Jag har satt igen en dörröppning och har tänkt bygga en bokhylla i hålet.

Nu står det en kamin c:a 50 cm ifrån.

Vilka regler är det som gäller? Får man ha böcker så nära?

Dessutom är det en furupanel som vägg till loftet ovanför. Väggen är inskjuten c:a 3 dm. Jag har tänkt ta bort dels denna och de vitvaxade panelerna ovanför teglet och byta ut detta helt och hållet mot gips och då flytta ut väggen så att den är jämn med teglet. Är det några regler som säger att jag inte får göra detta med tanke på skorstenen?

• CIMG0801.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglerna är säkert ganska ingående och komplicerade, men i sluänden är det så att din sotare godkänner eller inte godkänner ditt bygge. Således, ring och be sotaren komma, så talar han eller hon om hur det ska vara.

I mitt fall gällde det en murstock som ligger vägg ivägg med köket, och jag skulle bygga in murstocken i väggen. Jag hörde både det ena och andra om hur reglerna var, men sotaren sa helt sonika att detr räcker med luftspalt mellan murstock och brännbart mtrl. Utöver detta fanns inget speciellt att ta hänsyn till i mitt fall.
Jag satte plåtreglar och lämnade 95mm luftspalt för säkerhets skull. Förmodligen finns det åsikter om detta, men man måste ju kunna lita på expertisen, och det enda viktiga är ju att ingenting händer!

Redigerat:
Har du monteringsanvisningarna kvar från kaminen och skorstenen, så står alla minimiavstånd till brännbart mtrl där, annars kanske de går att beställa från tillverkaren..

Tack för era tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.