Kalle Anka skrev:
Undrar om de vågar stå för detta när det första barnet bli allvarligt skadat av en för snabbt framförd bil? Jag vill mena att det är asfalt till vägbulor för några tusen på några få ställen som skulle göra skillnaden just nu och betydligt sänka hastigheten i området.
Gör som jag gjorde i området där vi bodde innan, vi hade mopedproblem och killarna körde i 90km/h på gångbanan utanför husen. Jag prata med kommunen och de sa att de skulle försöka att göra något åt problemet. Hände inget, jag ringde 1gång i kvartalet och på pekade problemet och om ett barn cyklar ut mellan husen så kommer någon att skada sig riktigt ordentligt. Ingen lyssna. Då sa jag till kommun killen, "jag tar ditt namn och sätter det som referens om något händer. Nu har jag påpekat detta i minst 1års tid och du får stå tillsvars" Det tog 1månad sen kom det upp cykelbommar som gjorde att mopederna var tvungna att stanna eller ta en omväg ute på bilvägen. Så var det löst.

Det går framåt!

Grundkillarna verkar veta vad de pysslar med och det händer verkligen saker varje dag.

• Tomten 081104.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta, nu stod det ju något positivt i aftonblaskan för en gångs skull!

http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/artikel_862865.e24

Precis som vi själva gör så är det bästa just nu att nyttja arbetsmarknaderna i båda Uppsala och Stockholm, vad kan då vara bättre än att bo mitt emellan städerna!

Hoppas många läser detta nu så de förstår värdet i att flytta hit lagom till man skall sälja sitt tidigare boende... ;)

Kära fjärrvärme-bröder och systrar längs Åsgatan.

Har ni granskat er fjärrvärmefaktura från Dalkia för Januari som kom idag?

Gör det för säkerhets skull.

Det förefaller som att i samband med att man sänkt till 75öre/kWh för tidigare anslutna så har man höjt från 75öre/kWh till 103öre/kWh på min faktura, vilket torde vara fel. Håller på att få försöka få det korrigerat och det borde inte vara några problem för Boel har varit bra att ha att göra med hittils IMO.

Jag ville bara uppmärksamma er på detta ifall era också är felaktiga så ni inte betalar av bara farten.

De ca 3% höjningen av den fasta avgiften är dock utifrån vad jag kan förstå i enlighet med vad som klargjordes i utskicket innan våra anslutningar.

Mvh
Richard

T
Tur att NÅN har koll på sånt här. Tittade i min faktura och det som galaxenspresident sa stämde, plötskigt har man fått dyrare taxa på fjärrvärmen. :confused:

Vänta nu.....vår energiavgift är 83 öre per kWh! Vadfalls? Måste kolla med Boel. Tack för tipset Barack.

Förresten - är det någon som fått kompensation för de 2 dagarna då fjärrvärmen inte funkade?

Nope, däremot en skriftlig ursäkt med en förhoppning om att det SÄNKTA priset skulle fungera som ett plåster på såren.

Det är 83 öre pluss moms du ser på fakturan dvs 103 öre/kWh. Jag tror man helt enkelt missat att ändra så att alla skulle få vårat 75 öre/kWh och istället givit alla 103öre/kWh som var priset som gällde de som anslutit sig tidigare.

Jag utgår från att det kommer att rättas till. Jag försöker också nå Boel men hon har varit däckad i flunsan verkar det som.

Ny korrigerad faktura kommer enligt Boel. Det skall alltså stå "@ 600kr/MWh" precis som tidigare vilket ger 75öre/kWh inkl. moms.

Fick samma mejl idag. Låter bra.

Fick också ett nytt svar angående kompensation för utebliven värmeleverans. Det blir inget var svaret. Orkar inte bråka om det eftersom det än så länge bara hänt oss en gång. Känns ändå lite surt att de inte ens kompenserar när man är så beroende av deras tjänst. Värme i huset är ju väldigt viktigt kan jag tycka. Jag framförde dock att om problemet fortsätter upprepas så kommer vi att sätta in en extern värmekälla i huset som komplement till fjärrvärmen. Jag anser inte att Dalkia kan förbjuda oss att ha detta i huset om de inte kan erbjuda en pålitlig värmeleverans.

