P para skrev:
För mig är det samma som man får på SBAB.se. Ingen förhandling behövs där heller
Jo, förvisso. Vi har 1,26% hos SBAB för tillfället på 3 mån rörlig. Det är inte så lätt att bräcka ens för Avanza.

Krävs det amortering på Avanza-lånet, nån som vet?

Corpes Corpes skrev:
Krävs det amortering på Avanza-lånet, nån som vet?
Det lär ju vara som alla andra eftersom det är lagkrav på amortering. Dvs 1% över 50% belåning, 2% över 70% belåning och sedan det nya lagkravet på ytterligare 1% fr o m 1/3 vid lån överstigande 4,5 gånger bruttoinkomsten.

Jag är tyvärr helt grön på detta men om vi säger att jag har en villa som värderas till 3 miljoner och har ett lån hos min nuvarande bank på 1,5 miljoner. Detta innebär då att jag behöver låna 50% av värdet, eller hur? Detta resulteras då enligt ovan att jag inte krävs på amortering om jag inte själv vill, stämmer det?

Corpes Corpes skrev:
Jag är tyvärr helt grön på detta men om vi säger att jag har en villa som värderas till 3 miljoner och har ett lån hos min nuvarande bank på 1,5 miljoner. Detta innebär då att jag behöver låna 50% av värdet, eller hur? Detta resulteras då enligt ovan att jag inte krävs på amortering om jag inte själv vill, stämmer det?
Ja, om du inte har några andra lån så innebär 1,5 Mkr lån på ett hus värt 3 Mkr att du slipper amortera. Och att du inte tjänar under 333 333 kr/år brutto. (1 500 000/4,5)

C
När det gäller SuperBolånet iallafall rekommenderar dock Avanza en säkerhetsmarginal utifall värdet på huset sjunker så att belåningen hamnar över gränsen. Vilket nästan är ett måste, för då är det en helt annan räntesats som gäller för hela lånesumman. Det får en dock naturligtvis att fundera på hur de följer upp fastighetens marknadsvärde över tid?

• Gilla
Redreamer
  • Laddar…
Hur funkar det med husets värdering? Antar att den inte uppdateras automatiskt ;)

Vi hade en belåningsgrad på 70% när vi köpte, har amorterat en del och värdeökning på fastigheten kanske har gjort att vi kommer ner mot 60% och kan få Avanza nya bolån.

D
C cpalm skrev:
När det gäller SuperBolånet iallafall rekommenderar dock Avanza en säkerhetsmarginal utifall värdet på huset sjunker så att belåningen hamnar över gränsen. Vilket nästan är ett måste, för då är det en helt annan räntesats som gäller för hela lånesumman. Det får en dock naturligtvis att fundera på hur de följer upp fastighetens marknadsvärde över tid?
Vart hittade du den infon eller något de svarat på din fråga?

Hittade under bolån + frågor och svar.
"Om värdet på bostaden sjunker och belåningsgraden hamnar över 60 % händer ingenting. Kravet på max 60 % i belåningsgrad är vid ansökningstillfället, så vi kommer inte höja räntan eller kräva höjd amortering eller liknande."

C
D Daniel_82 skrev:
Vart hittade du den infon eller något de svarat på din fråga?
Det är vad de sagt på telefon när jag diskuterat hur mycket jag kan låna på SuperBolånet (där gäller 50% av marknadsvärde). Men detta verkar alltså inte gälla för Bolån+. Bra, för det är ju en knepig regel, om jag nu tolkat dem rätt. Tecknade aldrig lånet, bl.a. pga att jag aldrig lyckades få klarhet i detaljerna i lånevillkoren.

SSSS
Jippie! Slängde inväg en ansökan direkt :)
Inget amorteringskrav om man överför lån som var tagna innan kravet infördes.

Affisch för bolån med text "Glada nyheter! Nu kan du ansöka om Bolån+" och en husikon med procenttecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har helt nyligen flyttat vårt bolån från en av storbankerna till Avanza/Stabelo, alltså Avanzas s.k Bolån+. Mycket smidigt, Avanza/Stabelo tog hand om allt och det har fungerat perfekt. Eftersom jag sedan många år också är Avanza-kund anmälde vi intresse för Bolån+ direkt när det blev möjligt och blev därmed antagligen en av deras första kunder.
Amorteringsfritt, ränta 1,29 (3-månaders). Otroligt skönt att slippa tjafsa med storbanken som smyghöjer räntan så snart man vänder ryggen till.

Redigerat:
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Hur funkar det med husets värdering? Antar att den inte uppdateras automatiskt ;)

Vi hade en belåningsgrad på 70% när vi köpte, har amorterat en del och värdeökning på fastigheten kanske har gjort att vi kommer ner mot 60% och kan få Avanza nya bolån.

F fediwu skrev:

Har bostadsrätt, de gick på vad lägenheter i samma område sålts för.

Hur lång tid tog det för er som gjorde en intresseanmälan om bolån till ni fick möjlighet att ansöka?

Corpes Corpes skrev:
Hur lång tid tog det för er som gjorde en intresseanmälan om bolån till ni fick möjlighet att ansöka?
Har för mig att det tog ca 1,5 månad. Men då anmälde jag intresse samma dag de lade ut länken. Så vi var nog bland de allra första, uppfattade det som att de ville börja med några "testkunder" för att provköra låne-processen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.