Fantastiskt! 62 sidor broschyr för ett nytt gångjärn. :D

Ush å fy ett sådant hemskt gångjärn.. :D Nää de får man ju hålla koll på,, så man kan byta dom man har idag.

subtilis
Här den nya sidan om Blums beslag och kök om man vill uppleva hur löjligt hela systemet är: http://www.blum.com/se/sv/03/40/10/

Jag anbefaller Dick Bengtssons målning "Hitler och drömköket" som utgångspunkt för vidare reflektion om Blum.

hitlerskitchen.jpg

Redigerat:
"Hos oss på Blum kretsar allt kring den perfekta funktionen. Beslagslösningar från Blum gör öppning och stängning av möbler till en speciell upplevelse."

kan inte bärga mig..

Johan Gunverth skrev:
Fantastiskt! 62 sidor broschyr för ett nytt gångjärn. :D
Nu skall vi inte vara kaxiga!

Även om det bara gäller ett litet gångjärn till köksluckor så är det teknologi när den är som bäst.
Var glad att de tillverkar köksgångjärn och inte AK-47or.

Och kom ihåg: De här små grejerna går ut miljontals exemplar över hela Europa.
Är det bra, så reagerar ingen. Är det dåligt blir det revolution.

PS och OT:
Jag skaffade utdragbara lådor till mitt skafferiskåp.
Då måste jag samtidigt byta gångjärnen till skafferidörren, för annars skulle det inte gå att dra ut lådorna,
dörren hade varit i vägen.

Varje gång jag öppnar och stänger skafferidörren (och det är ofta, gillar mat) njuter jag av att se rörelsen och precisionen i det mekaniska underverk som gångjärnen utgör.
Och de kostade cirka femton spänn styck.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
subtilis skrev:
Här den nya sidan om Blums beslag och kök om man vill uppleva hur löjligt hela systemet är: [länk]

Jag anbefaller Dick Bengtssons målning "Hitler och drömköket" som utgångspunkt för vidare reflektion om Blum.
Vad vill du ha sagt?

Tycker du att köksskåp och dito beslag är fascistiskt? Eller Nazistiskt?

Utveckla gärna tankegången!

KnockOnWood har ju naturligtvis helt rätt här, har man ingen aning om hur vare sig produktutveckling eller produktion runt avancerade gångjärn går till så ska man nog tagga ner lite:cool:

Sedan vore det ju intressant o veta vilka baktankar subtilis har med sitt synnerligen märkliga inlägg.:confused:

subtilis verkar ha en aversion mot användbara gångjärn, verkar tyvärr inte heller kunna föra en vettig diskussion, utan alla sam uppskattar de nya gångjärnen är hjärntvättade...

NockOnWood, har du skaffat gångjärn till din skafferidörr? Om inte kan jag rekomendera BLUMs 155 graders. Det speciella med dem är att du kan dra ut lådor när du öppnat luckan 90 grader.

fn76 skrev:
NockOnWood, har du skaffat gångjärn till din skafferidörr? Om inte kan jag rekomendera BLUMs 155 graders. Det speciella med dem är att du kan dra ut lådor när du öppnat luckan 90 grader.
Jo, som jag skrev köpte jag nya gångjärn samtidigt med utdragslådorna.
Tjejen som hjälpte mig på köksavdelningen på IKEA tittade strängt på mig och sa att "de här måste du ha".
Ingen diskussion.
Och hon hade naturligtvis rätt.

integral-gangjarn__59279_PE165063_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

subtilis
Vad finns att säga mer än att Blums gångjärn är enastående fula och en ursäkt för att slippa hantverksinslag i kökstillverkningen? De förkroppsligar det hantverksmässiga möbelsnickeriets undergång.

Bengtssons målning "Hitler och drömköket" skildrar den historiska övergången från ett platsbyggt funktionskök till det samtida massproducerade "drömköket" eller "designköket", där Blum är en central aktör. Genom reklam och livstilsreportage - dvs. propaganda - har denna nya ordning fastnaglats i massans medvetande. "Drömköket" är ett vardagsbegrepp utan historia.

Min utgångspunkt är generellt byggnadsvård och bostadsfunktion. Bor man i ett hus byggt innan Blums gångjärn tog över marknaden bör man avstå från Blum (ca. 80-tal).

Bengtsons referenser till Hitler och nazismen är gåtfulla (finns i flera av hans målningar), men utmanar våra invanda föreställningar.

subtilis, jag köper din Bengtsson vinkling men naturligtvis inte att man måste anpassa husets inredning o detaljer till husets ålder.
Även om vårt hus är över 100 år gammalt så känns det helt OK med WC, Kylskåp, 3Glas och BlumGångjärn o Lådor.

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
subtilis skrev:
Vad finns att säga mer än att Blums gångjärn är enastående fula och en ursäkt för att slippa hantverksinslag i kökstillverkningen?
Det är väl knappast möjligt att göra ett dolt gångjärn som både har funktion och skönhet. Vill någon bygga sitt kök utan att gångjärnen syns, så är det väl upp till dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.