pacman42 pacman42 skrev:
Så du har inte ISK? Det är ju mycket fördelaktigare!
Beror på ens sparhorisont, har man pengarna i fonder som återinvesterar utdelningarna så finns det en brytgräns för när ett vanligt aktie- & fondkonto är mer fördelaktigt.
Har man fonderna på ett schablonbeskattat konto så går man miste om ränta-på-ränta effekten på skattedelen.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Beror på ens sparhorisont, har man pengarna i fonder som återinvesterar utdelningarna så finns det en brytgräns för när ett vanligt aktie- & fondkonto är mer fördelaktigt.
Har man fonderna på ett schablonbeskattat konto så går man miste om ränta-på-ränta effekten på skattedelen.
Om vi antar 1, 25% skatt på ISK så är den fortfarande mer fördelaktig än en vanlig fond efter 18 år...

pacman42 pacman42 skrev:
Om vi antar 1, 25% skatt på ISK så är den fortfarande mer fördelaktig än en vanlig fond efter 18 år...
Var ett tag sedan jag räknade på det och kollade lite snabbt på det nu. Med dagens statslåneränta och beskattningen som sker så krävs det i princip längre än en livstid innan det lönar sig med aktie- &fondkonto.
Hade för mig att det rörde sig om några decennium med dagens läge, men det var värre än så :)

Har man en årsavkastning på 8 % så verkar det krävas en statslåneränta vid utgången av November som ligger på ca 5 % (resulterar i ca 2 % skatt.) för att brytpunkten ska ske vid t ex 19 år.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
engs engs skrev:
Velar lite, å ena sidan har utvecklingen varit enorm sen årsskiftet, kan bara inte fortsätta såhär. å andra sidan, om allt börjar öppnas nu när vaccineringen rullas ut, hur kommer det utvecklas?.
Som jag skrev innan, det är mycket som är inprisat redan nu. Börsen tittar 6-12 mån framåt. Så den uppgången vi sett i år kanske involverar helt vaccinerade befolkningar, företag som rullar på utan komponentbrister, dvs. best case scenario. Det krävs inte mycket för att kugghjulet ska börja hacka. USA fick en president som inte tvekar att införa högre skatter, vad händer när stimulanspaketen ska börja betalas av? FED ska börja höja räntan för att dämpa bostadspriserna over there, som förresten är helt absurda just nu, får nästan lite subprimelån-a-la-2007-feelings idag.

Dom bolagen som jag behåller idag och som jag kikar lite extra på är råvaruinriktade. Trä, mineraler osv., dvs. skogsbolag, gruvbolag osv. På andra plats håller jag hemma-trendare, alla bolag som tjänar mer på att folks hemmasittande innebär att man grejar hemma helt enkelt. Även bolag som tjänar pengar indirekt på detta är intressanta. Som tex. ett danskt bolag som sysslar med att tillhandahålla släpkärror till varuhus, mitt absolut bästa case 2021;)
Andra bolag inom sektorn tillverkar fönster/fönsterdörrar, isolering, och även bolag som förmedlar varorna via en e-handelstjänst är spännande.
Husdjursintresset ökar lavinartat, kolla priserna på hundar/katter, man undrar vad som händer? Vi har en aktör med detta som huvudinriktning som går som tåget, denna har jag själv släppt nu i dagarna för det känns tokstretchat.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Dom bolagen som jag behåller idag och som jag kikar lite extra på är råvaruinriktade. Trä, mineraler osv., dvs. skogsbolag, gruvbolag osv. På andra plats håller jag hemma-trendare, alla bolag som tjänar mer på att folks hemmasittande innebär att man grejar hemma helt enkelt. Även bolag som tjänar pengar indirekt på detta är intressanta. Som tex. ett danskt bolag som sysslar med att tillhandahålla släpkärror till varuhus, mitt absolut bästa case 2021;)
Andra bolag inom sektorn tillverkar fönster/fönsterdörrar, isolering, och även bolag som förmedlar varorna via en e-handelstjänst är spännande.
Sådär tänker jag också när det gäller råvaror. Jag är dock lite tveksam vad gäller hemmasitterimarknaden. Jag undrar om inte den marknaden snart är mättad och att botten kommer att gå ur den framåt hösten när vaccinerade befolkningar börjar vilja vara ute och resa igen.
Jag har istället en långsiktig investeringsstrategi i säkerhetsbranschen. Samhällsutvecklingen går ju inte direkt åt rätt håll när det gäller stölder och våld, så all bevakning har framtiden för sig. Min hittills bästa investering är ett företag som utvecklar mjukvara till övervakningskameror. Upp med 320% sedan köp för två år sedan.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Kika på Secits om du är intresserad av säkerhetsbolag, säger inte att du ska köpa men jag tycker det ser intressant ut men många kända storägare och ganska lite aktier I omlopp

