Mats-S
A aka_the_barf skrev:
Så när några ringer och säger: eyy bryshan ja hämta om 5 min 500 spänn, fast jag ska ha 15 tusen är då inget skambud?
ligger en vara längre än en vecka på blocket så man inte hittat rätt köpare, beror helt på hur man ser på det :D
Absolut inget skambud, det är upp till dig om du vill sälja eller inte för det priset. Du bedömer hur länge du vill vänta på att eventuellt någon köpare dyker upp som vill betala mer, men lägg ner snacket om "skambud". Det kallas för marknadsekonomi, fri budgivning och sedan är det upp till säljaren att göra affär eller inte.

Alternativt kan du gå till pantbanken och få ett proffesionellt bud :rofl:

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Absolut inget skambud, det är upp till dig om du vill sälja eller inte för det priset. Du bedömer hur länge du vill vänta på att eventuellt någon köpare dyker upp som vill betala mer, men lägg ner snacket om "skambud". Det kallas för marknadsekonomi, fri budgivning och sedan är det upp till säljaren att göra affär eller inte.

Vad som är ett skambud är väl subjektivt och egentligen ganska ointressant. För min del när jag säljer på Blocket finns det några olika typer av köpare man behöver stå ut med i väntan på en slutgiltig köpare
- Lyckosökare som hoppas på att göra ett klipp
- Köpare som inte har koll på vad man säljer
- Köpare som tänker sig ett grymt lågt pris + hemleverans
- …
Det är bara att fortsätta. Jag gillar Blocket men för att behålla mitt förstånd så har jag numera inget telefonnummer i annonsen så jag kan sålla bort de köpare som jag tycker är ointressanta. Sen tillhör jag den knepiga kategorin som hellre skänker bort än att sälja till en köpare som jag inte gillar. Och jag kan också hellre köra något till återvinningen än att sälja det om jag känner för det.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
För egen del väljer jag budgivare redan vid telesamtalet, ”bruchorna med sista priset”går bort direkt, övriga som kan uttrycka sig på ett begripligt sätt får gärna pruta och buda som de vill, vad slutpriset blir det är en annan sak.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K
Mats-S John Smith skrev:

Jag tror du missförstår vad ett skambud är - att bjuda 500 kr för något som ligger med priset 15 000 kr i annonsen är definitivt ett skambud. Men du får gärna kalla det marknadsekonomi om det känns bättre när du lämnar skambud ;)

/Krille

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag tror du missförstår vad ett skambud är - att bjuda 500 kr för något som ligger med priset 15 000 kr i annonsen är definitivt ett skambud. Men du får gärna kalla det marknadsekonomi om det känns bättre när du lämnar skambud ;)

/Krille
Hade du lagt ut ett par av dina använda kalsonger på blocket, med priset 15000 kronor, hade ett bud på 500 varit ett skambud?

Nej just det. Det går inte att enbart använda "annonsörens pris" som en måttstock för skambud.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Appendix Appendix skrev:
Helt enkelt är det så att man är less på alla tiggare på blocket.
Jag lägger ut en vara för det pris jag vill ha. Jag undanber mig "prutare".

Jag har nog inte kastat saker men om jag ska skänka bort något som inte blir sålt så är den sista jag tänker på den som ringer/mailar och tigger.

Alla tiggare/bästa priset samtal och mail har gjort att jag itne längre lägger ut saker på blocket iofs. Jag kör skiten till återvinningen. Har skiten ett värde så hamnar det i återbrukskontainern
En köpare som betalar över 0kr kan aldrig vara en tiggare.

Redigerat av moderator:
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hade du lagt ut ett par av dina använda kalsonger på blocket, med priset 15000 kronor, hade ett bud på 500 varit ett skambud?

Nej just det. Det går inte att enbart använda "annonsörens pris" som en måttstock för skambud.
Nä precis. På samma sätt går det inte att enbart använda "skambjudarnas pris" som måttstock för vad som inte är skambud.

På vissa varor är priset väldigt svårbedömt och varierande och där finns kanske inte ens något som kan benämnas som skambud. Men på många varor finns någon form av marknadspris och att då tex bjuda 5 000 kr för en bil som annonseras till 150 000 kr är definitivt ett skambud.

Har just avslutat en bilförsäljning på Blocket och håller på att avsluta en annan - de seriösa köparna "drunknar" i alla meddelanden från köpare som skambjuder.

/Krille

K Krille4 skrev:
Nä precis. På samma sätt går det inte att enbart använda "skambjudarnas pris" som måttstock för vad som inte är skambud.

På vissa varor är priset väldigt svårbedömt och varierande och där finns kanske inte ens något som kan benämnas som skambud. Men på många varor finns någon form av marknadspris och att då tex bjuda 5 000 kr för en bil som annonseras till 150 000 kr är definitivt ett skambud.

Har just avslutat en bilförsäljning på Blocket och håller på att avsluta en annan - de seriösa köparna "drunknar" i alla meddelanden från köpare som skambjuder.

/Krille
Tja, min åsikt är ju att inget är ett "skambud", men jag förstår ju vad du menar..

