Hejsan,

Jag och min sambo tänkte dela på oss och jag tänkte bo kvar i huset. Bodelningen skall givetvis göras på ett korrekt sätt, men jag vill gärna ha lite koll på hur det funkar, för att överhuvudtaget kunna fatta ett korrekt beslut.

Köpte huset för: 1.650 000:-
Har lån på: 1.500 000:-
Renoverat för ca: 350 000:-
Mäklararvode: 92 000:-
Huset värderat till: 2.300 000:-

Om vi antar att all renovering är avdragsgiltig och att mäklararvodet uppgår till 4% av värderingsvärdet (92.000:-). Då borde väl rimligen bodelningskalkylen ge en "vinst" på 358.000

Värderingsvärdet (2.300 000) minus 1.942 000:- (lånen plus renoveringen plus mäklararvodet).
Kvar blir då 358.000:-
Det är väl detta som anses som vinsten väl, och jag skall således "köpa ut" min sambo för halva denna summan dvs. 179.000:-. Sedan räknar man väl bort vinstskatten på denna summan också?

Har jag fattat det korrekt? Är renoveringen rätt insatt i denna kalkylen. Dvs gör "mer" renoveringen en lägre vinst i detta fallet? Skulle jag ha kvitto för avdragsgiltig renovering på en miljon, så skulle det inte bli någon vinst alls?

Antar att detta kommer att påverka deklarationen också. Någon som vet något om det?

Tack för svar!
En något förvirrad själ. :x

Är renoveringen som skuld till dig? Om ni inte avtalat annat så säger väl sambolagen att det spelar ingen roll vem som betalat den...

Så den posten kan du inte dra av.. däremot vindskatten på hela beloppet dras av om du har kvitton på det. Samt mäklararvodet..

Vad är det för renovering som utförts. Det är inte mycket som är avdragsgill renovering men om och tillbyggnad är till stora delar avdragsgill

Nej du ska betala mer än 179000:- till henne.
Hon äger halva huset, dvs 1150000:-. Dra bort halva lånet som skrivs över på dig. Kvar är då 400000:-.

Det som återstår att dra bort är halva kostnaden för mäklaren samt hälften av den vinstskatt som du kommer få betala senare om du säljer huset ((358000*0,22)/2 = 39380:- )

Mao så ska du betala 400000-46000-39380 = 314620:-

Dock tycker jag du räknar väldigt högt på mäklarkostnaden och den borde hamna någonstans runt ca 60000:- och då blir du skyldig henne 330620:-

Edit:
Renoveringar ni har gjort påverkar endast skattemässigt och har ingenting att göra med hur mycket det kostar att köpa ut henne ur huset.

Redigerat:
Får man inte dra bort hela mäklararvodet? Har för mig att jag och min sambo gjorde så. Där det var en jurist som skrev allt.

Jo hela mäklararvodet dras bort från vinsten men de ska ju endast betala halva kostnaden var.

Totala vinstskatten blir 78760:-.

För att göra det lättare att förstå så kan man helt enkelt räkna på hur mycket pengar ni hade haft kvar om ni sålt huset och alla kostnader såsom skatt, mäklararvode och lån är betalda.

Med dina siffror blir det:
2300000 - 1500000 - 92000 - 78760 = 629240:-

Ni skulle mao haft 629240:- kvar och om du vill köpa ut din sambo så är det hälften av det du ska betala henne.

• Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.