11 562 läst ·
45 svar
12k läst
45 svar
BLUMs nya gångjärn
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klarspråk:subtilis skrev:Vad finns att säga mer än att Blums gångjärn är enastående fula och en ursäkt för att slippa hantverksinslag i kökstillverkningen? De förkroppsligar det hantverksmässiga möbelsnickeriets undergång.
Bengtssons målning "Hitler och drömköket" skildrar den historiska övergången från ett platsbyggt funktionskök till det samtida massproducerade "drömköket" eller "designköket", där Blum är en central aktör. Genom reklam och livstilsreportage - dvs. propaganda - har denna nya ordning fastnaglats i massans medvetande. "Drömköket" är ett vardagsbegrepp utan historia.
Min utgångspunkt är generellt byggnadsvård och bostadsfunktion. Bor man i ett hus byggt innan Blums gångjärn tog över marknaden bör man avstå från Blum (ca. 80-tal).
Bengtsons referenser till Hitler och nazismen är gåtfulla (finns i flera av hans målningar), men utmanar våra invanda föreställningar.
Jag förvånas och förfäras över vad du subtils skriver!
Först öser du galla över ett företags produkter (enastående fula).
Sedan ondgör du dig över dess marknadsföring (propaganda)
Det är ju så enkelt att Blum gör sitt bästa. Är produkterna usla, så får de inte sälja, så enkelt är det.
Men de har tydligen en viss framgång, många gillar deras gångjärn.
Och vad tycker DU att de skall framhäva i sin marknadsföring?
"Vi har gjort gnisslande, sladdriga gångjärn, hoppas att ni inte köper dem" hade varit bättre tycker du?
Vad menar du förresten med att Blum "tog över" marknaden?
Vet du vad marknadsekonomi är egentligen?
Hade inte kunderna något val menar du?
(Parallell: Hur gick det till när SKF "tog över" marknaden för rullningslager,
hur gick det till när Apple "tog över" mobiltelefonmarknaden?)
Sedan är jag bestört över ditt språk och ditt ordval, subtils.
Du skriver om "massans medvetande" och ger dunkla associationer till Hitler och nazismen.
Detta har alltså återuppstått nu, för att Blum gör bra gångjärn?
Är vi på väg mot det fjärde riket kanske?
Nej subtilis, du är inte särskilt subtil!
Du andas ut tankar som vi trodde försvann 1989
Är det faktumet att Blum är österrikiskt, liksom AH, som får dig att resa taggarna?
Jag refererade inte till Hitler utan till Dick Bengtsson och hans konstverk. Det är löjligt att påstå att Bengtsson "förlorade"med sina gåtfulla referenser och att jag övertar detta. Således har du förlorat.bjolo360 skrev:
Det är begreppet "drömkök" som är fokus för min attack. Har ni för övrigt kollat på Blums insmickrande reklam på deras hemsida? "Vad vill du att jag ska visa dig?" etc.
Skönhetvärdet i tappgångjärn: små, smäckra, 100% funktionella - men kräver hantverksskicklighet för att fungera.
Blums "gångjärn" ser närmast ut som ett slags protes för en utomjordisk varelse.
Jag förvånas över att folk på detta forum blir rasande när jag skriver slikt. Batongerna viner, gatloppet startar, Golgatavandringen, det reflexmässiga trollinvektivet står som spön i backen, etc.
Aggressionen kan kanske bero på att det plötsligt inses vilket fruktansvärt skräp man köpt för dyra pengar - något som är svårt att smälta?
Redigerat:
Här får man tydligen inte säga att Blums gångjärn är fula. Jaha, varför inte det? Blir du KRÄNKT, eller vad är det fråga om?KnockOnWood skrev:Klarspråk:
Jag förvånas och förfäras över vad du subtils skriver!
Först öser du galla över ett företags produkter (enastående fula).
Sedan ondgör du dig över dess marknadsföring (propaganda)
Det är ju så enkelt att Blum gör sitt bästa. Är produkterna usla, så får de inte sälja, så enkelt är det.
Men de har tydligen en viss framgång, många gillar deras gångjärn.
Och vad tycker DU att de skall framhäva i sin marknadsföring?
"Vi har gjort gnisslande, sladdriga gångjärn, hoppas att ni inte köper dem" hade varit bättre tycker du?
Vad menar du förresten med att Blum "tog över" marknaden?
Vet du vad marknadsekonomi är egentligen?
Hade inte kunderna något val menar du?
(Parallell: Hur gick det till när SKF "tog över" marknaden för rullningslager,
hur gick det till när Apple "tog över" mobiltelefonmarknaden?)
Sedan är jag bestört över ditt språk och ditt ordval, subtils.
Du skriver om "massans medvetande" och ger dunkla associationer till Hitler och nazismen.
Detta har alltså återuppstått nu, för att Blum gör bra gångjärn?
Är vi på väg mot det fjärde riket kanske?
Nej subtilis, du är inte särskilt subtil!
Du andas ut tankar som vi trodde försvann 1989
Är det faktumet att Blum är österrikiskt, liksom AH, som får dig att resa taggarna?
Se http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner
Vad jag har lyft angående Blum är 1) deras gångjärn är fula och klumpiga, 2) gångjärnen är ett symtom på det moderna åsidosättandet av hantverksskickligheten. (Jfr Allan McCollums konstverk, http://allanmccollum.net/amcnet2/queloz/individual.html, som är en ironisk, handgjord kommentar till massproduktionen.)
Ordval? Kan du precisera dig? Är det läge att bli bestört över "enastående fula"? "Öst galla", säger du...? Är inte det att ta i?
Jag är för övrigt inte den förste att säga något om massans beteende. Se t ex Martin Heidegger, Varat och tiden, eller Elias Canetti, Massa och makt.
