Finns någon vänlig själ som kan visa på skiss hur man lämpligen klipper och bockar vindskiveplåtar där de möts i nock? Lägger jag den synliga delen (den utåt på framsida, inte mot taket), kant i kant, eller ska även dessa plåtar överlappa?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Vid nock klipper du ett snitt i den vertikala delen av plåten så viker den ner sig själv i princip, du ska alltså inte komma med plåt från vardera håll precis vid nock o försöka skarva ihop.Grop skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du gör klart sidorna så du får plats med en hel plåt längst upp. Då gör du först ett snitt sen bockar du ner det o sen montera.
Hann inte tacka igår, var ute och for, så får tacka nu istället!. Men ska verkligen inte den plåt som ligger ovanpå (den högra i din nedre bild) ha ett övervik också? Teoretiskt är det väl ingen större skillnad att plåtarna möts i nock mot det du visar. Finns ju fortfarande en skarv på högsta punkt som vatten kan tränga in via? Eller räcker det som du gör, för i såfall, varför krångla till det 
Någon här som har en instruktion hur man viker och gör vindskivebeslagen i nock så att skarven blir vertikal utan överlappande flärp som på bilden ovan?
Jag är kass på att förklara så jag bifogar en nästan lika dålig bild
Jag har streckat flärpen jag vill slippa ha.
Mina plåtar är profilerade och inte helt plana på ovan.
Något en glad amatör kan få till?
Jag är kass på att förklara så jag bifogar en nästan lika dålig bild
Mina plåtar är profilerade och inte helt plana på ovan.
Något en glad amatör kan få till?
Klicka här för att svara