Jag har en gammal eka av trä som jag gillar att ha liggande på svaj på sommaren, mest för att det ser trevligt ut från stranden/huset när den ligger och guppar. Brukar ha den vid en träpåle men har tröttnat lite på att det oftast behövs en ny varje år eftersom isen knäcker pålen på vintern. Funderar på att lägga ut någon form av bojsten som en mer permanent lösning.

Båten väger väl 100-150 kg och det är som sagt bara aktuellt på sommaren. Sandbotten, långgrunt (c:a 1 meter där jag vill ha bojen), inte helt skyddat läge men inomskärs. Hård vind är nästan alltid pålandsvind. Tanken är att bojstenen inte ska flytta på sig (hela poängen är ju att slippa återkommande meck) men samtidigt är det förstås ingen katastrof om den flyttar sig lite grann. Bäst vore om den borrade ner sig i sanden och låg stadigt parkerad där.

Så: Hur tung behöver en järnvikt vara? Betong? Kan det funka med en P-ring? Vet att P-ring inte ska användas för svaj men om man tar i lite extra med vikten kanske det kan duga ändå i det här fallet?

Vet även att en del försäkringsbolag har guider men de är inte till någon större hjälp, dels för att min lösning inte behöver vara förskringsmässig men även för att de mest handlar om större båtar.

5
Ingår vattnet i din fastighet?

Det verkar vara rätt grunt där och då kommer jag tänka på två problem...
En klump på botten så kan båten "gå på grund på" skava i vågor.
och till vintern så skulle jag rekomendera att släppa ner kättingen eller sjunkande lina som kommer från vikten upp till bojen ner på botten så att inte isen försöker flytta på klumpen.

Men ta en spade och gräv ner några "bryggankare" betongklimpar med hål i som flytbryggetilverkarna har
Behöver ju inte fylla igen hålet det sköter vattnet men en grop kan vara bra de suger fast tyngden samt du minskar inte på djupet där båten skall vara

Vattnet ingår i fastigheten, ja.

Bra tips allihop (tack!) men jag undrar ändå om någon kan ge en indikation på vilken vikt som behövs…?

Hej igen vikt på bojsten är svårt att uttala sig om för det har rätt så mycket att göra med botten också.
Hård botten där den kan dragga eller en mjuk lerbotten där den sugs fast..

Du skrev ju att du har sand, då finns det "grusig" sand som är rätt hård och mera lerig sand som e mjukare.

Men Med de uppgifter du lämnat så skulle jag använda mig av betongvikter typ denna
https://marinvaror.se/butik/bryggtillbehor/forankringar/ankare/ankare-betong-25-kg

och lägga kanske 4 (ca 100kg) men att gräva en grop att lägga dem i.
riktigt grov kätting runt vikterna och ca 1 m extra där jag skulle skarva till mindre kätting på ca 3ggr vattendjupet och där övergå till repet som båten sitter fast i

( Den grova kättingen är för livslängd de nöts under vattnet också samt att närmare ytan så blir det lätt rost)

M ms2010 skrev:
Jag har en gammal eka av trä som jag gillar att ha liggande på svaj på sommaren, mest för att det ser trevligt ut från stranden/huset när den ligger och guppar. Brukar ha den vid en träpåle men har tröttnat lite på att det oftast behövs en ny varje år eftersom isen knäcker pålen på vintern. Funderar på att lägga ut någon form av bojsten som en mer permanent lösning.

Båten väger väl 100-150 kg och det är som sagt bara aktuellt på sommaren. Sandbotten, långgrunt (c:a 1 meter där jag vill ha bojen), inte helt skyddat läge men inomskärs. Hård vind är nästan alltid pålandsvind. Tanken är att bojstenen inte ska flytta på sig (hela poängen är ju att slippa återkommande meck) men samtidigt är det förstås ingen katastrof om den flyttar sig lite grann. Bäst vore om den borrade ner sig i sanden och låg stadigt parkerad där.

Så: Hur tung behöver en järnvikt vara? Betong? Kan det funka med en P-ring? Vet att P-ring inte ska användas för svaj men om man tar i lite extra med vikten kanske det kan duga ändå i det här fallet?

Vet även att en del försäkringsbolag har guider men de är inte till någon större hjälp, dels för att min lösning inte behöver vara förskringsmässig men även för att de mest handlar om större båtar.
En p ring är väl mycket bättre än nuvarande stolpe. Du har j dessutom sand i botten och en liten båt. Jag skulle välja en rejäl pring en kraftig kätting och en boj.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
M ms2010 skrev:
Vattnet ingår i fastigheten, ja.

Bra tips allihop (tack!) men jag undrar ändå om någon kan ge en indikation på vilken vikt som behövs…?
40 kilo pring, ren sten måste vara tyngre.

Du har förstås rätt i att det är skillnad på sand och sand. Vår botten är väldigt mjuk, vissa skulle kanske kalla den dybotten. När man går på den känns den fast, men en smal pinne (typ metspö) kan man trycka rakt ner med handkraft uppemot 1 meter. Så förutsättningarna för att bojsstenen sugs fast borde vara goda.

J Jonas_81 skrev:
Hej igen vikt på bojsten är svårt att uttala sig om för det har rätt så mycket att göra med botten också.
Hård botten där den kan dragga eller en mjuk lerbotten där den sugs fast..

Du skrev ju att du har sand, då finns det "grusig" sand som är rätt hård och mera lerig sand som e mjukare.

Men Med de uppgifter du lämnat så skulle jag använda mig av betongvikter typ denna
[länk]

och lägga kanske 4 (ca 100kg) men att gräva en grop att lägga dem i.
riktigt grov kätting runt vikterna och ca 1 m extra där jag skulle skarva till mindre kätting på ca 3ggr vattendjupet och där övergå till repet som båten sitter fast i

( Den grova kättingen är för livslängd de nöts under vattnet också samt att närmare ytan så blir det lätt rost)

Jag tänker ibland att eftersom bottnen är så mjuk skulle man kunna använda nästan vad som helst, typ en banan, som bojsten. Men lite mer marginal bör man kanske ha trots allt...

Har du funderat på ett grovt metallrör istället för en träpåle, så kanske det inte knäcks av isen?

Om man svetsar på ”hullingar” kanske inte isen kan dra upp det ur bottnen heller.

Om röret inte böjs kommer isen, eftersom bottnen är så mjuk, att att ”lägga” det ner så att det ligger i typ 45 graders vinkel. Kanske enklare att återställa än en knäckt träpåle men ändå inte optimalt.

B b8q skrev:
Har du funderat på ett grovt metallrör istället för en träpåle, så kanske det inte knäcks av isen?

Om man svetsar på ”hullingar” kanske inte isen kan dra upp det ur bottnen heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.