Har fått hem papper nu att vi är godkända för bolån+ hos Stabelo (Avanza). Innan vi skriver under och skickar in, är det något som dykt upp i nyhetsflödet som kan göra det besvärligt i framtiden?
Var ju mycket snack/kritik om Enklas bolån men inte lika mycket om detta, fast jag antar de har samma struktur.
En sak är att vi kommer hamna på precis 60% (enligt deras auto-värdering). Skickar in några 10-tusen i samband med bytet för att hamna under denna gräns istället för att stöka med att fixa egen "riktig" värdering. Detta innebär att vi, om behov uppstår, inte kan utöka lånet. Inget som vi planerar men man vet ju inte vad som dyker upp i framtiden i ett gammal hus.
Om man vill byta bostad i framtiden, antar jag en traditionell bank kan hjälpa till med brygglån (eller vad det kallas) etc. i samband med flytten och innan man sålt sitt egna hus.
Tar för givet att man varken kan flytta lån eller fixa med brygg-lån hos dessa aktörer.
Det är 3-månaders rakt av vi siktar på. Antar att det då precis som med vanliga bostadslån innebär att man var tredje månad har möjlighet att byta aktör. Ingen inlåsningeffekt antar jag? T.ex. om något av alternativen ovan uppstår, skulle man kunna byta till en annan bank inför det relativt snabbt.
Det som gör att jag vill byta är dels lägre ränta, naturligtvis. Men ska också bli skönt att slippa hålla koll på ränterabatten och kontakta banken för att behålla denna. Har hamnat i otakt med olika del-lån så måste hålla koll på när rabatten på tre olika delar av lånet under året löper ut.
Var ju mycket snack/kritik om Enklas bolån men inte lika mycket om detta, fast jag antar de har samma struktur.
En sak är att vi kommer hamna på precis 60% (enligt deras auto-värdering). Skickar in några 10-tusen i samband med bytet för att hamna under denna gräns istället för att stöka med att fixa egen "riktig" värdering. Detta innebär att vi, om behov uppstår, inte kan utöka lånet. Inget som vi planerar men man vet ju inte vad som dyker upp i framtiden i ett gammal hus.
Om man vill byta bostad i framtiden, antar jag en traditionell bank kan hjälpa till med brygglån (eller vad det kallas) etc. i samband med flytten och innan man sålt sitt egna hus.
Tar för givet att man varken kan flytta lån eller fixa med brygg-lån hos dessa aktörer.
Det är 3-månaders rakt av vi siktar på. Antar att det då precis som med vanliga bostadslån innebär att man var tredje månad har möjlighet att byta aktör. Ingen inlåsningeffekt antar jag? T.ex. om något av alternativen ovan uppstår, skulle man kunna byta till en annan bank inför det relativt snabbt.
Det som gör att jag vill byta är dels lägre ränta, naturligtvis. Men ska också bli skönt att slippa hålla koll på ränterabatten och kontakta banken för att behålla denna. Har hamnat i otakt med olika del-lån så måste hålla koll på när rabatten på tre olika delar av lånet under året löper ut.
Redigerat:
Det här funderar jag också på. Jag skulle vilja byta bort min dyra bank, men kommer förmodligen att flytta om ca 18 månader och då blir det aktuellt med brygglån.engs skrev:
När jag flyttade senast fick jag intrycket från min bank att de enbart hjälper till med brygglån och liknande om man redan är kund i banken.
Fick meddelande nu om att Avanza på 3-månaders sänker till 1,09% (1,1% effektivt) och att det även gäller befintliga kunder.engs skrev:
Sånt här uppskattar jag, att man inte bara har lockerbjudanden för nya kunder så man måste ringa och tjata / hota att flytta lånen, för att få de villkoren även som befintlig kund.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det här med brygglån, tror jag inte du skall räkna med. En traditionell bank beviljar troligen inte det om du har lånet hos Avanza eller annan ny aktör. De kommer att säga att du får vända dig till Avanza.
Lite intressant med Avanza. Alla andra har högre listränta än snittränta. Endast Avanza gör tvärtom. De har högre snittränta än listränta: Avanza Bank 1,26 % / 1,09 %.
Snitträntan är en av de lägre. Men inte den lägsta.
Att den blir låg beror antagligen på att de mest lånar ut åt kunder med låg risk. Men detta visar också att det inte verkar finnas så mycket marginal.
Alla de som i våras pratade om att låna ut så billigt, verkar inte ha lyckats med det.
Att den blir låg beror antagligen på att de mest lånar ut åt kunder med låg risk. Men detta visar också att det inte verkar finnas så mycket marginal.
Alla de som i våras pratade om att låna ut så billigt, verkar inte ha lyckats med det.
