Skulle hellre slänga än att sälja åt nån som ger skambud också. Fast jag ibland också ger skambud, oftast då säljaren inte svarar så tänker jag skit idet då, ger skambud och glömmer saken, som ett sätt att avsluta saken.

• Gilla
a_c och 1 till
  • Laddar…
Har köpt/sålt mängder av saker på Blocket så länge det funnits. Innan dess var det den saligt avsomnade ”Gula Tidningen” som gällde. Föredrar olika lokala FB-grupper för billiga och/eller otympliga saker.

Tyvärr känns det som att det blivit allt mer ”Vilda västern” de senaste fem åren ungefär.

Skambud innan annonsen ens legat ute en timme. Köpare som säger de ska ha de och sen inte kommer. Köpare som vill att man visar upp eller ska frakta grejorna osv. Köpare som accepterar priset i annonsen och sen ändå ska pruta trots att varan är exakt som i annonsen när de väl kommer. (Kan t o m vara felfria oanvända saker). Köpare som är väldigt svårt att förstå vad de säger. Mååååånga frågar också om olika saker som står tydligt och uttryckligen i annonsen. Ok att man kan missa EN sak men många gånger känns det som de knappast ens läst annonsen. Köpare som hör av sig konstiga tider. Personligen tycker jag t ex att man inte ringer 22:30-07:30. Själv ringer jag inte mellan 21:30-08:00.

Numera skriver jag ”övertydligt” vad som gäller i annonsen. Väljer när jag sätter ut telefonnummret. Håller aldrig något utan rejäl handpenning. Sitter inte hemma och ”väntar” på att någon ska komma. Jag brukar säga ”-slå en signal strax innan du åker hemifrån så ser vi om vi är hemma då”

Tar bara Swish eller banköverföring om vi har samma bank.

Har börjat allt mer med ”-första kontakt vi mail”. Sen inväntar jag några svar och kontaktar sen den som känns seriös”. Är väldigt många som inte ens bemödar sig att skriva sitt namn i meddelandet och än mindre telefonnummer osv.

• Gilla
Husnerden och 6 till
  • Laddar…
C
Ja, vissa företeelser som kommit på senare tid är väldigt konstiga. Köpte en pryl på Blocket härom veckan och säljaren berättade att det var 7 personer som hade stämt av tid för att komma och titta och ingen av dem hade dykt upp.

En faktor verkar vara att många använder bevakningar nu, så åtråvärda prylar går snabbt och som köpare gäller det att vara på hugget om man skall ha en chans. Men det innebär säkert också att många ringer på saker utan att ha tänkt igenom det.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det medför säkerligen att folk ringer och säger att de ska ha den innan de funderat på om de ska det.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är det återbruksrummet på återvinningen är till för.
Inte för att det hjälper tråden vidare men...

Återbruksrummet? Har jag aldrig sett.

N NorraS skrev:
Jag tycker att säljarens svar är lite underligt. Ett bud är ett bud, så det är väl bara att antingen vänta in ett bättre bud eller sälja till ”marknadspris”. Att slänga saker bara för att man inte får begärt pris är ju rent ut sagt skamligt.
Dåligt i flera hänseenden, ekonomiskt, miljömässigt och även medmänskligt då man berövar någon mindre bemedlad person möjligheten att använda sakerna.

/N
Det kan ta en del tid i anspråk att sälja något, man skall mötas upp och personen skall komma inte alltid de dyker upp heller.

Din tid må vara värdelös, men min tid har ett pris så då slänger man det hellre på återbruket än att slösa bort massa tid (och få en minus affär).

Återbruket svänger jag snabbt och smidigt in till på vägen till jobbet.

C
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Lite olika i olika kommuner och olika stationer har jag noterat. Brukar vara en typ container där man kan ställa saker som man tror någon annan vill ha. Ibland kan vem som helst gå och ta saker där. Ibland är det insamling till någon organisation som driver loppis och då är det inte okej att plocka grejor antar jag(?) På andra ställen saknas det säkert något sådant.

Mest skit som står där tyvärr på de ställen jag trakterat. Men jag fyndade en gammal gjutjärnspanna i nyskick en gång :)

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lite olika i olika kommuner och olika stationer har jag noterat. Brukar vara en typ container där man kan ställa saker som man tror någon annan vill ha. Ibland kan vem som helst gå och ta saker där. Ibland är det insamling till någon organisation som driver loppis och då är det inte okej att plocka grejor antar jag(?) På andra ställen saknas det säkert något sådant.

Mest skit som står där tyvärr på de ställen jag trakterat. Men jag fyndade en gammal gjutjärnspanna i nyskick en gång :)
(y) Jag har alltid funderat på varför de inte har sådana, tyckt att det kan ju inte bara vara jag som vägrar slänga bort fullt fungerande saker men sen knutit handen i fickan och förbannat alla regler och lagar som ligger bakom så mycket onödigt kastande. Tur att det finns på en del ställen :D

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Skambudarna är som måsar på torget, dom finns där men mata dom inte om du inte vill ha fler. TS är en fiskmås.

