91 248 läst ·
457 svar
91k läst
457 svar
Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Varför ska du ta säljarens tid om du inte kan tänka dig att betala ens i närheten av vad som begärs?!
Och sedan ska du bli upprörd att du blev nekad för du inte kände för att betala vad som begärdes?
Nä är det någon ska ska ”hanteras” så är det nog du..
Och sedan ska du bli upprörd att du blev nekad för du inte kände för att betala vad som begärdes?
Nä är det någon ska ska ”hanteras” så är det nog du..
P Plura skrev:Hej
Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?
Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:
Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.
/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Helt enkelt är det så att man är less på alla tiggare på blocket.
Jag lägger ut en vara för det pris jag vill ha. Jag undanber mig "prutare".
Jag har nog inte kastat saker men om jag ska skänka bort något som inte blir sålt så är den sista jag tänker på den som ringer/mailar och tigger.
Alla tiggare/bästa priset samtal och mail har gjort att jag itne längre lägger ut saker på blocket iofs. Jag kör skiten till återvinningen. Har skiten ett värde så hamnar det i återbrukskontainern
Jag skänker aldrig bort saker på nätet, jag godtar inte heller prutning. Bor man i Göteborgsområdet så ringer det alltid ett tjugotal personer som skall börja förhandla om hemkörning, byten av varor etc. De flesta av dessa skall dessutom ha varan, men hör aldrig av sig igen. Det finns inte en chans att jag börjar diskutera priser med någon på Blocket. Jag är tokless på alla som verkar ha det som hobby (utan plan att någonsin köpa något) att bara ringa och förhandla. Jag har helt slutat med telefonnummer i annonserna också. Enbart e-post via virtuell adress hos Blocket. Är de intresserade så får de komma och titta på varan. Jag sänker priset i annonsen om jag inte får sålt. End of story! Det fungerar så mycket bättre.
Om du börjar argumentera med säljaren så blir du som ett barn. ”Vill ha, vill ha vill ha” men du år inte beredd att ge någon motprestation (pengar i detta fall)
Skulle du börja skicka fler meddelanden till mig där då tycker jag ska tänka på miljön eller liknande efter din lowball så skulle jag blocka dig illa kvickt.
Varan har ett pris. Du vill inte betala det utan hoppas att säljaren ska i princip skänka sakerna till dig. Du får inte köpa eller få till skänks. Där tar historien slut.
Skulle du börja skicka fler meddelanden till mig där då tycker jag ska tänka på miljön eller liknande efter din lowball så skulle jag blocka dig illa kvickt.
Varan har ett pris. Du vill inte betala det utan hoppas att säljaren ska i princip skänka sakerna till dig. Du får inte köpa eller få till skänks. Där tar historien slut.
Jag tänkte med denna tråd försöka bli en bättre förhandlare tills nästa gång jag får detta svar (som inte var första gången...)P Pin skrev:
Så att hantera menar jag för framtiden och kunna rädda "prylar" som kan fortsätta att glädja andra och miljön istället för att hamna på tippen
Ge ett rimligt bud ska du se att det går bättre. Du försökte pruta över 80% av utsatt pris. Går DU med på en sån affär?P Plura skrev:
Det är det återbruksrummet på återvinningen är till för.P Plura skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Börja med att lägga ett rimligt bud, är priset 3000kr så är inte 500kr rimligt.P Plura skrev:
Var inte så snål..
Jag tänker att sådana som ger skambud också kommer att ge andra problem om de även skulle få varan helt gratis.
Troligen låtit mig förvara den tills den hämtas efter flera veckor.
Börjat klaga att varan inte alls var som jag beskrivit.
Säkert också vill ha ersättning för att hämta den!
Därför tar jag hellre vägen förbi återvinningen om ingen vill köpa till utsatt pris...
Troligen låtit mig förvara den tills den hämtas efter flera veckor.
Börjat klaga att varan inte alls var som jag beskrivit.
Säkert också vill ha ersättning för att hämta den!
Därför tar jag hellre vägen förbi återvinningen om ingen vill köpa till utsatt pris...
OkP Plura skrev:
Min erfarenhet från blocket :
Oseriösa skickar mail och sms (det gör även seriösa)
Seriösa ringer (det gör ALDRIG oseriösa), och kommer snabbt och hämtar och betalar.
Om du kan förklara för säljaren varför prylarna inte är värda 3000 utan snarare 500 så kan ni nog göra affär.
Du vet inte om säljaren har fått andra bud mellan 500 och 3000. Ring och diskutera, säg att du kommer direkt och köper Cash eller Swish. Inget krångel.
Eller be säljaren återkomma till dig när annorstiden börjar gå ut, eller kontakta då och pruta. Första veckan är det inte prutläge.
Beror också på hur attraktiva dessa prylar är, kan du säga ungefär vad det är för något?
Jag är övertygad om att svaret egentligen betyder att säljaren hellre slänger varan än att sälja till specifikt just dig efter att du bjöd en sjättedel av priset. Det går att förhandla men då måste man vara lite smidigare.
Jag tycker att säljarens svar är lite underligt. Ett bud är ett bud, så det är väl bara att antingen vänta in ett bättre bud eller sälja till ”marknadspris”. Att slänga saker bara för att man inte får begärt pris är ju rent ut sagt skamligt.
Dåligt i flera hänseenden, ekonomiskt, miljömässigt och även medmänskligt då man berövar någon mindre bemedlad person möjligheten att använda sakerna.
/N
Dåligt i flera hänseenden, ekonomiskt, miljömässigt och även medmänskligt då man berövar någon mindre bemedlad person möjligheten att använda sakerna.
/N
Samma här , har slutat med telefonnummer i annonser och alla idioterpacman42 skrev:
Jag skänker aldrig bort saker på nätet, jag godtar inte heller prutning. Bor man i Göteborgsområdet så ringer det alltid ett tjugotal personer som skall börja förhandla om hemkörning, byten av varor etc. De flesta av dessa skall dessutom ha varan, men hör aldrig av sig igen. Det finns inte en chans att jag börjar diskutera priser med någon på Blocket. Jag är tokless på alla som verkar ha det som hobby (utan plan att någonsin köpa något) att bara ringa och förhandla. Jag har helt slutat med telefonnummer i annonserna också. Enbart e-post via virtuell adress hos Blocket. Är de intresserade så får de komma och titta på varan. Jag sänker priset i annonsen om jag inte får sålt. End of story! Det fungerar så mycket bättre.
som vill ha grejerna hemkörda och annat trams.Och vill man skambuda
typ sista pris kompis så kastas mailen direkt. Men jag har sålt billigare till personer
som inte krånglat. En dåre undrade om jag ville leverera en mc jag hade på annons
till Malmö ( 60mil ), hur dum i huvudet kan man bli egentligen.