Nu har jag sökt. Hamnade på 60.3% så slänger in några tusen extra. Återstår att se om jag får lånet som student och egenföretagare. Brukar inte vara populärt, när jag inte tar ut lön regelbundet även om det jag kan ta ut en ok lön för ett år utan att jobba.
Har själv Avanza och ja, det är ett lån med låg ränta.
GIllar som tidigare nämnts att de går ut brett med sänkt ränta, nu till 1.09%, och att man slipper komma med mössan i hand och nästan be om ursäkt för att diskutera räntan med bankerna.
GIllar som tidigare nämnts att de går ut brett med sänkt ränta, nu till 1.09%, och att man slipper komma med mössan i hand och nästan be om ursäkt för att diskutera räntan med bankerna.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Anledningen till att Avanza hade högre snittränta än listränta i november var att Avanza sänkte sin listränta från 1,29 till 1,09 i november medan snitträntan på 1,26% baserar sig på genomsnittet månaden innan (dvs vad deras bolånekunder hade i boränta den 31 oktober), ett genomsnitt av de som hade Avanza Bolån+ på 1,29% och Avanza Superbolånet Private Banking på 0,79%.D daVinci skrev:Lite intressant med Avanza. Alla andra har högre listränta än snittränta. Endast Avanza gör tvärtom. De har högre snittränta än listränta: Avanza Bank 1,26 % / 1,09 %.
Läs gärna artikeln https://www.byggahus.se/avanza-choc...olan-landshypotek-fortsatt-basta-bolanebanken där det framgår att Avanza chockhöjer sina bolåneräntor.
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Hej
Ni som har skaffat bolån via Avanza/ Stabelo är ni nöjda?
Har allt fungerar som det ska?
Ni som har skaffat bolån via Avanza/ Stabelo är ni nöjda?
Har allt fungerar som det ska?
Flyttade vårt bolån från SEB till Avanza för några år sedan. Var antagligen en av de allra första kunderna hos Stabelo som är de som lånar ut via Avanza. Allt har fungerat mycket bra och de är väldigt service-minded och snabba med att svara om man har frågor. Stabelo kanske inte alltid har marknaden allra lägsta ränta - även om de faktiskt legat lägst lite då och då - men vi slipper omförhandla med banken hela tiden. Om det tidigare gick att få ner räntan lite hos SEB, dröjde de oftast bara något halvår så började de smyghöja räntan igen, skitjobbigt. Slipper allt tjafs med banken nu, dessutom fick vi klart lägre ränta hos Stabelo så det var aldrig någon tvekan om att byta.
Har relativt lite lån i förhållande till bostadsrättens värde (1,3 mil, 20%). Men jag tror det finns viss risk för höjda bolåneräntor, kanske inte i år men 2021. Riksbanken kan bli tvungen att sänka reproräntan fast de inte vill, då går boräntorna möjligen ner lite på kort sikt. Men bankerna kommer att få allt svårare att själva låna upp pengar och det kommer att bli dyrare för dem i takt med att recessionen tilltar, för det kommer den högst sannolikt att göra. Det kommer i sin tur att leda till högre räntor på bolån på längre sikt, gissar på nästa år.
V ihar inga flyttplaner så vi kommer därför att binda vår ränta på 5 år. Stabelo erbjuder fortfarande samma ränta för 5 år som för 3-månaders (rörlig 1,35%). Har annars kört rörligt i närmare 10 år.
Har relativt lite lån i förhållande till bostadsrättens värde (1,3 mil, 20%). Men jag tror det finns viss risk för höjda bolåneräntor, kanske inte i år men 2021. Riksbanken kan bli tvungen att sänka reproräntan fast de inte vill, då går boräntorna möjligen ner lite på kort sikt. Men bankerna kommer att få allt svårare att själva låna upp pengar och det kommer att bli dyrare för dem i takt med att recessionen tilltar, för det kommer den högst sannolikt att göra. Det kommer i sin tur att leda till högre räntor på bolån på längre sikt, gissar på nästa år.
V ihar inga flyttplaner så vi kommer därför att binda vår ränta på 5 år. Stabelo erbjuder fortfarande samma ränta för 5 år som för 3-månaders (rörlig 1,35%). Har annars kört rörligt i närmare 10 år.
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Hej
Det låter ju bra,ska ändra lånen i år. Så ska nog kolla upp Stabelo/Avanza.
Det låter ju bra,ska ändra lånen i år. Så ska nog kolla upp Stabelo/Avanza.
I en ekonomi som denna känns det inte jättebegåvat att suga in krediter på för högt värderade bostäder. Vi har väl aldrig haft den situationen tidigare men vad händer med låntagarna om kreditförluster leder till obestånd och konkurs för kreditgivaren?