120 880 läst ·
754 svar
121k läst
754 svar
Boängsåsen i Alsike
Jepp, huset hamnar ganska långt bak på tomten. Vi funderade ett tag på att lägga huset ca två meter längre fram för att få mindre sprängning, men då kändes det som att vi skulle få en norr-gräsmatta på ca 5 meter som inte skulle gå att använda till något annat än ogräsodling...
Förhoppningsvis är de färdigsprängda idag.
Förhoppningsvis är de färdigsprängda idag.
Gick utmärkt. Helt klart nöjd. Åkte nog på ett par "vattenhål" under jord. Dvs riktigt mjukt när man trampa på en del ställen. Men nu ligger gräset på plats, så nu ber vi till vädergudrana igen och ber om lite regn den här gångenkungkokos skrev:
Tips 1 Grävning Nykvist Entr.
Tips 2 Gräs , Dala-Husby Gräs, Hedemora. Han fixar även transporten ner.
Jag beställde 500kvm plus transport blev 11500:-
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Det verkar som om deponin i Alsike inte blir av:
När jag härom veckan pratade med konsultbyrån Golder som hjälp ABT med den preliminära miljökonsekvensbeskrivningen och samråden (det var även planerat att de skulle hjälpa ABT med den slutliga ansökan till Länsstyrelsen) så fick jag beskedet att de avslutat uppdraget och den jag pratade ville mena att det var för att ABT lagt ner planerna.
I dag ser jag i knivstabygden ( http://www.knivstabygden.se ) att det är på tal om att kommunen vill utnyttja sin förköpsrätt för att stoppa planerna genom att köpa fastigheten för 6.5 milj. Beslut väntas tas i Kommunfulmäktige den 4 september.
Låt oss hålla tummarna så länge :-D
När jag härom veckan pratade med konsultbyrån Golder som hjälp ABT med den preliminära miljökonsekvensbeskrivningen och samråden (det var även planerat att de skulle hjälpa ABT med den slutliga ansökan till Länsstyrelsen) så fick jag beskedet att de avslutat uppdraget och den jag pratade ville mena att det var för att ABT lagt ner planerna.
I dag ser jag i knivstabygden ( http://www.knivstabygden.se ) att det är på tal om att kommunen vill utnyttja sin förköpsrätt för att stoppa planerna genom att köpa fastigheten för 6.5 milj. Beslut väntas tas i Kommunfulmäktige den 4 september.
Låt oss hålla tummarna så länge :-D
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Jag ser Kokoskungen storma in med ett stort plakat i Kommunfulmäktige nästa vecka:
"Alsike (och lilla jag) behöver en deponi" , skanderandes "Vi, vi, vi, vill ha en deponi" ;-).
"Alsike (och lilla jag) behöver en deponi" , skanderandes "Vi, vi, vi, vill ha en deponi" ;-).
Stor depåni=framtida slalombacke?
Hej alla glada grannar!
På tisdag den 2/9 kommer vi att få vårat hus levererat. Detta innebär att det kommer att vara svårt att köra förbi våran tomt under tisdagsförmiddan. Vi kommer att gå runt bland våra närmaste grannar och berätta för dem "in person".
/D&G
På tisdag den 2/9 kommer vi att få vårat hus levererat. Detta innebär att det kommer att vara svårt att köra förbi våran tomt under tisdagsförmiddan. Vi kommer att gå runt bland våra närmaste grannar och berätta för dem "in person".
/D&G
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Någon som hört något mer om tomtförsäljningen i etapp 3?
Kikade precis in på Alsikebolagets hemsida och där såg det ut som om alla utom 8 tomter fortfarande var osålda.
Kanske rent av någon här på forumet som är en av de åtta?
Kikade precis in på Alsikebolagets hemsida och där såg det ut som om alla utom 8 tomter fortfarande var osålda.
Kanske rent av någon här på forumet som är en av de åtta?
Oj, så många osålda? Det börjar nästan likna ett fiasko för Alsikebolaget! Jag tyckte väl att man hade passerat smärtgränsen för var en tomt i Alsike kunde kosta.
Men visst, om räntorna går ner igen så kanske köpivern slårt till! Tror att många avvaktar i dessa "orostider".
Men visst, om räntorna går ner igen så kanske köpivern slårt till! Tror att många avvaktar i dessa "orostider".
Nu börjar det närma sig, om en vecka eller så så kommer grävaren! För första gången tror jag att det börjar kännas som det verkligen är på riktigt, att vi faktiskt kommer att få det där huset som man sett ritningar på ett tag nu....
Kom på en sak som jag såg i tidningen, nu när tippen förhoppningsvis är stoppat så är ju nästa trista grej på gång, nu ska ju kyrkan göra allvar av sitt prat att bygga ett hus.
Detta har väl gått för långt för att stoppa antar jag, men ni som varit med ett tag, det har inte funnits ngn grupp som jobbat mot detta? Trist, trodde/hoppades faktiskt att kyrkan var på pass tillbakagång att de avvecklar sin verksamhet i stället för att utöka...
Det lär väl inte vara många i området som vill nyttja förskola etc så varför lägger man inte en sådan verksamhet lite mer centralt dit det är lättare med transporter etc?
Detta har väl gått för långt för att stoppa antar jag, men ni som varit med ett tag, det har inte funnits ngn grupp som jobbat mot detta? Trist, trodde/hoppades faktiskt att kyrkan var på pass tillbakagång att de avvecklar sin verksamhet i stället för att utöka...
Det lär väl inte vara många i området som vill nyttja förskola etc så varför lägger man inte en sådan verksamhet lite mer centralt dit det är lättare med transporter etc?
Märkligt att du störs så av kyrkans etablering i området. Att ens dra en parallell mellan en deponianläggning och kyrkan känns absurt. Vill du inte nyttja deras tjänster står det dig naturligtvis helt fritt att avstå. Det borde troligtvis finnas andra saker i livet som kan uppröra mer...