R bossebyggarn skrev:
1
Min starka rekommendation är att du omgående säljer av allt innehav hos SEB och lägger in på ett ISK hos en av de vettigare bankerna (dvs ingen av storbankerna).
Sälja dem och betala ett par hundra tusen i reavinstskatt? Sedan sälja igen om ett år när dottern ska ha pengarna? De "upphittade" pengarna har gått upp 450% sedan jag satte in pengarna. De ärvda fonderna ökade med nästan 400% på 20 år, och har fortsatt öka efter att jag sålde hälften.

Räcker åt mig, jag jobbar på att maximera hälsan istället för pengarna.;)

Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Sälja dem och betala ett par hundra tusen i reavinstskatt? Sedan sälja igen om ett år när dottern ska ha pengarna?
Du betalar inte skatt på samma sätt när du säljer dem från ett ISK.

Men tror du inte att dina fonder kommer att öka i värde mer än någon eller ett par procent tills du skall ta ut dem är det ju ingen idé att flytta dem.

M
Henningelvis Henningelvis skrev:
Sådär tänker jag också när det gäller råvaror. Jag är dock lite tveksam vad gäller hemmasitterimarknaden. Jag undrar om inte den marknaden snart är mättad och att botten kommer att gå ur den framåt hösten när vaccinerade befolkningar börjar vilja vara ute och resa igen.
Jag har istället en långsiktig investeringsstrategi i säkerhetsbranschen. Samhällsutvecklingen går ju inte direkt åt rätt håll när det gäller stölder och våld, så all bevakning har framtiden för sig. Min hittills bästa investering är ett företag som utvecklar mjukvara till övervakningskameror. Upp med 320% sedan köp för två år sedan.
Ja det är möjligt att hemmafixartrenden kommer avta lite, eller så är det en Timelleffekt 2.0 vi ser nu. Hursom så är nog e-handeln här för att stanna iaf. Personligen har jag ett jobb som innebär att jag måste vara på min arbetsplats men min e-handel har nog gått från 3-4 beställda paket/år tidigare till att nu ligga på 4-5st/månad.

Jag tror också en framtid inom säkerhet/övervakning, dock små aktörer och inte nån stor drake typ Securitas. Var med på resan med Irisity men jag hoppade av efter en kursdubbling i vintras.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
Anna_H Anna_H skrev:
Låter bra Anna! Så länge man själv är nöjd med sin tillvaro så är allt annat lika.
Mina päron (80+) har aldrig ägt en aktie än mindre haft ett ISK, dom sitter med miljonbelopp på sparkonton med nollränta, dom känner sig nöjda ändå, och jag förstår dom.
Det viktigaste är att man sover gott, vet vad man vill med sina pengar och anpassar riskviljan efter detta.

R
Anna_H Anna_H skrev:
Sälja dem och betala ett par hundra tusen i reavinstskatt? Sedan sälja igen om ett år när dottern ska ha pengarna? De "upphittade" pengarna har gått upp 450% sedan jag satte in pengarna. De ärvda fonderna ökade med nästan 400% på 20 år, och har fortsatt öka efter att jag sålde hälften.

