91 257 läst ·
457 svar
91k läst
457 svar
Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker
soffor, sängar och vitrinskåp är i princip osäljbara, de tas inte ens emot på myrorna. När jag flyttade sist så gav jag bort soffan som jag hade, i nedmonterat skick. Bättre att den kom till användning än att skicka den till tippenP Pin skrev:Jo, men flera har nämnt återbrukscontainern på ÅVC.
ÅVC kör jag återvinning till ibland ändå så det är inget problem att ta med något extra.
Jag hade en ok soffa för ett år sedan som jag försökte sälja för 500 kr. Ny skulle kosta + 15 kkr. Inget napp. Sänkte priset flera ggr. Inget intresse. Slutade med att jag slog den i bitar för att kunna transporteta i bagaget till ÅVC. Jag tycker det är efterfrågan på begagnat som är problemet, inte utbudet.
Jag tror det är en annan kategori än de som inte skänker som skiftar ner. Tex ställer tv eller soffa vid glasiglon.
Jag har just upptäckt en lokal grupp "jag skänker - du hämtar". Perfekt att lägga ut saker man annars kanske skulle få 50 kr för. Min erfarenhet är att personer som köper billiga saker är struliga. Dom har inte bil. Kan inte hämta. Hämtar nästa vecka. Osv osv. Sen dyker dom aldrig upp. Att då lägga ut i en grupp för bortskänkes där man skriver "först till kvarn" är perfekt.
Angående din fråga så tolkar jag det som att säljaren inte vill ha med dig att göra. Att omvända denne till att skänka det till dig är nog omöjligt.
Angående din fråga så tolkar jag det som att säljaren inte vill ha med dig att göra. Att omvända denne till att skänka det till dig är nog omöjligt.
AbsolutN NorraS skrev:
Min soffa var inte demonterbar och jag hade varken dragkrok eller tillgång till släp så det fick bli isärslaget och brännbart på ÅVC.
Hade någon hämtat den hade de fått den gratis.
Han kommet inte slänga den inser du väl?P Plura skrev:
Att det inte var första gången du fick det svaret torde helt enkelt bero på att du retat upp flera personer med skambud gissar jag.
Säljaren vet ju inte hur gärna du vill ha varan heller. Det kanske slutar med att du halar fram 3000 eller att ni möts halvvägs och i så fall var det ju en bra strategi för säljaren att markera att han inte är intresserad av låga bud.
Det är ju även möjligt att säljaren tänker behålla varan eller ge bort den till någon bekant om den inte säljs, men inte ser någon anledning att upplysa dig om det.
Det är ju även möjligt att säljaren tänker behålla varan eller ge bort den till någon bekant om den inte säljs, men inte ser någon anledning att upplysa dig om det.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag förstår säljaren, skulle kunna varit jag, även om jag vet att återbruk är bra i sak...
För egen del drar jag mig alltid för att sälja billiga saker, då mina erfarenheter/fördomar säger att det alltid innebär att handskas med problematiska/omständliga människor.
Så då hamnar de hellre på ÅVC dit jag ändå åker några gånger i månaden, då jag värderar min tid högre än att anpassa mig efter andra för småpengar.
Har sedan en tid även fått min fru att inse detta, vet inte hur många gånger hon sålt något när köparen plötsligt ”ska” ha varan levererad, få räntefri avbetalning eller något annat befängt...
För egen del drar jag mig alltid för att sälja billiga saker, då mina erfarenheter/fördomar säger att det alltid innebär att handskas med problematiska/omständliga människor.
Så då hamnar de hellre på ÅVC dit jag ändå åker några gånger i månaden, då jag värderar min tid högre än att anpassa mig efter andra för småpengar.
Har sedan en tid även fått min fru att inse detta, vet inte hur många gånger hon sålt något när köparen plötsligt ”ska” ha varan levererad, få räntefri avbetalning eller något annat befängt...
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Man blir ju lite förvånad över vissa inlägg i tråden. Själv köper jag aldrig något på blocket utan att pruta (såvida det inte är ett väldigt bra pris) och naturligtvis förväntar jag mig detsamma när jag säljer grejor. Vill man inte acceptera ett priserbjudande så räcker det att säga nej...
Hur svårt är det att helt enkelt säga nej till den typen av förfrågningar? Det är ju ett rejält resursslöseri att slänga fungerande prylar.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag har en rätt rolig historia, för några år sen när jag skulle flytta ihop med min sambo ville jag bli av med en gammal säng och la upp den som skänkes mot avhämtning på blocket. Ingen hörde av sig.P Pin skrev:
Så jag satte ut den igen med ett pris på 1000kr, sålde dem samma dag utan att behöva gå ner i pris.
Min slutsats är att ingen vill ha skräp, och om något ligger som skänkes så tror man automatiskt att det är skräp.
Det är något man säger till ohyffsat folk som lägger skambud.D Daniel 109 skrev:
Blocket är extremt idag med alla dårar. Och att han ens får svar är ju ett under.
Om enbart fel folk hör av sig på någon pryl som funkar så kör jag med det till återvinningen och lägger i hörnan som går till idrottsklubbens loppis.