40 036 läst ·
38 svar
40k läst
38 svar
Blöt trall ska läggas kloss ihop = Skröna?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Trä ska aldrig läggas dikt an. Det finns inte en seriös återförsäljare eller hantverkare (under 80 år) som skulle rekommendera det. Det finns ganska många trådar om man letar på forumet där folk gnäller på trallskruv som går av. Dom har allihopa lagt trallen utan mellanrum.
Jag tror att det är hantverkare av den riktigt gamla skolan som brukar komma med det korkade rådet att lägga trall utan springa. Dom har spikat med galvad spik hela livet. Då kan det gå vägen, den är segare än skruv och är ogängad så den rör sig lite i trät.
Jag tror att det är hantverkare av den riktigt gamla skolan som brukar komma med det korkade rådet att lägga trall utan springa. Dom har spikat med galvad spik hela livet. Då kan det gå vägen, den är segare än skruv och är ogängad så den rör sig lite i trät.
Du har en poäng i att man måste välja en skruv som kan röra sig lite.F Finndjävel skrev:Trä ska aldrig läggas dikt an. Det finns inte en seriös återförsäljare eller hantverkare (under 80 år) som skulle rekommendera det. Det finns ganska många trådar om man letar på forumet där folk gnäller på trallskruv som går av. Dom har allihopa lagt trallen utan mellanrum.
De rostfria skruvarna är vanligtvis mjuka nog att ta upp rörelsen.
Min första trall hade jag hårda skruvar och då small det ibland som pistolskott när någon gick av under vinterhalvåret.
Därefter har jag byggt ett gäng till utan problem och alltid dikt an med nytryckt/vattnat virke och A4-skruv.
Dikt an = små springor på sommaren när trallen är torr men i princip tätt under resten av året.
Har man i övrigt bra ventilation (ej täta sarger) så funkar det okej, om inte så bör man nog köra med kniv eller spik emellan.
Har man i övrigt bra ventilation (ej täta sarger) så funkar det okej, om inte så bör man nog köra med kniv eller spik emellan.
Är virket nytryckt och fuktigt när det läggs kommer det alltid vara springor.V vilden skrev:
Jag var ute och mätte på min trall som har 120 brädor. Springorna är nu 4-8mm och resten av året blir springorna mindre, men de försvinner inte.
Tror det är så att trallen aldrig kommer få lika hög fukthalt som när den var nytryckt.
När man drar ner skruv i en nytryckt bräda så ser man fukten komma upp och då kommer det alltid vara springor.
Klart det skulle vara bättre att låta den torka lite och lägga med liten springa, så att rörelsen i skruven inte blir lika stor när trallen krymper, men också klart svårare och tidsödande.
Fast om virket torkar så blir väl belastningen på skruven störst när springorna är störst? Om virket sen blir fuktigt (det blir aldrig lika blött som nytt) så återfår det mer den form det hade när skruven sattes dit. Speciellt om man sköter om trät så tar det inte upp så mycket fukt. Eller menar du att skruven böjs fram och tillbaka så mycket att den går av pga det?F Finndjävel skrev:Trä ska aldrig läggas dikt an. Det finns inte en seriös återförsäljare eller hantverkare (under 80 år) som skulle rekommendera det. Det finns ganska många trådar om man letar på forumet där folk gnäller på trallskruv som går av. Dom har allihopa lagt trallen utan mellanrum.
Precis finnen gör en tankevurpa eftersom det inte kan uppstå några extra krafter jämfört med montering med spalt då det fuktiga trät är som bredast när det skruvas dikt an. Därefter drar det ihop sig under torkningen. På intet sätt kan trallvirket då magiskt veta att det har en trallbräda nära sig. Naturligtvis får man inte lägga halvtorkat dikt an.Z z_bumbi skrev:Fast om virket torkar så blir väl belastningen på skruven störst när springorna är störst? Om virket sen blir fuktigt (det blir aldrig lika blött som nytt) så återfår det mer den form det hade när skruven sattes dit. Speciellt om man sköter om trät så tar det inte upp så mycket fukt. Eller menar du att skruven böjs fram och tillbaka så mycket att den går av pga det?
Det är därför man drar trallskruvarna något snett, mot trallbrädans centrumlinje. När trallen torkar och drar ihop sig, vill den följa skruven inåt och dras fast hårdare i underliggande regel. När den blir blötare och sväller, kan trallbrädan följa skruven snett uppåt och utåt igen. Då går inga skruvar av heller.J Jocke Best skrev:Precis finnen gör en tankevurpa eftersom det inte kan uppstå några extra krafter jämfört med montering med spalt då det fuktiga trät är som bredast när det skruvas dikt an. Därefter drar det ihop sig under torkningen. På intet sätt kan trallvirket då magiskt veta att det har en trallbräda nära sig. Naturligtvis får man inte lägga halvtorkat dikt an.
Så fick iaf jag lära mig hur man skruvar trall.
Det fick inte jag lära mig, men tycker det låter som en utmärkt idé.B b8q skrev:Det är därför man drar trallskruvarna något snett, mot trallbrädans centrumlinje. När trallen torkar och drar ihop sig, vill den följa skruven inåt och dras fast hårdare i underliggande regel. När den blir blötare och sväller, kan trallbrädan följa skruven snett uppåt och utåt igen. Då går inga skruvar av heller.
Så fick iaf jag lära mig hur man skruvar trall.
Frågan är dock om inte gängerna i skruven motverkar rörelsen.
Fler som testat detta och kan säga att det fungerar?
Kan nog bero på skruvtyp. De här dubbelgängade trallskruvarna med olika stigning för biten som ska vara i regeln och biten som är i trallen kanske inte funkar, men de enklare skruvarna som bara är gängade i nedre halvan borde kunna gå bättre.S sblixten skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden