Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång
I dagsläget har jag bolån på 430k ca
Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)
Bolånet med amortering är just nu ca 2700/mån
Blancolånen kvalar in på ca 13000kr/mån
Huset har i dagsläget ett värde på 1.25 - 1.4
Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr
Får ut ca 23-25k netto per månad
Finns det någon bank utöver swedbank som ni kan rekommendera?
Därtill blancolån på 730k (det är inte direkt fördelaktiga räntor om man säger som så)
Behöver få in dessa 730k i bolånet för att få ihop kalkylen - med ett maxbelopp bolån per månad på 7000kr
Självbyggare
· Stockholm
· 8 645 inlägg
Kolla med flera...SEB, Handelsbanken, Ica banken, NordeaN najks skrev:Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång
Om du samlar ihop dina papper och gör det till många på en gång så behöver det inte var så mkt jobbigare att skicka in ansökan till fler.
Då har du dessutom lite bättre förhandlingsläge/kan jämföra offerter och kanske spela ut ett par mot varandra.
Men du vill alltså låna ca 1.1 mkr till ett hus som är värderat till 1.4 mkr (i dagsläget?). Det är ju uppåt maxbelåningen (85%), så en del banker kan dra öronen åt sig. Men det lär dom isf säga efter ansökan.
Du kommer ju dock behöva amortera 2% då på dina lån - och iom att du lägger om dom så kommer troligen dit nuvarande bostadslån räknas in där också, men jag vet inte om man kan dela upp det på ngt sätt...
Jo alltså jag skulle behöva få in nuvarande bolånet + blancolånen (730k) i nya bolånetklaskarlsson skrev:
Kolla med flera...SEB, Handelsbanken, Ica banken, Nordea
Om du samlar ihop dina papper och gör det till många på en gång så behöver det inte var så mkt jobbigare att skicka in ansökan till fler.
Då har du dessutom lite bättre förhandlingsläge/kan jämföra offerter och kanske spela ut ett par mot varandra.
Men du vill alltså låna ca 1.1 mkr till ett hus som är värderat till 1.4 mkr (i dagsläget?). Det är ju uppåt maxbelåningen (85%), så en del banker kan dra öronen åt sig. Men det lär dom isf säga efter ansökan.
Du kommer ju dock behöva amortera 2% då på dina lån - och iom att du lägger om dom så kommer troligen dit nuvarande bostadslån räknas in där också, men jag vet inte om man kan dela upp det på ngt sätt...
Två proc. amortering bör inte vara ett problem, så länge månadskostnaden inte går över 7000kr/mån
Självbyggare
· Stockholm
· 8 645 inlägg
Räntekostnaden kommer ju bli någonstans kring 4-5%N najks skrev:
På 1.1 mkr blir det ca 3700 - 4600 kr/mån (innan ränteavdrag).
2% Amortering blir ca 1800 kr - så totalt 5500 - 6400 kr/mån före ränteavdrag
Så har du ekonomi för det, och bankerna inte ser några andra hinder så bör du ju kunna hamna under 7k med lite marginal
Ja som sagt, taket går på 7000kr, för att kunna ha lite buffert kvar.. skulle då ha ca 6000kr över per månad (med allt övrigt inräknat, försäkringar, el, telefon, mat, bränsle osv)klaskarlsson skrev:
Räntekostnaden kommer ju bli någonstans kring 4-5%
På 1.1 mkr blir det ca 3700 - 4600 kr/mån (innan ränteavdrag).
2% Amortering blir ca 1800 kr - så totalt 5500 - 6400 kr/mån före ränteavdrag
Så har du ekonomi för det, och bankerna inte ser några andra hinder så bör du ju kunna hamna under 7k med lite marginal
Inkomstmässigt borde det inte vara ett problem. Men med båda lånen tillsammans kan du komma över de 85% som banken har som tak.N najks skrev:Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång
Dock borde du kunna få över det mesta av blancolånet till bostadslån. Och sedan kan du fokusera på att amortera bort det lilla blancolånet du har kvar.
Verkar väl enklast att höra med Swedbank då det är där du har ditt bolån.
Vem har gjort värderingen? När jag lade om mitt lån på min nuvarande bostad hade Handelsbanken lägre värdering än tex Booli. Bankerna har egan verktyg för att räkna ut värdering, så som jag förstått det.
Gör som de tidigare skrivit och kolla med flera banker
Gör som de tidigare skrivit och kolla med flera banker
Om det är 6000 kr över per månad lär banken säga nej. KALP-kalkylen räknar med 10100 kr (för 1 vuxen 2022), och med tanke på inflationen är det väl ännu mer som behövs nu...N najks skrev:
Att man har haft en bank länge betyder nada för bankerna idag, dom gör inget extra för sina kunder.N najks skrev:
Kolla med andra bankar och förklara situationen
Jag bytte till Länsförsäkringar. Ångrar det inte. Sen var jag egentligen inte särskilt missnöjd med Swedbank innan.N najks skrev:Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång
Däremot kände jag mig lurad när dom gjorde så sjukt stora vinster.
Då jag även har försäkringar hos LF får jag dela på deras vinst i form av återbäring. Det är bra mycket trevligare än att aktieägarna får dom.
Hr du värderingar gjorda av mäklare, i dag som ligger på 1.25-1,4N najks skrev:Har under 10 år nu haft swedbank, inte missat eller betalat sent en enda gång