3 725 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Bolånerush på ingång?
Egentligen ska man inte klaga, vet historierna päronen berättat när de köpte hus på 70-talet. Men det är nya tider nu.
Låste vår bolåneränta i höstas på 1,31% på 3 år, vilket jag idag är glad för. Men kan man nu i efterhand låsa den längre tid? Mest för att säkerställa framtiden. Med handen på hjärtat så blir ju ALLT dyrare så om man kan "säkra" upp lånet är det ju en stor bit iaf. Samtidigt kan man ju öka amorteringen med nån tusenlapp eller 2 i månaden i samma veva för att få ner kostnaden ytterligare i slutändan.
Tanken är även att ta ut runt 60-70k till för lite fönsterbyte och montera en luftvärmepump och ska kolla med banken om detta.
Någon som gjort slag i saken i liknande situation? Är Swedbank det gäller.
Låste vår bolåneränta i höstas på 1,31% på 3 år, vilket jag idag är glad för. Men kan man nu i efterhand låsa den längre tid? Mest för att säkerställa framtiden. Med handen på hjärtat så blir ju ALLT dyrare så om man kan "säkra" upp lånet är det ju en stor bit iaf. Samtidigt kan man ju öka amorteringen med nån tusenlapp eller 2 i månaden i samma veva för att få ner kostnaden ytterligare i slutändan.
Tanken är även att ta ut runt 60-70k till för lite fönsterbyte och montera en luftvärmepump och ska kolla med banken om detta.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Låt nuvarande bolån vara i sin helhet, ansök om ett nytt bolån 60-70k.MalZon skrev:
Egentligen ska man inte klaga, vet historierna päronen berättat när de köpte hus på 70-talet. Men det är nya tider nu.
Det behöver inte vara i samma bank som du har ditt nuvarande bolån.
Men det underlättar hantering med amortering/pantbrev (banken sitter på uttagna pantbreven till lånet är betalt i sin helhet)
De svar du fått i tråden hittills är fel. Jag kunde låsa upp mitt bundna lån utan kostnad för några månader sen för att binda om på längre tid. Detta eftersom ränteskillnadsersättningen var negativ pga höjt ränteläge, är säkert samma för dig.
Ja du kan låsa upp "utan ränteskillnadskostnad".S Stig-Helmer skrev:
MEN när du binder om hela lånet så får du en mycket högre ränta än den du hade och förlorar på så sätt tusentals kr på denna manöver jämfört att låta lånet löpa.
Sorry, syftade på att det andra svaret var fel. Sant, men det är en annan fråga om det är bra att binda om på längre eller inte. Det finns ju scenarion där det kan löna sig och ingen kan med säkerhet veta nu vad som är bäst...D DataJonny skrev:
Däremot brukar det vara svårt att få bolån hos två olika banker för samma fastighet, vet ingen bank som tillåter det för privatpersoner.
https://www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/content/tilläggslån-utan-att-flytta-hela-bolånet/S Stig-Helmer skrev:
<Edit>
Svea kanske inte har dom bästa boräntorna, men det är helt klart ett alternativ om den egna banken krånglar...
</Edit>
Redigerat:
Du har rätt , jag var snurrig och trött igår. Eftersom räntan stigit kraftigt skapas det en negativ ränteskillnad, dvs det förekommer ingen kostnad för kunden att lösa lånet. Däremot är det väldigt ovanligt att man vill komma ur ett så förmånligt avtal som TS har här på 3 år, det blir mest sannolikt en dålig affär i längden. Om den bundna räntan är fortsatt hög vid tiden för villkorsändringen kan man alltid vilja rörligt.S Stig-Helmer skrev:
Framför allt så är jag väl ute efter den konstanta kostnaden ist för att den ska vara billigast. Därför hade jag "överlevt" med 1,31% ränta i 10år framöver m det vore så. Därför jag funderar på om man skulle försökt fixa längre låst ränta. Men som många skriver här å kanske det inte går att lösa nu efter hur situationen ser ut.Jonatan79 skrev:
Du har rätt , jag var snurrig och trött igår. Eftersom räntan stigit kraftigt skapas det en negativ ränteskillnad, dvs det förekommer ingen kostnad för kunden att lösa lånet. Däremot är det väldigt ovanligt att man vill komma ur ett så förmånligt avtal som TS har här på 3 år, det blir mest sannolikt en dålig affär i längden. Om den bundna räntan är fortsatt hög vid tiden för villkorsändringen kan man alltid vilja rörligt.
Klicka här för att svara