113 407 läst ·
1 084 svar
113k läst
1,1k svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Kanske lite OT med tanke på ämnet men ni som följer tråden gissar jag att vi delar börsen/placeringar som intresse så. Ni andra kan frånse detta.
Hur ser ni på risk när det kommer till att fördela den över olika institut? Senaste Coop-affären gör mig ännu mer övertygad om att fördela risk även när det kommer till vart mina innehav/krediter ligger. Jag känner ingen direkt oro och jag vet hur den statliga insättningsgarantin ser ut osv. Men det finns ändå en tanke att ekonomiska system kan hackas och att Coop stänger ned butiker med miljarder i uteblivna intäkter speglar ju ändå allvaret i situationen. Kan dom hacka sig in som dom gjort nu så är det ju inget som emotsäger att dom kan komma åt loggar med kortuppgifter på kunder som handlat med kort osv. Jag vet inte i detalj hur det fungerar och den diskussionen kan vi lämna åt sidan, tänkte lite mer allmänt om riskhantering.
Själv jag har fn. 4 olika banker för ISK.
En helt fristående bank med bolån.
Ett kreditkort som är spärrat för köp (men öppnas naturligtvis vid köp).
Ett debitkort med maxgräns 10K (som också kan limithöjas vid större köp såklart).
Ett bensinkort med kredit.
Jag har skrivit det i andra trådar hur cash/likvider i olika former skapar handlingsutrymme. Kanske låter lite "preppingaktigt" men i detta fallet handlar det mer om att inte lägga all risk i samma korg (läs bank). Jag tänker att har man alla sina affärer i samma bank och man råkar ut för, antingen ett enskilt bankhaveri typ Coop, eller identitetstöld med låsning av tillgångar, eller whatever. Då är man ju ganska låst om man har alla affärer i samma bank. Blir det en långkörare så blir det ju ännu värre om man sitter med allt på ett ställe.
Hur ser ni på risk när det kommer till att fördela den över olika institut? Senaste Coop-affären gör mig ännu mer övertygad om att fördela risk även när det kommer till vart mina innehav/krediter ligger. Jag känner ingen direkt oro och jag vet hur den statliga insättningsgarantin ser ut osv. Men det finns ändå en tanke att ekonomiska system kan hackas och att Coop stänger ned butiker med miljarder i uteblivna intäkter speglar ju ändå allvaret i situationen. Kan dom hacka sig in som dom gjort nu så är det ju inget som emotsäger att dom kan komma åt loggar med kortuppgifter på kunder som handlat med kort osv. Jag vet inte i detalj hur det fungerar och den diskussionen kan vi lämna åt sidan, tänkte lite mer allmänt om riskhantering.
Själv jag har fn. 4 olika banker för ISK.
En helt fristående bank med bolån.
Ett kreditkort som är spärrat för köp (men öppnas naturligtvis vid köp).
Ett debitkort med maxgräns 10K (som också kan limithöjas vid större köp såklart).
Ett bensinkort med kredit.
Jag har skrivit det i andra trådar hur cash/likvider i olika former skapar handlingsutrymme. Kanske låter lite "preppingaktigt" men i detta fallet handlar det mer om att inte lägga all risk i samma korg (läs bank). Jag tänker att har man alla sina affärer i samma bank och man råkar ut för, antingen ett enskilt bankhaveri typ Coop, eller identitetstöld med låsning av tillgångar, eller whatever. Då är man ju ganska låst om man har alla affärer i samma bank. Blir det en långkörare så blir det ju ännu värre om man sitter med allt på ett ställe.
Det är alltid bra att sprida riskerna. Jag skaffade t ex precis ett extra kreditkort (Visa) efter att alla andra kort (MC) nekats på pizzerian så jag var tvungen att springa iväg till en bankomat för första gången på säkert femton år. Vad gäller kortuppgifter tror jag däremot risken är relativt låg och hanteras till stora delar av kortutgivare och banker. Jag har avverkat enorma mängder korttransaktioner genom åren och stora delar av dem är på internet, trots det har jag bara behövt ifrågasätta 2-3 av dem och då på låga belopp. Jag har även kort med "obegränsat" köputrymme men sover ganska gott ändå 
ISK har jag i tre banker, familjens ekonomi hanteras i en annan bank än min privata osv. Har man lite mer ickeinvesterat kapital är ju också insättningsgarantin en smula begränsad.
ISK har jag i tre banker, familjens ekonomi hanteras i en annan bank än min privata osv. Har man lite mer ickeinvesterat kapital är ju också insättningsgarantin en smula begränsad.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Efter att ha legat väldigt mycket likvid sedan maj har jag börjat köpa lite smått igen. Jag trodde detta året skulle bli en bajsmacka efter den smått osannolika starten. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Börsen fortsätter att vara en trevlig plats att ha sitt kapital på
Strategier som Momentum, Oneils Canslim och Value Comp verkar riktigt bra när trenden är positv.
Som vanligt så är det ens egna psyke som sätter nivån. Vet inte hur många procent jag tappat för att jag tvekat till ett aktieköp för att den tappar några procent initialt, då har jag sålt, för att sedan se den flyga. Man tror ju att man alltid köper i rätt tid, trots att man vet att kurserna fluktuerar
Skulle haft en mäklare som erbjöd inlåsning som tillval
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strategier som Momentum, Oneils Canslim och Value Comp verkar riktigt bra när trenden är positv.
Som vanligt så är det ens egna psyke som sätter nivån. Vet inte hur många procent jag tappat för att jag tvekat till ett aktieköp för att den tappar några procent initialt, då har jag sålt, för att sedan se den flyga. Man tror ju att man alltid köper i rätt tid, trots att man vet att kurserna fluktuerar
Skulle haft en mäklare som erbjöd inlåsning som tillval
Ja det har du rätt i, kanske ska köpa en post där.pacman42 skrev:
Tror grabben ska köpa lite sbb, 1000 gör ju 1300/mån bara i utb, räcker långt åt en student