Kan rapportera att målningen just nu passerat 15000 i bara materialkostnad. Vi har fortfarande en hel del kvar att måla...härligt!

Varningstecken! Grannen beställde carport från Carporten.se och det var inte alls så enkelt som det låter. Pelare var längre än väntat, det var inte urjackat i stolpar så det var man tvungen och göra på alla stolpar. en del av virket var skadat och leverans tiden var 12 veckor sen var det en del till små grejer.

Aj då. Tillräckligt allvarligt för att man skall dra öronen åt sig? Hur hanterar Carporten.se reklammationerna för det skadade virket?

Inte så bra, de menar på att det fanns nån extra planka med i paketet och man får leta där. Och angående leveranstiden , blev svaret.. "Jaha".. Du får kolla hur resultatet blev om ca 1-2veckor och själv bedömma om det är värt besväret. Själv tycker jag den ser lite klen ut.

Redigerat:
Finns den nere i Brännkärr? Visst var det där du skulle bygga?

japp, finns på grannens tomt. Östra esplanaden. Det första röda huset på vänster sida.

Ringde Marie på Alsikebolaget av ren nyfikenhet på hur det hade gått med anbuden i senaste etappen. Det hade kommit in anbund på alla tomter förutom några stycken på kvartersmarken. Sedan i och med att man kunde lämna andrahandsalternativ i anbuden är väl risken påtaglig att några till hamnar utan anbud.

Det lär dock dröja innan anbudsförfarandet är färdigt i och med att allt eftersom abudsgivare skriver kontrakt så blir andrahandsanbud strukna osv. Men det förefaller som att det går att få tomt i Alsike nu utan att slåss om dem i telefonkö iallfall som vi gjorde ;-). Hoppas inte de där deponitokerierna skrämt iväg folk bara.

Såg att Mauritz bygg konkat i UNT. Deras namn står ju på plakatet vid infarten till Alsike. Är flerfamiljshusen de skulle bygga i Alsike redan färdiga?

Håller tummarna att ingen i Alsike drabbas alvarligt.

Kan inte tänka mig annat än att de har någon sorts färdigställandeförsäkring. Lite förseningar lär det dock bli.

Hur kan man konka i en sån här högkonjunktur i byggbranchen?
Tur att vi inte byggde med Mjöbäcksvillan vilket vi funderade på ett tag. Det är Mauritz bygg som bygger dessa (även om det är en totalentreprenad)

Nu har vi kommit en bit närmare, huset är valt och det blev ett Myresjö 2-planshus. Vi har också lämnat in bygglovet och vad jag förstår så är hanteringen inte många dagar just nu så det är förhoppningsvis klart innan midsommar.

Vi har också idag röjt upp på tomten och mätt in huset lite enkelt för att få en uppfattning om hur det skulle hamna, tyckte tomten såg lite liten ut först men nu när träden försvann så känns den väldigt bra.

Återstår att se om de björkar mm vi sparat blir kvar när byggarna har sagt hur mycket utrymme de behöver och dessutom så är det väl inte helt lyckat att fylla upp så mycket runt befintliga träd men de borde kunna klara sig. Nu är det väl iofs inte så våldsamt som vi behöver fylla men att par lass lär nog gå in så är det någon som behöver bli av med massor i området så får ni gärna höra av er.

De närmsta veckorna får vi också en leveransdag på huset och som det ser ut nu så kommer det ngn gång i november, dvs det lutar åt inflyttning nästa vår.

Roligt att höra Bigtree!

Vi väntar också på vårat bygglov. Förhoppningsvis borde det dimpa ner i brevlådan någon gång under veckan *håller tummarna*

Kommer ni att behöva spränga något där ni bygger?

Lycka till med byggloven!
Bigtree - vilken tomt var det ni hade?

Hoppas att vi slipper att spränga, det finns dock en liten knix just där garaget skall ligga som måste tas ned men vid en första koll så ser det ut som det skulle kunna vara lösa block som en grävare kan välta bort.

Kungkokos: det är tomten nere i den första svängen av åsgatan, till höger om gångvägen.

Se upp för vedstöld
Mina snickare kom i dagarna på en herre som backat upp med släpvagn på min tomt, kopplat upp sig på grannens byggel och börjat plocka på sig ved som jag samlat ihop nere i hörnet på min tomt (ja innanför tomtgräns).

Jag börjar bli så himla trött på folk som inte kan skilja på sitt eget och andras.

Han verkade ha siktat in sig på björkstockarna som låg lite längre ned då jag hade överblivet byggträ med lite spik i ovanför. Följden är att nu ligger denna utspridd i ett bröt.

När snickarn frågat om han fått tillstånd att ta så hade snubben spelat korkad: "Ojdå jag trodde det var OK at ta" Och lämnat plockepinnet men föreföll ha försvunnit med en del av björkveden.

Överväger just nu om jag skall polisanmäla eller inte, det lär ju inte leda till någonting men samtidigt är jag allt mer inne på att nolltollerans borde råda.

Någon som sett någonting får gärna höra av sig till mig på galaxenspresident(a)gmail.com eller skickat ett PM.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.