Jag har länge kört en gammal ärvd bensindriven röjsåg, men nu har jag tröttnat på avgaser, oljud och krångel. Jag funderar på en batteridriven Husqvarna röjsåg.

Modellen 535iFR verkar rejäl, även om den är rätt dyr med 9.290 kr utan batteri. Den kommer användas mestadels till att röja buskar, gräs och ibland mindre träd.

Någon som har denna eller någon annan batteridriven röjsåg? Kommer jag bli nöjd eller sakna min bensindrivna Jonsered? Batteridriven Husqvarna röjsåg 535iFR i grå och orange, designad för att röja buskar, gräs och mindre träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte du kommer sakna bensin. Beroende på hur du ska använda den kan det dock bli dyrt med batterier. Kan vara bra att fundera på om du vill kunna använda samma batterier i andra verktyg också och titta på fler märken.
Jag har kört tre generationer röjsågar från Hitachi/Hikoki och skulle inte ha några problem att rekommendera den senaste, CG36DC (men ser att den verkar svår att få tag på nu av någon anledning). Och om man kan undvika att köra klingan i sten så är det väldigt effektivt med karbidtandad röjklinga. Jämför med vanliga röjklingor tar de sly som om det vore smör.

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
C
Vi har 535iFR sedan rätt många år. Det första som bör sägas är att om du tycker maskinen är dyr så måste du ta med i kalkylen att du behöver batterier för ytterligare kanske 20 lax. Vi har fyra BLi 300-batterier och QC 330 laddare, men maskinen förbrukar batterierna betydligt snabbare än laddaren laddar dem, så det slutar ändå vanligtvis med att man får avbryta för en (lång) laddpaus innan man är klar. Så för att köra kontinuerligt behövs två laddare alternativt om den större laddaren är såpass mycket snabbare att den håller takten.

Selen som följer med är i enklaste laget så räkna även in en sele i budgeten om du inte redan har en bra.

Annars är den en helt okej maskin. Mindre träd kanske den inte rår på beroende på vad man menar, dvs. som såg är den lite för klen. Personligen tycker jag också det är lite onödigt krångligt att skifta mellan röjsåg och trimmer så man drar sig lite för det, men det är ju inget unikt för batterimaskinen.

• Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag har kört tre generationer röjsågar från Hitachi/Hikoki och skulle inte ha några problem att rekommendera den senaste, CG36DC (men ser att den verkar svår att få tag på nu av någon anledning).
Även om denna är billigare, ser den ut att vara lite klenare än Husqvarnan och har inget riktigt röjsågshandtag.

Har i nuläget inget batterisystem till så här stora maskiner, så det måste jag köpa tillsammans med röjsågen.

C cpalm skrev:
Vi har 535iFR sedan rätt många år. Det första som bör sägas är att om du tycker maskinen är dyr så måste du ta med i kalkylen att du behöver batterier för ytterligare kanske 20 lax. Vi har fyra BLi 300-batterier och QC 330 laddare, men maskinen förbrukar batterierna betydligt snabbare än laddaren laddar dem, så det slutar ändå vanligtvis med att man får avbryta för en (lång) laddpaus innan man är klar. Så för att köra kontinuerligt behövs två laddare alternativt om den större laddaren är såpass mycket snabbare att den håller takten.

Selen som följer med är i enklaste laget så räkna även in en sele i budgeten om du inte redan har en bra.

Annars är den en helt okej maskin. Mindre träd kanske den inte rår på beroende på vad man menar, dvs. som såg är den lite för klen. Personligen tycker jag också det är lite onödigt krångligt att skifta mellan röjsåg och trimmer så man drar sig lite för det, men det är ju inget unikt för batterimaskinen.
Enligt denna test räcker batteriet en timme:

Jag tror att för mitt behov (villa och sommarstuga) kommer det vara extremt sällan som jag kör mer än en timme per dag.

Är det standard fästen för trimhuvud och klingor på röjsågar? Kan jag använda tillbehören från min ärvda 30 år gamla Jonsered?

C
Z ZipLock skrev:
Enligt denna test räcker batteriet en timme:
Beror ju helt på vilket batteri man har. Tänk också på att batteriet räcker längre när man stövlar runt i skogen och tar ett trädskott här och där än om man trimmar med full spätta mer eller mindre kontinuerligt. Den drar ju i princip inget batteri alls på "tomgång".

Se Husqvarnas batteriguide, den är hyfsat rättvisande tycker jag:
https://www.husqvarna.com/se/utforska-och-upptack/batteriguiden/

Diagram över drifttider för olika Husqvarna-batterier med trimmerhuvudet 535iFR, från 50 min med B540X till 13 min med Batteri B14.
Skapa konto

Det största B540X-batteriet kostar strax under 10 lax.

Redigerat:
Z ZipLock skrev:
Även om denna är billigare, ser den ut att vara lite klenare än Husqvarnan och har inget riktigt röjsågshandtag.

Har i nuläget inget batterisystem till så här stora maskiner, så det måste jag köpa tillsammans med röjsågen.
Handtagen ser väl ut som på de flesta röjsågar tycker jag? Rensåg med perforerat blad, del av röjsåg ses i en verkstadsmiljö, med verktyg och stege i bakgrunden.
Skapa konto
Handtag och styre på en röjsåg, placerad på ett golv med kakelplattor, nära en verkstadsbänk och en metallstege.
Skapa konto

Jag använder mina vanliga Hikoki 36/18 multivoltbatterier 4/8 Ah. I villaträdgård räcker ett, vid fritidshuset går det åt ett antal om en kör en hel dag. 3 stycken går fint att rotera på laddaren men brukar ha fler då det är samma som motorsågen och jag är för bekväm för att flytta växla.

Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Handtagen ser väl ut som på de flesta röjsågar tycker jag?[bild][bild]
Jag använder mina vanliga Hikoki 36/18 multivoltbatterier 4/8 Ah. I villaträdgård räcker ett, vid fritidshuset går det åt ett antal om en kör en hel dag. 3 stycken går fint att rotera på laddaren men brukar ha fler då det är samma som motorsågen och jag är för bekväm för att flytta växla.
Du har rätt. Jag hade hittat CG36DCL, som har ett annat handtag.

https://maskinonline.se/sv/products/hikoki-cg36dcl-grastrimmer-36v

Z ZipLock skrev:
Du har rätt. Jag hade hittat CG36DCL, som har ett annat handtag.

[länk]
HQ535 har högre varvtal, 8200 vs 6000. Hikokin verkar snarare motsvara HQ525.

C
Z ZipLock skrev:
Jag tror att för mitt behov (villa och sommarstuga) kommer det vara extremt sällan som jag kör mer än en timme per dag.
Personligen skulle jag skippa röjsågen för villatomten. Visst funkar den utmärkt även för fintrimning, men den är ju otroligt bänglig. Bara få in och ut den genom ett dörrhål är ett j-kla struggle, du måste dra på dig selen för att kunna köra den, du blir nedsprutad med gräsklipp från topp till tå, den är väldigt skrymmande vid förvaring och resten av familjen kommer att hata dig om du försöker möla in den i bilen när det är dags att åka till landet om du inte monterar ner den i delar.

Nä, kör en vanlig "trimmerpinne" hemma i villan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.