5 716 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Bör jag reklamera golvläggingen?
Tjenare BillyBy.
Några frågor här för att klura på vad som är rimligt eller inte i ditt fall.
Att limma furugolvet i betong har jag aldrig hört förut. Är det så att golvet är ihoplimmat och ligger "flytande" på betongen?
Vad är det för dimension på golvet?
Du nämner slipning. Har de lagt in ett nytt golv för att sedan slipa det? Ett golv som ser ut som ditt kan inte ha ett bra slipresultat. Om det nu inte är så att golvet rest sig efter det att man slipat de!
Några frågor här för att klura på vad som är rimligt eller inte i ditt fall.
Att limma furugolvet i betong har jag aldrig hört förut. Är det så att golvet är ihoplimmat och ligger "flytande" på betongen?
Vad är det för dimension på golvet?
Du nämner slipning. Har de lagt in ett nytt golv för att sedan slipa det? Ett golv som ser ut som ditt kan inte ha ett bra slipresultat. Om det nu inte är så att golvet rest sig efter det att man slipat de!
En firma som säljer tjänster borde skriftligen informera vad köparen skall tillhandahålla för att den skall leva upp till sina åtaganden. Vidare borde tjänsteleverantören nämna vilken kvalitet de kommer leverera enligt.SBH skrev:
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Ja visst är det så men inte i verkligheten. Vem får jobbet, hantverkaren som bara lägger golvet 9/10 nöjer sig utan några klagomål eller hantverkaren som kräver en massa saker, säger att div. saker måste åtgärdas och det kostar si och så mycket.arneri68 skrev:
Tyvärr inom all "försäljning" så säljer den som berättar halva sanningen mest.
För att återgå till ämnet, stå på dig reklamera och bestrid ärendet. Har du betalat för arbetet?
Nils82: 1. Ja det ligger flytande och limmat, enligt dem en konventionell metod de brukar använda i lägenheter.
2. De är fyra rum, mäter ca 3,5mX3m och 4mX3m. De sa att golvet inte behövde flytspacklas eftersom det var tillräckligt jämt att lägga på.
3 Ja de slipade golvet efter att de var klart. Golvet i mina lekmanna ögon ser ändå bra slipat ut. men jag har inte heller sett så många nyslipade golv
2. De är fyra rum, mäter ca 3,5mX3m och 4mX3m. De sa att golvet inte behövde flytspacklas eftersom det var tillräckligt jämt att lägga på.
3 Ja de slipade golvet efter att de var klart. Golvet i mina lekmanna ögon ser ändå bra slipat ut. men jag har inte heller sett så många nyslipade golv
I det här fallet är golvet limmat på betong. Svårt att få bra resultat då. Med mycket tid, tur, och knep kan det ibland bli bättre. Men det är inte idealt att lägga massiva trägolv flytande, om än limmande.Odjuret skrev:
Skillnad hade det varit om det var lagt på trä, där det kan skruvas.
Anders Blomqvist: Ja jag har tyvärr redan betalt
Nils82: 22mm
AG A: Jo jag hade läst på om det innan att det inte är lika idealiskt som att skruva golvet. Men borde inte de som utför arbetet informera mig om detta och att det kan bli problem vid exempelvis listläggning? Min huvudfråga är om det är fackmannamässigt utfört eller inte? Kan man använda sig av AMA 98 när det gäller limmade golv?
AG A: Jo jag hade läst på om det innan att det inte är lika idealiskt som att skruva golvet. Men borde inte de som utför arbetet informera mig om detta och att det kan bli problem vid exempelvis listläggning? Min huvudfråga är om det är fackmannamässigt utfört eller inte? Kan man använda sig av AMA 98 när det gäller limmade golv?
Redigerat:
Som jag sa, i mitt första inlägg, så tycker även jag att hantverkaren borde informerat dig om risker innan.billyby skrev:Anders Blomqvist: Ja jag har tyvärr redan betalt
"Fackmannamässigt" är ett väldigt flytande begrepp. Särskilt i ett sådant här fall, då limning på betong knappast är idealt. Nu vet jag bara hur det ser ut vid listen. Men om golvet i övrigt ser rakt ut, och upplevs som skapligt slätt att gå på, så är det att betrakta som fackmannamässigt.
Om golvet däremot är lagt ända emot väggar, och därför ser ut och känns som en "tvättbräda" är det felaktigt lagt. Likaså om betongen inunder var väldigt ojämn. Om golvbrädorna var enormt sneda/vinda när de lades, skulle du också informerats.
