91 255 läst ·
457 svar
91k läst
457 svar
Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker
Det är därför min fru numera sköter nästan all försäljning, och då oftast genom Facebook marketplace, där det är gratis att annonsera.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Fulkemisten skrev:
Minns när jag försökte hyra ut min studentlägenhet över sommaren en gång, var i Göteborg, tror jag satte upp en lapp i affären närmast, var en snubbe som hörde av sig, hans syster behövde nånstans att sova när hon hälsade på honom (tror han också bodde i studentlägenhet), men han ville bara betala en mindre del av hyran, så jag sa att han får fixa lägenhet nån annanstans
Den förblev outhyrd och jag försökte inte någon annan sommar heller.
Numera slipper de betala sommarmånaderna, men detta hände några decennier sedan.
Jag tror enda chansen till en sån förhandling du försöker skulle funka vore om det är en väldigt otymplig vara som tex en stor soffa. Och säljaren har svårt att få iväg den. Annars har du nog aldrig nån möjlighet att rädda nån vara. Man skänker varan till släkt, vänner eller återbruk/återvinning istället. Det är inte värt säljarens tid att få så lite betalt.
Jag kommer att tänka på ett experiment där man ska fördelas 100 kr mellan sig själv och en motpart. Motparten kan acceptera eller förkasta. Acceptera betyder att var och en får enligt din fördelning. Förkasta innebär att ingen får någonting.
Många förkastar erbjudanden som känns orättvisa, tex 30/70.
Samma försök med apor, då med tex äpplen istället för pengar ger annat resultat. En apa förstår att ett äpple är mer än inga äpplen och accepterar således ett äpple och uppåt
Detta ger TS tes bränsle, att det är bättre att få lite betalt än inget betalt alls.
Många förkastar erbjudanden som känns orättvisa, tex 30/70.
Samma försök med apor, då med tex äpplen istället för pengar ger annat resultat. En apa förstår att ett äpple är mer än inga äpplen och accepterar således ett äpple och uppåt
Detta ger TS tes bränsle, att det är bättre att få lite betalt än inget betalt alls.
Håller med, samtidigt har jag annonserat ut saker för mindre än 500 kr på blocket.A Alfons3301 skrev:Jag tror enda chansen till en sån förhandling du försöker skulle funka vore om det är en väldigt otymplig vara som tex en stor soffa. Och säljaren har svårt att få iväg den. Annars har du nog aldrig nån möjlighet att rädda nån vara. Man skänker varan till släkt, vänner eller återbruk/återvinning istället. Det är inte värt säljarens tid att få så lite betalt.
Runt 200 är gränsen att jag ska orka hantera försäljningen
Hur är man funtad om man hellre lägger tid på att köra saker till någon avfallshantering än säljer det billigt eller ger bort det. Det är väl folk som ni som måste slå sönder saker innan det slängs för att inte riskera att någon annan har nytta av det. Jag är precis tvärtom, jag har svårt att slänga. Mycket bättre att ge bort.
Men det finns ju folk som överhuvudtaget inte bryr sig om någon annan eller sin omgivning. Slänger skräp precis där de råkar vara mm.
Jag har väldigt svårt att förstå beteendet.
Men det finns ju folk som överhuvudtaget inte bryr sig om någon annan eller sin omgivning. Slänger skräp precis där de råkar vara mm.
Du har gett ett bud som inte godtogs så du har bara två alternativ. Antingen ger du högre bud tills du och säljaren kommer överrens eller så avslutar du för gott din konversation med säljaren.P Plura skrev:Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?
Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:
Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.
/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Om du inte kan hantera negativa svar från säljare på Blocket bör du nog sluta helt med att leta saker där att skambjuda på.
Anledningen till säljarens svar om att "hellre slänger jag" är bara hans (och många andras) svar på skambud.
Redigerat:
Jo, men flera har nämnt återbrukscontainern på ÅVC.D Daniel 109 skrev:Hur är man funtad om man hellre lägger tid på att köra saker till någon avfallshantering än säljer det billigt eller ger bort det. Det är väl folk som ni som måste slå sönder saker innan det slängs för att inte riskera att någon annan har nytta av det. Jag är precis tvärtom, jag har svårt att slänga. Mycket bättre att ge bort.
ÅVC kör jag återvinning till ibland ändå så det är inget problem att ta med något extra.
Jag hade en ok soffa för ett år sedan som jag försökte sälja för 500 kr. Ny skulle kosta + 15 kkr. Inget napp. Sänkte priset flera ggr. Inget intresse. Slutade med att jag slog den i bitar för att kunna transporteta i bagaget till ÅVC. Jag tycker det är efterfrågan på begagnat som är problemet, inte utbudet.
Jag tror det är en annan kategori än de som inte skänker som skiftar ner. Tex ställer tv eller soffa vid glasiglon.
Jag tror inte det är frågan om att de hellre slänger det än skänker bort det rent generellt, utan att de inte vill sälja/skänka till någon som kommer med skambud. Dvs att man inte vill "uppmuntra/belöna" beteendet.D Daniel 109 skrev:
Då behöver man ju inte ljuga. Det är bara att tacka nej till budet.
Att en främling som bjuder 80% under utsatt pris skulle kunna förhandla med mig om att skänka sakerna till den. Måste vara korkad.
Att bjuda 80% under är som alla gamar som tror att de ska få bilar till skambud.
Var glad att du ens fick det svaret. Jag hade inte ens svarat dig. De som skrev flera ggr och frågade om svar på min bil med skambud blockerade jag bara.
Att tro man kan förhandla till sig saker utlagda för 3000 kr gratis är ju bara fantasier.
Att bjuda 80% under är som alla gamar som tror att de ska få bilar till skambud.
Var glad att du ens fick det svaret. Jag hade inte ens svarat dig. De som skrev flera ggr och frågade om svar på min bil med skambud blockerade jag bara.
Att tro man kan förhandla till sig saker utlagda för 3000 kr gratis är ju bara fantasier.
Det var kanske 3000kr som var fantasier.