Vi flyttade in i vår villa byggd -72 för ett år sedan. Huset har på markplan två sovrum och ett mindre ”kontor” som vi tänkt göra om till ett tredje sovrum. Det är inte stort utan mäter bara dryga 10 m2, men med loftsäng och några som vi tycker ”läckra lösningar” (hihi) bl a så är vi övertygade om att det kan bli ett bra rum för vår 6-åring ändå.
Nu kommer vi dock till ”problemet” där jag och min sambo tänker olika och måste hitta en snar lösning för att kunna gå vidare i renoveringen. Rummet har i nuläget en altandörr som ska bytas ut i samband med renovering. Jag vill behålla hålet och istället sätta in ett tvådelat öppningsbart fönster (se foto), medan sambon vill byta den gamla dörren mot en ny (se foto).
Ett rum under renovering med en altandörr och blottade väggar. Verktyg och plasttäcken syns på golvet, ljus strömmar in genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rum under renovering med omålade väggar och trägolv. En stege med verktyg står mot en vägg, och en altandörr med persienner syns till höger.
Skapa konto

Ett rum under renovering med trägolv, en stege, verktyg och kartonger. Dörröppning till angränsande rum synlig.
Skapa konto

Grön altandörr med glasruta, trätrappa framför och spegelbild av en person som tar foto, sett på gul tegelfasad.
Skapa konto

Mitt argument är att man bättre kan nyttja rummets begränsade yta med möblering om man sätter in ett fönster. Vi har bott i huset i drygt ett år nu och inte använt dörren för utpassage en enda gång. Den är helt enkelt som jag anser det överflödig. Vi har dessutom redan en utgång till altan och terrass i tv-rummet vägg-i-vägg.
Sambons argument är att en framtida köpare kanske ändå vill kunna gå ut den vägen också och att det sänker husets potential. Medans mitt motargument då är att huset får tre ”riktiga” sovrum. Med ett härligt ljusinsläpp.
Med sambons lösning får vi en dörr som visserligen kan öppnas traditionellt men också tiltas inåt (för att underlätta möblering) och därmed ger friskluft den vägen, medan jag tycker att ett riktigt fönster ger mindre känsla av instängdhet.

Vi var på Nordiska Fönster i Ängelholm och kikade, och där fotade jag båda lösningarna bredvid varandra. Synpunkter?
Två moderna fönsterlösningar i ett showroom; ett tvådelat öppningsbart fönster och en altandörr med tilt-funktion, båda stående bredvid varandra.
Skapa konto

När det sedan gäller just inköp av dörr eller fönster så finns det ju så många olika återförsäljare att det verkar omöjlig att kunna göra en adekvat jämförelse. Vi tycker dock det är skönt att kunna se fönstren fysiskt innan köp. Alla fönster i huset ska bytas ut så småningom….
Är Nordiska Fönster ett vettigt och prisvärt alternativ?

C
Jag brukar i sådana lägen försöka övertyga mina uppdragsgivare att behålla de dörrar de råkar ha, med argumentet att man alltid kan stänga en dörr - men inte öppna en vägg :)

I ert fall finns det fler och kanske bättre alternativ än de två ni diskuterar. Själv skulle jag troligen välja en s.k. "halvdörr" (även kallad "stalldörr" eller "holländsk" dörr), där dörrbladet är delat horisontellt. Övre delen glasad, den nedre tät.

Är delarna hopkopplade funkar helheten som en vanlig dörr, men man kan öppna övre delen som ett fönster. Då funkar den nedre som en väggbröstning, som man mycket väl kan möblera framför, om ni märker att den inte används.

Då har ni inte byggt bort möjligheten för någon framtida användare, men ni slipper nackdelarna för egen del, och kan ändra er i framtiden. När sexåringen blivit tonåring uppskattar hen kanske en egen smitväg till/från sitt rum som, särskilt under vissa tider på dygnet ;)

Redigerat:
  • Gilla
Applerydh78
  • Laddar…
Värt att ta i beaktning. Jag tar med mig det tipset. 👍😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.