Redigerat:
Ingenstans har jag påstått det du påstår. Du har nu hamnat i "the straw man fallacy". Jfr http://skepdic.com/refuge/ctlessons/lesson9.html13th Marine skrev:
Jag har påstått att Blums gångjärn är 1) enastående fula, 2) ett tecken på frånvaro av hantverksskicklighet.
Har jag påstått annat? Jag säger att gångjärnen är fula pga. etc. samt att masspoduktion och propaganda gett ett visst resultat (också kognitivt, som begreppet "drömkök" visar). Ingenstans ser jag att någon kunnat visa på motsatsen. Istället överöses jag av invektiv och påhopp.thomas33 skrev:
Men jag förstår inte din kamp mot just BLUM! Det spelar ingen roll hur många gångjärn BLUM tillverkar, för om marknaden inte vill ha dem, så säljs inga.subtilis skrev:
Att sedan kalla deras reklam och marknadsföring för propaganda är överdrivet. Liksom alla andra företag försöker BLUM tillverka något som kunderna vill ha och givetvis är det fritt att då framhäva sin produkt. Gillar majoriteten av forumets medlemmar BLUMs gångjärn är det knappast konstigt att du blir överöst av påhopp. De flesta ser inte sina kök som konstverk, utan en praktisk arbetsplats.
Reklam är i stort sett liktydigt med propaganda. Var är den signifikanta skillnaden? I båda fallen ska vi förmås att älska i stort sett vilket trams som helst genom ett slags försök till mental styrning som ligger fjärran från en fri diskussion och rationell argumentation.thomas33 skrev:Men jag förstår inte din kamp mot just BLUM! Det spelar ingen roll hur många gångjärn BLUM tillverkar, för om marknaden inte vill ha dem, så säljs inga.
Att sedan kalla deras reklam och marknadsföring för propaganda är överdrivet. Liksom alla andra företag försöker BLUM tillverka något som kunderna vill ha och givetvis är det fritt att då framhäva sin produkt. Gillar majoriteten av forumets medlemmar BLUMs gångjärn är det knappast konstigt att du blir överöst av påhopp. De flesta ser inte sina kök som konstverk, utan en praktisk arbetsplats.
Observera att jag inte ägnar mig åt påhopp och kallar folk för troll. Men om jag får dylika invektiv kastade på mig börjar jag naturligtvis fundera över varför folk inte kan ta ett argument.
Dina sakfrågor är ju bara trams på hög nivå, du har ju redan belyst denna topic i annan tråd som sedemera blev låst pga TRAMS från dig!subtilis skrev:
ref. http://www.byggahus.se/forum/kok/145526-blums-beslag.html
I tre år har du totalt gått "bananas" på BLUMS beslag...
edit: du har förvisso inte startat denna tråd,
Redigerat:
Tack återigen för dina sakliga påpekanden. Jag får en tår i ögat av pur tacksamhet. Det är underbart att det finns sådana som du, som verkligen tar dig tid att i sak bemöta argument.cust3000 skrev:
Låsningen av tråden om Blums beslag orsakades troligen av att några kom med det sakliga påpekandet att man inte ska mata trollen istället för att ge sig in i en diskussion av det slaget som är totalförbjuden i dagens svenska samhälle, dvs. en kritisk diskussion. Det finns ju så många som kan bli kränkta av en sådan diskussion, och detta av helt godtagbara skäl som alla bör förstå och känna igen sig själva i.
Redigerat:
Nu matar jag trollen, helt mot min egen devis...subtilis skrev:Tack återigen för dina sakliga påpekanden. Jag får en tår i ögat av pur tacksamhet. Det är underbart att det finns sådana som du, som verkligen tar dig tid att i sak bemöta argument.
Låsningen av tråden om Blums beslag orsakades troligen av att några kom med det sakliga påpekandet att man inte ska mata trollen istället för att ge sig in i en diskussion av det slaget som är totalförbjuden i dagens svenska samhälle, dvs. en kritisk diskussion. Det finns ju så många som kan bli kränkta av en sådan diskussion, och detta av helt godtagbara skäl som alla bör förstå och känna igen sig själva i.
subtilis, konceptet med forum som detta är att allmännyttiga diskussioner om diverse olika byggmetoder, problem mm. ska belysas.
Trångsynta, havererande diskussioner, associationer till div. otäcka tidsepoker i historien, idiotförklaranden av andra etc. etc. är din def. av "saklig argumentation"
Ta en funderare på vad du gentligen är ute efter när du postar dina inlägg.
Hur trångsynt är det att tycka att ett visst föremål har tydliga brister i designhänseende samt i hantverksaspekter?
Jag har lyft vikten av god design och gott hantverk. Samt det märkliga med trender.
Detta framkallar hat och skrik och gap.
Jag har lyft vikten av god design och gott hantverk. Samt det märkliga med trender.
Detta framkallar hat och skrik och gap.
Du får visst tycka att Blums gångjärn är fula men det räcker väl en gång.subtilis skrev:
Dessutom ska du inte försöka pracka på dina värderingar och personliga tyckande på andra.
Kan vi vara överens om att du ALDRIG mer behöver argumentera din smak och värderingar igen på BH?
Nu kan jag inte hålla mig längre...
Du får tycka och säga vad du vill. Förvänta dig dock inte att stå oemotsagd!
Ett vanligt missförstånd, att man tror att ens motdebattörer inte tillåter att man vädrar sina åsikter (ofta använt av tex SD-anhängare när de får mothugg i debatten om invandring). Precis som jag brukar säga till dem, säger jag till dig:subtilis skrev:
Du får tycka och säga vad du vill. Förvänta dig dock inte att stå oemotsagd!