En annan fråga som är viktig i sammanhanget, är vem som köpt golvet? Hantverkaren kan inte ansvara för kvalitet och förvaring av ditt tidigare inköpta golv. Har han däremot köpt det själv, ska han se till att det är rätt kvalitet och förvara rätt, fram tills att det läggs.
Jättetack för bra svar. Eftersom jag själv köpte golvet, så har jag ett ansvar där. Golvet är på vissa ställen lagt ända emot väggen. Jag frågade om de verkligen skulle lägga golvet så nära väggen, eftersom golvet då inte har rörelseutrymme. Jag fick till svar att eftersom det är limmat så rör det sig knappt. Det finns ett område mellan två rum där golvet buktar och man hör att det inte ligger mot betongbalken när man går på det. Men annars ser det fint ut.
så klart. om man själv anskafffat golvet och lägger det ocksåarneri68 skrev:
helt annat om man skall till ett ställe lägga golvet. och inget mera.
Jag skulle nog säga att hantverkaren har ett stort ansvar. Är underlaget för ojämnt för att resultatet ska bli fackmässigt och hantverkaren lägger golvet i alla fall utan att ha kontrollerat underlaget eller helt enkelt struntar i att det är ojämnt så faller det tillbaka på hantverkaren om slutresultatet blir dåligt på grund av det. Samma gäller om hantverkaren utför arbetet med material som kunden köpt som inte håller måttet eller om hantverkaren inte avrått kunden från en lösning som inte är lämplig.SBH skrev:
I det här fallet så uppfattar jag från TS inlägg att hantverkaren uttryckligen sagt att underlaget inte behövde jämnas till och att ingen information getts att slutresultatet kunde bli dåligt på grund av vald lösning eller inköpt golv. Så av den anledningen tycker jag att TS kan ställa krav på att hantverkaren åtgärdar golvet om resultatet inte blev bra.
Hej igen.
Nu har jag ställt en del frågor för att skapa mig en bild:wow:
Frågeställningen i tråden tror jag inte jag kan svara på, det där med juridik är för knöligt för mig.
Dock reagerar jag på det här med limmat 22mm brädgolv flytande på betonggolvet, vare sig betonggolvet är plant eller ej. Ett sådan golv bör skruvas i ett träbjälklag eller motsvarande för att inte "dra iväg" eller slå sig. Har du en plast under golvet eller har du fuktvandring rätt upp i brädgolvet?
Däremot går problemet med listerna att lösa enkelt. Där hyvlar man helt enkelt sockeln efter profilen på golvet. Det är i princip standard då du listar ett massivt brädgolv. Har själv gjort det i ett stort antal fastighter när jag gick på service. Inget konstigt med det.
Nu har jag ställt en del frågor för att skapa mig en bild:wow:
Frågeställningen i tråden tror jag inte jag kan svara på, det där med juridik är för knöligt för mig.
Dock reagerar jag på det här med limmat 22mm brädgolv flytande på betonggolvet, vare sig betonggolvet är plant eller ej. Ett sådan golv bör skruvas i ett träbjälklag eller motsvarande för att inte "dra iväg" eller slå sig. Har du en plast under golvet eller har du fuktvandring rätt upp i brädgolvet?
Däremot går problemet med listerna att lösa enkelt. Där hyvlar man helt enkelt sockeln efter profilen på golvet. Det är i princip standard då du listar ett massivt brädgolv. Har själv gjort det i ett stort antal fastighter när jag gick på service. Inget konstigt med det.
Då låter det nästan som att firman inte borde lagt trägolvet.... under de förutsättningarna...AG A skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 513 inlägg
Att lägga direkt på betong låter konstigt. Jag lade först undergolv i plywood efter att ha pratat med TTGOLV. Tycker golvläggaren borde upplyst dig om att golvet blir inte bättre/planare än underlaget.
Jag är så glad att jag anlitade en erkänt duktig golvläggare, värt varje krona
Jag är så glad att jag anlitade en erkänt duktig golvläggare, värt varje krona
Fick du någon orsak till varför du skulle lägga plyfa? Dina furugolv är väl också limmade?AndersMalmgren skrev:
Jag tror som du att kunskap och erfarenhet av hantverket är avgörande för resultatet.
Massiva trägolv som är lagda i köpcentrum och flyplatser är väl limmade på betong? T.ex Ektiljorna i nya Täby centrum delen är troligtvis limmade direkt på betong. Är ganska säker på att tiljorna är minst 21 mm tjocka.
Förutom val av lim och eventuell primening av underlaget lär det inte vara någon skillnad på arbetssätt vid limning av massiva tiljor i plyfa eller betong.
https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/limrekommendationer/ se
https://www.golvbranschen.se/media/3346/limrekommendationer-tragolv-1408.pdf