Det är bra att du är nöjd, men jag vill bara upplysa dig om att du förmodligen betalat och fortsätter betala ganska många tusenlappar till bankdirektörerna som kunde gått till dina barn. Kolla upp vad fondernas avgifter kostat dig under alla åren jämfört med motsvarande gratisfond på en annan bank, och jämför vilken skatt du hade betalat om du hade haft dem på ISK. Det brukar vara skrämmande siffror.

Det är lätt att känna att man gjort en bra affär när allting går upp och man bara tittar på procenten. Om en vara kostar 100 kr på en butik, 300 på en annan, och 500 på en annan, så betyder det inte att man gör en bra affär om man köper varan för 300. Med några knapptryck på en ny bank så fixar de allt åt dig och då börjar pengarna gå till dig istället för till banken.

Du betalar ingen reavinstskatt på ISK på det sättet, du betalar en nästintill försvinnande procent skatt oavsett om värdet ökar eller minskar. Googla gärna en sväng och spendera 5 minuter att läsa på, det kommer det vara värt. Eftersom du har kvar pengarna i fonderna antar jag att du räknar med stigande värde. Det betyder att ju mer fonderna ökar i värde desto mer skatt kommer du betala i slutänden och desto mindre pengar kommer du ha kvar i fickan jämfört med andra allternativ. Alltså, ju snabbare du byter till ISK desto bättre.

Om du ska ha pengarna redan om ett år (vilket i sammanhanget är en kort period) så är det väldigt riskfyllt att fortsätta vara investerad i fonder. Jag skulle säga att det är hög tid att skala ner. Att börsen skenat uppåt en längre tid betyder inte att den alltid kommer göra det. För eller senare vänder det nedåt och då kan det gå riktigt fort. Om man värnar om sin hälsa bör man alltså anpassa risken därefter. Att vara fullinvesterad i börsen just nu med pengar som man ska ha om ett är anser jag vara en enorm risk. Det tar lång tid att bygga upp 400% men det kan försvinna på ett ögonblick. Vill man sätta den uppbyggda vinsten på spel för att eventuellt ha en liten chans till ytterligare en liten ökning så visst. Själv skulle jag aldrig sätta så mycket på spel med så dåliga odds.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
Idag kom det en trevlig rekyl! Är det någon som handlar med certifikat? Jag plockade in Omx Bear med 20x häv igår, sålde idag med en trevlig vinst. Nu köper jag på mig Omx Bull x20 när Omx passerat -2,3%.

Portföljen som helhet ligger 84% likvid för tillfället. Riktigt stökigt nu!
Håll fast i bryggan om ni sitter ner i båten;)

Den var nog lite väntad.
I min egen portfölj har det gått neråt de senaste veckorna. Jag har haft många "coronavinnare" och bygger så smått om min portfölj nu.
Skall flytta över en del från teknik till industri och råvaror och en försöka öka utdelningen i portföljen.

Min horisont är att jag har mina sparpengar där, som jag från och med nästa år skall börja plocka pengar från, ca 10% av dagens kapital per år.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
engs
Funderat på om inte de bolag mot sjukvård som drabbats negativt av covid, dvs sådan som blivit nedprioriterade men behovet kvarstår + en stor vårdskuld. Inte borde komma tillbaka inom ½-året?
Tänker på typ Raysearch och liknande, inte rena forskningsbolag.

Kanske det tar ett år innan de är tillbaka på banan, men börsen ser framåt som du säger.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Nån som hoppade på checkin.com? upp ca 100% på en vecka
Tänkte köpa i fredags för 42:-, idag var dom och vände på 83:-, men så klart glömde jag av det när jag kom hem från jobbet

Secits har gått upp ca 20% sen jag skrev, fyller på lite då och då.
Secits köpte Säkra Larm och går från 30 till 130 anställda, omsättning från 34 till 130 miljoner, så jag tycker det borde gå upp lite till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.