1 282 läst ·
29 svar
1k läst
29 svar
Bojsänke förtöjning av båt?
Finns det någon lämplig sten som du kan borra in en ögla i och släpa ut på isen och dumpa i en vak? Att gjuta betong i minusgrader brukar sällan lyckas utan vidlyftiga uppvärmningsanordningar. Därför brukar de flesta borra in en kraftig galvaniserad ögla i en sten.
Betong väger 2500 kilo kubiken i luft. I vatten blir det 1500 kg kubiken. Sten är litet tyngre.
Betong väger 2500 kilo kubiken i luft. I vatten blir det 1500 kg kubiken. Sten är litet tyngre.
Problemet är tvådelad tror jag. Den första är att en sten är tungt, kommer inte palla lyfta den på släpet eller typ skottkärra. Betong kan man ju ta lite pö om pö.H heimlaga skrev:Finns det någon lämplig sten som du kan borra in en ögla i och släpa ut på isen och dumpa i en vak? Att gjuta betong i minusgrader brukar sällan lyckas utan vidlyftiga uppvärmningsanordningar. Därför brukar de flesta borra in en kraftig galvaniserad ögla i en sten.
Det andra är att jag är rädd att sten rullar på botten.
Fast nu när du säger det så kanske det finns någon bra bumling vid strandlinjen som jag kan använda mig av. Hmm. Måste undersöka.
Även om du gjuter själv kan du inspireras av Svenska Flytblocks produkter med en modulär uppbyggnad, speciellt Bojfast.
http://svenskaflytblock.se/wp-content/uploads/2019/03/SF-produktkatalog-2019.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://svenskaflytblock.se/wp-content/uploads/2019/03/SF-produktkatalog-2019.pdf
Medlem
· Västra Götaland
· 3 516 inlägg
Kan man inte bara dra en vajer antingen rakt igenom eller vira runt 4-5 säckar betong och sänka?
Jag har tidigare bara använt 2 vanliga större färdiggjutna plintar och sänkt, men det har varit för liten plastbåt inne i en lugn vik. Den har inte flyttat sig.
Jag har tidigare bara använt 2 vanliga större färdiggjutna plintar och sänkt, men det har varit för liten plastbåt inne i en lugn vik. Den har inte flyttat sig.
Jag har gjort ett antal dykuppdrag för att fixa bojstenar där kätting eller rep gått av. Det går att slippa det problemet om man sätter en extra lina med något litet flytande på. Om den riktiga kättingen eller tampen nöts av kan man från ytan få dit en ny. Och tvärtom ifall den tunna går av.
Kan du förklara lite närmare? Ska den extra linan flyta hela vägen till ytan? Eller hur funkar detta?Hep skrev:
Klicka här för att svara