Finns det någon lämplig sten som du kan borra in en ögla i och släpa ut på isen och dumpa i en vak? Att gjuta betong i minusgrader brukar sällan lyckas utan vidlyftiga uppvärmningsanordningar. Därför brukar de flesta borra in en kraftig galvaniserad ögla i en sten.

Betong väger 2500 kilo kubiken i luft. I vatten blir det 1500 kg kubiken. Sten är litet tyngre.

• Gilla
daviden och 2 till
  • Laddar…
R
H heimlaga skrev:
Finns det någon lämplig sten som du kan borra in en ögla i och släpa ut på isen och dumpa i en vak? Att gjuta betong i minusgrader brukar sällan lyckas utan vidlyftiga uppvärmningsanordningar. Därför brukar de flesta borra in en kraftig galvaniserad ögla i en sten.

Betong väger 2500 kilo kubiken i luft. I vatten blir det 1500 kg kubiken. Sten är litet tyngre.
Problemet är tvådelad tror jag. Den första är att en sten är tungt, kommer inte palla lyfta den på släpet eller typ skottkärra. Betong kan man ju ta lite pö om pö.

Det andra är att jag är rädd att sten rullar på botten.

Fast nu när du säger det så kanske det finns någon bra bumling vid strandlinjen som jag kan använda mig av. Hmm. Måste undersöka.

Det går lätt att släpa en sten på isen på en bit plåt eller en improviserad stensläde av några plankstumpar. Du kanske "hittar" en sten någonstans längs stranden.

R Rewrap skrev:
Och hur mycket behöver jag för att få drygt 350kg?
18 st 20kg säckar

F fribygg skrev:
18 st 20kg säckar
Det går bra att lägga i lite större narturstenar (tvätta dem gärna för att få bra fäste) också i gjutningen för att få volym samt vikt sten väger mer än betong

ClasseClas
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan man inte bara dra en vajer antingen rakt igenom eller vira runt 4-5 säckar betong och sänka?

Jag har tidigare bara använt 2 vanliga större färdiggjutna plintar och sänkt, men det har varit för liten plastbåt inne i en lugn vik. Den har inte flyttat sig.

Dra ut en gammal tvättmaskin eller tokskåp och fyll med betong

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tokslut rekommenderar tokskåp. Vad vet du som inte jag vet?

• Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
En gammal tvättmaskinstrumma fylld med cement har använts vid en del båtplatser.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har gjort ett antal dykuppdrag för att fixa bojstenar där kätting eller rep gått av. Det går att slippa det problemet om man sätter en extra lina med något litet flytande på. Om den riktiga kättingen eller tampen nöts av kan man från ytan få dit en ny. Och tvärtom ifall den tunna går av.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tokslut rekommenderar tokskåp. Vad vet du som inte jag vet?
Ordblindheten levererade 😂

Tokslut Tokslut skrev:
Ordblindheten levererade 😂
Du menade alltså att regga namnet Torkslut, men slant på tangenterna. Ingen fara - sånt händer oss alla ibland.

• Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Hep Hep skrev:
Jag har gjort ett antal dykuppdrag för att fixa bojstenar där kätting eller rep gått av. Det går att slippa det problemet om man sätter en extra lina med något litet flytande på. Om den riktiga kättingen eller tampen nöts av kan man från ytan få dit en ny. Och tvärtom ifall den tunna går av.
Kan du förklara lite närmare? Ska den extra linan flyta hela vägen till ytan? Eller hur funkar detta?

R Rewrap skrev:
Kan du förklara lite närmare? Ska den extra linan flyta hela vägen till ytan? Eller hur funkar detta?
Den som lärde mig det här har en lina som löper genom öglan på bojstenen och i en petflaska precis vid ytan. Med den kan man dra genom en grövre tamp eller kätting om det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.