120 880 läst ·
754 svar
121k läst
754 svar
Boängsåsen i Alsike
Vaknade i morse och skulle duscha... INTE DÅ.. varmvattnet saknades för 5 gången på 3 månader... Är ni flera som har samma problem på Åsgatan Etapp II ???
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Inte kan det vara så att de måste stänga av värmen närmare anläggningen när någon ny skall anslutas som säkerhetsåtgärd?
De ska koppla in mig den här veckan.
Tur att jag inte är så renlig av mig ;-). Jul & midsommar ni vet.
De ska koppla in mig den här veckan.
Tur att jag inte är så renlig av mig ;-). Jul & midsommar ni vet.
Japp samma, fast i vårt nuvarnde hus på fjällhagsgatan, dvs det är inget unikt för åsgatan utan beror på dalkias anläggning.Kalle Anka skrev:
Vi har bott ett par år nu och det är ofta det händer vid ex hastiga temperaturfall som inträffar på höst och vår då det kan gå från runt nollan till -10 el liknande, då hänger inte dalkia anläggningen med och intemperaturen kan sjunka till under 60 grader vilket inte räcker för uppvärmningen. Händer f.ö alltid då man har möten direkt på morgonen vilket gör att man känner sig så lagom fräsch efter 10 sek iskall dusch, vetti fasen hur nu dalkia lyckas pricka in det jämt...
Vårt nya hus har alltså inte fjärmvärme av just denna anledning...
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Och vad säger Dalkia?
ABT verkar tveka med att komma in med slutlig ansökan till Länsstyrelsen för deponi i Alsike iallafall. Kanske dags för en ny rond mot Dalkia ifall problemen kvarstår
.
ABT verkar tveka med att komma in med slutlig ansökan till Länsstyrelsen för deponi i Alsike iallafall. Kanske dags för en ny rond mot Dalkia ifall problemen kvarstår
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Snickarna har jag slutit fred med, men skall bråka lite med markkillen på slutbesiktningen på måndag
. Bjöd till och med på bullar och kakor i tisdags. (inte hembakt utan findus frysbullar och brago, någon måtta får det vara ;-))
Du tror att de inte kommer att lämna in den alltså? Jag fick ju på min lott att prata med markägaren vilket ju var ett av de mest meningslösa samtal jag haft på länge, brukar inte ha några problem alls att prata med folk men denna kille fick man ju lust att skälla ut efter noter. Så fort jag hade presenterat mig och mitt ärende så var det bara att stoppa huvudet i sanden (eller i dumpade massor kanske) som gällde, han hade inte tid, han såg inga problem och ville jag fråga ngt så fick jag prata med ABT, gick inte att resonera alls med denna person... Jag som såg en massa bra lösningar som vi kunde prata om men icke sa nicke...galaxenspresident skrev:
Så nu är ju ABT nästa mål och där tänkte jag boka in ett möte så snart vi fått lite mer info av den grupp som skulle samla fakta. Men nu kanske det alltså inte behövs tror du?
Ja de säger att det inte är ngt problem och att de inte kan se ngt i sina felanmälningar, troligen så är det för få som felanmäler då det oftast fungerar efter kl 8-9 igen.galaxenspresident skrev:
En tekniker som vi pratade med en gång erkände dock att de körde med för låga uttemperaturer och därför hade problem med plötsliga ökningar i kapacitetsbehov som ex ett temperaturfall, men det lär väl aldrig ngn centralt på dalkia erkänna. Dock känns det som det blev lite bättre under våren så man får väl hoppas att de kanske skruvade upp systemet.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Enligt Golder som jag pratade med idag skulle ABT's styrelse besluta om de skulle gå vidare med Alsike alternativet den här veckan. Jag skulle tro att vi vet nästa vecka eller efter semestern vad som händer.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Då får vi uppmana varandra att verkligen se till att felanmäla varje gång det händer då. Vi lär ju inte kunna räkna med att Dalkia läser på byggahusforumet.
Vi ahr också haft en del vattenproblem och felanmält det ofta. När vi ringer Dalkia svara de alltid.... "jo, vi vet massor av människor har hört av sig o påpekat problemet" Det är bara bs och formala, troligtvis ar det inte smma sak att ringa in o fråga "vad har hänt med mitt vatten?" som att göra en felanmälan och säkert 9 av 10 gör det första och accepterar svaret "vi jobbar på saken".Bigtree skrev:Ja de säger att det inte är ngt problem och att de inte kan se ngt i sina felanmälningar, troligen så är det för få som felanmäler då det oftast fungerar efter kl 8-9 igen.
En tekniker som vi pratade med en gång erkände dock att de körde med för låga uttemperaturer och därför hade problem med plötsliga ökningar i kapacitetsbehov som ex ett temperaturfall, men det lär väl aldrig ngn centralt på dalkia erkänna. Dock känns det som det blev lite bättre under våren så man får väl hoppas att de kanske skruvade upp systemet.
När jag ringt till Dalkias kundtjänst så har jag fått liknande svar.. "vi vet" osv men också typ "vad ska vi göra åt det nu då?"...
Efter den reklam som Dalkia går ut med "Fjärrvärmeleverans är säker och ej lika känslig som EL för störmingar" så tycker inte jag att den mängd avbrott som nu är är acceptabelt. Jag har trott att man lagt nya rör eller liknande och att det därför har varit avbrott. I så fall hade det ju varit ett övergående problem. Men att det beror på inställningar vid Dalkias central är ju inte alls bra.
Efter den reklam som Dalkia går ut med "Fjärrvärmeleverans är säker och ej lika känslig som EL för störmingar" så tycker inte jag att den mängd avbrott som nu är är acceptabelt. Jag har trott att man lagt nya rör eller liknande och att det därför har varit avbrott. I så fall hade det ju varit ett övergående problem. Men att det beror på inställningar vid Dalkias central är ju inte alls bra.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Vi som installerat fjärrvärme på senare tid har ju mer direktkontakter på Dalkia. Att gå på kundtjänst brukar ju inte vara så effektivt nu för tiden utan snarare ett lotteri i fall man lyckas bli vidarekopplad till någon som råkar veta något.
Mitt förslag är att vi går på någon av dem efter semestern. Jag fick fjärrvärmen installerad igår och har inte haft något problem än så jag vill inte bråka än, men ifall jag har något ärende med dem så ska jag fråga vad det beror på och om de gör något åt det. Det låter ju absolut inte acceptabelt. Jag vill ju förståss att de fixar det innan de skrämmer upp de som eventuellt kan ansluta sig i den senaste etappen av tomtsläpp.
/Richard
Mitt förslag är att vi går på någon av dem efter semestern. Jag fick fjärrvärmen installerad igår och har inte haft något problem än så jag vill inte bråka än, men ifall jag har något ärende med dem så ska jag fråga vad det beror på och om de gör något åt det. Det låter ju absolut inte acceptabelt. Jag vill ju förståss att de fixar det innan de skrämmer upp de som eventuellt kan ansluta sig i den senaste etappen av tomtsläpp.
/Richard