thomasx skrev:
Men vi kan väl vända på steken, om man köper andra prylar, t.ex. vin. Hur bra kurs får man då?
Det beror på vem du säljer till, 15åringar eller 25åringar! =)

thomasx skrev:
Vad som är en riktigt bra eller dålig affär i detta sammanhanget är möjligen subjektivt. För mig är det en oändligt mycket bättre affär att köpa verktyg för poängen än ingenting alls eller något annat jag inte har användning för, om du sedan tycker att det är en dålig affär och svider i dig må så vara. För mig är verktygen jag vill ha gratis, en bättre affär än så kan jag inte göra.

Om någon köper flygresor för att få bonuspoäng för att kunna handla för, då är det en riktigt dålig affär. Jag flyger oavsett om jag får några poäng eller inte, så för mig är allt jag får för mina poäng gratis. Ju mer åtråvärda saker jag kan få för mina poäng, desto bättre affär, och just nu är gratis verktyg en superaffär för mig.
Så länge man är medveten om att man betalar 3x värdet på prylen och tycker det är OK så är det inte så mycket att tjafsa om. Jag använder mina poäng för att flyga till USA och istället köpa mina verktyg där.

Allt jag vill få fram är att om man sitter på en hög poäng någonstans, så är det troligtvis inte smart, i allmänhet, att växla in dem till Amazon-presentkort.

agehall skrev:
Så länge man är medveten om att man betalar 3x värdet på prylen och tycker det är OK så är det inte så mycket att tjafsa om. Jag använder mina poäng för att flyga till USA och istället köpa mina verktyg där.

Allt jag vill få fram är att om man sitter på en hög poäng någonstans, så är det troligtvis inte smart, i allmänhet, att växla in dem till Amazon-presentkort.
Jag förstår verkligen inte hur du tänker, man betalar inte 3x värdet på någonting, möjligen får man sämre utväxling på poängen man har om man köper en viss pryl jämfört med en annan, det är en jäkla skillnad.

Men jag väntar fortfarande på ett exempel på vad var jag kan handla där poängen ger motsvarande 1 krona/poäng, de grejer jag kollat upp i SAS egen bonusshop ger också 30 öre/poäng, så ingen skillnad där.

Du vill verkligen inte förstå, eller hur?

Jag har aldrig sagt att du kan få en växlingskurs på 1kr/poäng. Det jag har sagt, är att det riktmärke man brukar gå efter för att få en OK kurs, är ett värde på ca 10öre/poäng. Du får 3öre/poäng när du köper presentkort på Amazon. Jag tycker det är exakt samma sak som att tycka att det är bra att handla verktyg i USA till en dollarkurs på 18kr/USD idag, vilket de flesta nog skulle tycka var rätt dumt.

Du får göra vad du vill med dina poäng, men försök inte framställa det som att det är en bra deal för det är det inte.

Agehall: jag förstår ditt resonemang men det förutsätter ju att man har ett intresse av att handla någon av de andra sakerna som står till buds att handla för sina poäng. Jag kan förstå att man ogärna köper en resa om man reser så mycket i tjänsten att man har en massa poäng exempelvis. Om man sedan inte är särskilt intresserad av de andra sakerna som erbjuds hos SAS eller de andra företagen som anslutits till Eurobonus framstår ju möjligheten att handla på Amazon som en bra deal eftersom det ju är omöjligt att handla dylika saker för dessa poäng hos någon annan.

Det är just på den punkten som din parallell med växlingskurs faller - där finns ju flera alternativ, man kan handla i andra länder och hos flera olika aktörer. Om man handlar för poäng hos SAS och det bara finns en affär som säljer det man vill ha är det omöjligt att värdera kursen.

Redigerat:
Det måste vara några ohyggliga mängder med miles som TS har. Jag har då aldrig haft problem att göra av med mina.. :|

Screen Shot 2013-12-16 at 8.45.38.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mycke_nu skrev:
Det måste vara några ohyggliga mängder med miles som TS har. Jag har då aldrig haft problem att göra av med mina.. :|

[bild]

Det kommer inte jag heller att ha, nu när jag kan köpa verktyg för dem :)

Problemet är bara att bestämma sig för vilka verktyg jag ska köpa innan poängen löper ut
;)

Verkar som du reser mycket, för att vara hempulare på heltid då menar jag ;)

Redigerat:
agehall skrev:
Du vill verkligen inte förstå, eller hur?

Jag har aldrig sagt att du kan få en växlingskurs på 1kr/poäng. Det jag har sagt, är att det riktmärke man brukar gå efter för att få en OK kurs, är ett värde på ca 10öre/poäng. Du får 3öre/poäng när du köper presentkort på Amazon. Jag tycker det är exakt samma sak som att tycka att det är bra att handla verktyg i USA till en dollarkurs på 18kr/USD idag, vilket de flesta nog skulle tycka var rätt dumt.

Du får göra vad du vill med dina poäng, men försök inte framställa det som att det är en bra deal för det är det inte.

Jo då, jag förstår dig, jag tänker bara inte som du, du däremot verkar inte förstå mig och hur jag tänker.

Alla ställen/produkter jag kollat ger ungefär samma kurs omräknat till marknadsvärde på produkterna. Jag ber dig nu för tredje gången (minst) att hänvisa till något ställe/produkt där jag kan använda mina poäng till ett högre värde.

thomasx skrev:
Verkar som du reser mycket, för att vara hempulare på heltid då menar jag ;)
Ja, jo.. gamla synder, mest.

mycke_nu skrev:
Även jag är med i "loser-klubben" och jag har inte heller några problem emd att göra av med poängen. Har man inte tid att flyga själv så går det ju bra att köpa biljett till någon annan mot att denne tar med sig ett vertkyg hem i väskan ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.