T
Som alla vet så har Telia monopol i vårt område vad det gäller Bredband, Telefoni och Digital-TV . Jag och en del andra tyckte att det vore bra med lite konkurrens som förhoppningsvis skulle leda till lägre priser för oss stackars konsumenter.

Förra året kontaktade jag företaget Knivsta Statsnät och efter många turer fram och tillbaka lovade de att återkomma med ett "konkurrenskraftigt erbjudande" till oss här på området. Jag skickade till om med en lista på vad Telias Bredband, Telefoni och Digital-TV tjänster kostar idag.

Nu har jag fått ett "konkurrenskraftigt erbjudande" från Knivsta Statsnät :eek:
Jag säger ingenting själv utan bara bifogar mejlet med erbjudandet jag fick häromdagen så får var och en själv avgöra hur "konkurrenskraftigt" deras erbjudande är:

Hej,
Vi hade ett posotivt möte i helgen och det innebär troligtvis att vi kan leverera internet redan i mars till erat område

Skissen är som följer

Vi behöver 15 st abbonenter för att kunna dra fram fibern till boängsåsen, detta verkar ej vara något problem då många visat intresse

Fast anslutningsavgift 20.000 kr per hushåll (rabatt 3000 om vi ej behöver gräva fram till hus)

Internet 10 mbit , 275 kr mån
Internet 100 mbit, 320 kr mån
3 månaders uppsägning
Rabatt erhålles om även telefoni bokas om 30 kr/mån

Återkommer med info om TV och telefoni

Om vi har 15 påsskrivna beställningar kan vi leverera till sommaren 2009.

För varje fem ytterligare beställningar utöver dessa 15 hus ger vi 2000 kr i rabatt till samtliga kunder

Exempel;
Vid 20 betalas 18
Vid 30 betalas 14
Dock lägst 10.000 kr

Hör av dig vid frågor
Hälsning
Knivsta Stadsnät AB
018-477 03 00

betalar inte vi 299 spänn i månaden hos telia för rubbet, 100 mbit lina? Lät ju inte helt billigt...Vad var det Telia ville ha för anslutnigen?

Hej framtida grannar!

Vi ska bygga på Spillkråkegatan nu under året och undrar därför om någon här kan ge oss tips om duktiga kvalitetsansvariga som vi kan kontakta?

T
Innan jag flyttade till Knivsta varnade mina vänner som redan bodde här att det enda man kan förvänta sig av Knivsta Kommun är saftiga räkningar som hela tiden dumpar i brevlådan. Borde lyssnat på den varningen. Det dumpar in räkningar baserad på alla möjliga egendomliga påhitt hela tiden. Nu senast en räkning på 7950:- för "Utstakning"!!

Är det någon annan om har fått, eller tidigare betalat, för detta? Enligt en jurist jag har pratat med ska det stå i bygglovet om en "Utstakning" behövs och det står ingenting om det i mitt bygglov i alla fall.

Jag vet att vi också betalade för utstakning, kommer nu inte ihåg hur mycket den avgiften var på, kan kolla upp det. Det kommer även en faktura till dig från uppsala stad om inmätning av huset när det är klart, kostar 3500kr om jag inte minns helt fel.

Jag blev då klart informerad om detta. Dock jobbar min brorsa som utsättare åt skanska så han gjorde det jobbet åt mig efter att ha fått behörigheten bekräftad av Uppsala Kommun som i regel utför utstakningen.

Var det månne så att din husfirma tog hand om de här grejerna (beställa utsättning) för någon lär ju ha pekat ut var ditt hus skulle stå t499?

Kanske är det din husfirma/byggare som borde informerat dig? De gjorde ju en och annan fadäs därtill om jag inte förstått fel?

Edit: den prisuppgift jag fick om inte brorsan skulle ha gjort det var ca 8000kr.
Frågan är om jag inte läste det på knivsta kommuns hemsida t.o.m. jodå i prisexemplet för taxor och avgifter för att bygga i knivsta:
http://www.knivsta.se/net/Knivsta+K.../Bygga+i+Knivsta/Taxor+&+avgifter/Prisexempel

Visst är det en djungel att bygga. Ofta mörkar husförsäljarna många kostnader men då jag byggde på delad entreprenad så hade jag inga förväntningar på hjälp och sökte därför så mycket info som möjligt själv.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.