Hos oss kan man skänka allt som någon kan se ett värde i till myrorna eller vad nu alla de där heter vid entren till tippen. Jag
har en släpvagn. För att inte uppmuntra en skambudande köpare skänker jag gärna till dem och betalar bränslet som behövs.

Har bekanta som helt gett upp och inte säljer något längre, det tar många, många timmars jobb att sälja eller skänka bort saker idag och ibland slutar inte jobbet när varan har bytt ägare. TS, sluta vara del av problemet som gör att återvinningen funkar sämre. Även om dina intentioner framställs som goda är de kontraproduktiva.

Varje annons man lägger ut på blocket eller vissa facebookgrupper ger merjobb från folk som är krokiga. Det har alltid varit så.
Styckegods jagas av loppistanter, om jag skänker något så skänker jag gärna till slutkund eller välgörande ändamål, inte till skattefri återförsäljning. Nej Berit med loppissida på FB och 10 annonser ut varav 2 på överprisade gungställningar, du får inte min gungställning, jag ger den till barnfamiljen istället.

Sålde en bil för 15 år sedan och då var det ett antal ensamstående mammor med 4 barn (ja jag överdriver) som tiggde om halva priset, det va inte en lämplig familjebil. Jag tror inte någon av dem var mammor eller hade några barn men det var trendigt att tycka synd om dem då, så det blev ett "samvetsvapen" skojare använde. Andra ringde och skulle köpa direkt och försvann sedan spårlöst.

Jag sålde en annan bil för några år sedan, la ut bilen till extremt lågt pris för att slippa krångla. Får ändå högar med skambud och "om du inte får den såld så bla bla bla". Bilhandlare köper också in bilar, varför förstår inte folk det?

• Gilla
MiaFiaLotta och 5 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Inte för att det hjälper tråden vidare men...
Det finns säkert inte på alla ÅVC. Hos oss är det en container där folk kan ställa in saker som rimligtvis kan ha ett värde för andra, allt från utrensade böcker, blomkrukor och leksaker till möbler, tv-apparater etc. Det finns även en plats (utanför containern) där det går att ställa cyklar.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag får erkänna att jag aldrig, vare sig sålt eller köpt saker på Blocket så jag har sluppit den ilska som är förknippad med det.

Däremot skänker jag prylar som jag inte har behov av längre. Jag bor i en kommun som är långt framme när det gäller att minska sopberget vi lämnar efter oss. Här finns en stor återbruksgalleria dit man kan lämna det man inte längre behöver. Här tar man emot allt, det som kanske inte fungerar fullt ut repareras, möbler fixas och uppfinninningsrikedomen är stor. Här finns en del anställda som inte är attraktiva på arbetsmarknaden och som funnit en plats i tillvaron.
Området är stort i övrigt och med bil kan man köra till enorma containrar där man blir av med sorterat avfall som inte går att återanvända. Verksamheterna tar emot mängder av studiebesök från andra länder.

https://www.retuna.se/hem/

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
jag tänker som så, att en vara är värd så mycket som marknaden anser den är värd. Jag kan tycka att en grej är värd 3000 kr, men får jag endast ett bud på 500 kr, ja då tyckte marknaden annorlunda. Anser jag då att 500 kr inte är värt mödan att bli av med grejorna, ja då får man väl kasta dem. Själv kan jag hitta på mycket kul för en femhundring.

Ett bud är ett bud, får jag 20 bud som till sist hamnar ytterst nära mina 3000 kr, och en bjuder 500 kr, ja då kan man nog anse att det var ett skambud, men det vet man ju först i efterhand.

/H

• Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
Du kan ju alltid ge ett högre bud och se ifall säljaren tar det, jag hade dock inte gått vidare med en person som börjat med ett så lågt bud, min egen erfarenhet är att det alltid är mer problem med dessa köpare än köpare som inte ger skambud eller låga bud. Jag hade helt enkelt också slängt istället, återvinningscentralen ringer ju inte efter en dag och vill ha pengarna tillbaka...

T
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
För att ni som håller på och ska pruta sönder saker är så jävla jobbiga, då skulle jag svarat precis samma sak, då slänger jag hellre!

• Gilla
MiaFiaLotta och 3 till
  • Laddar…
C
S steve5432 skrev:
jag tänker som så, att en vara är värd så mycket som marknaden anser den är värd.
Ja, men om värdet skall fastställas genom budgivning är inte annonsmarknaden/Blocket en särskilt bra plats att göra upp affären på. Det är i princip ingen som säljer saker genom budgivning på Blocket. Först till kvarn är den princip som gäller där.

Vill man ha budgivning använder man Tradera eller någon annan auktionssajt.

• Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.