie. Finns ingen direkt lägstasiffra, men vid en utomhustemp på -35 C och en inomhustemp på +22 C bildas kondens om RH kring aggregatet överstiger 30% enligt en tabell. Eftersom dom listar -35 C bör det ju inte vara omöjligt, placera aggregatet i ett förråd med en luftavfuktare så ska det funka? Men om eller när det blir aktuellt går det ju att fråga tillverkarna själva istället för att spekulera
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grävlingar i krypgrunden - går det att bygga bort?
Grund & Markarbeten -
Vem bor i krypgrunden? + Fuktfråga
Grund & Markarbeten -
Bör man installera avfuktare i krypgrunden?
Grund & Markarbeten -
Bör jag dränera om till krypgrunden innan jag bygger trall?
Grund & Markarbeten -
Leda bort dagvattnet eller installera avfuktare i krypgrunden ?
Grund & Markarbeten