Just när det gäller bilar så finns det ju ett enkelt sätt att slippa jobbiga köpare, nämligen att byta in bilen hos en bilhandlare.

byta in bilen hos en bilhandlare.
Då kan du också få ett skambud!
Vill inte handlaren ha den, så ger de dig ungefär vad du skulle få i rabatt, om du inte haft någon bil och frågade om priset.
Men du blir förstås av med bilen och slipper få en massa "erbjudande" eller vad vi nu skall kalla dem som vill handla mycket billigt på Blocket.

K
Tja, min åsikt är ju att inget är ett "skambud", men jag förstår ju vad du menar..

Just när det gäller bilar så finns det ju ett enkelt sätt att slippa jobbiga köpare, nämligen att byta in bilen hos en bilhandlare.
Fast lite respekt får man väl visa säljaren också? Jag kan ju också tycka att det inte är oförskämt att rapa högt på en restaurang men låter kanske ändå bli av respekt för andra ;)

Jag upplever att blocket gått från att vara en schysst marknadsplats för privatpersoner till ett ställe där personer helt anonymt verkar ägnar dagarna åt att skicka olika skambud. Personligen tycker jag det är en tråkig utveckling och tror mycket på Marketplace där varken säljare eller köpare kan vara helt anonyma. Synd bara att det saknas struktur och bra sökmöjligheter.....

Att byta in bilen är naturligtvis ett alternativ och då får man sällan skambud. Däremot kan man med lite tid (och mycket tålamod för skambud) få 10-20% mer för en bil om man själv säljer den.

/Krille

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
En bra affär för.mig är en där både säljare och köpare är nöjda. Det innebär att jag pratar ibland, ibland säljer grejer till lägre pris än utannonserat och ibland står fast vid mitt pris.
Nyligen köpte jag en vara där säljaren ville ha 700 kr. Priset var riktigt bra tyckte jag så jag ringde direkt och lovade att köpa den, men sa också var jag bodde och sa att det tar en timme dit.
På väg dit bestämde jag mig för att betala 200 kr mer om den var i det skick som uppgivits, så korkad är jag.
Väl framme träffade jag en trevlig säljare som sa något i stil med "jag satte nog ut den lite lågt med tanke på hur många som ringt" han fick 900 kr och blev riktigt nöjd. Han hade säkert sålt den till mig för 700 kr om jag envisats, men jag vill att båda ska vara nöjda.

Sen finns det idioter till säljare också. Vi skulle köpa en begagnad cykel till dottern. Cykeln var vara ett år så vi frågade om det fanns kvitto etc, men det gjorde det inte. Vi bestämde ändå att träffas senare på kvällen, klockan 19.00 då han inte var hemma. Vi tänkte kolla ramnummer för att åtminstone minska risken att köpa stöldgods. Vi frågade en del och sa att vi hade en timmes bilresa enkel väg så vi ville inte åka i onödan.
Säljaren var inte hemma klockan sju, men skrev "kommer om 12 minuter." 20 minuter gick, innan vi skickade en fråga om han var på väg (han svarade på Messenger, inte på telefon). Jodå, snart där. Så lät det några gånger. Sen sa vi att vi ville veta när han kommer för vi hade barn i bilen som behövde komma hem och sova. Jodå, snart där. Vi åkte 15 minuter senare utan att meddela honom det. Han hörde aldrig av sig för att fråga var vi var. Gissningsvis hade han aldrig för avsikt att komma och sälja cykeln. Fattar inte varför man inte kan säga det isåfall eller hitta på en lögn om att cykeln är såld eller något annat. Förmodligen slösade vi tid på stöldgods.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast lite respekt får man väl visa säljaren också? Jag kan ju också tycka att det inte är oförskämt att rapa högt på en restaurang men låter kanske ändå bli av respekt för andra ;)

Jag upplever att blocket gått från att vara en schysst marknadsplats för privatpersoner till ett ställe där personer helt anonymt verkar ägnar dagarna åt att skicka olika skambud. Personligen tycker jag det är en tråkig utveckling och tror mycket på Marketplace där varken säljare eller köpare kan vara helt anonyma. Synd bara att det saknas struktur och bra sökmöjligheter.....

Att byta in bilen är naturligtvis ett alternativ och då får man sällan skambud. Däremot kan man med lite tid (och mycket tålamod för skambud) få 10-20% mer för en bil om man själv säljer den.

/Krille
Jag tycker ju egentligen inte att det är någon större skillnad på att som säljare vilja maximera förtjänsten (dvs vad du gör när du väljer privat framför bilhandlare) mot lite mer arbete, än att som köpare vilja minimera kostnaden mot lite mer jobb än att gå till bilhandlaren... ;)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, som vanligt tror svensken att det är vi som ska rädda världen. Men vad händer i Asien/ryssland/usa om vi breddar vårt synsätt?

Gör verkligen det något att vi kastar istället för att sälja? Och plastpåsarna på ICA?

Tex:
[länk]
Är det inte där de flesta av saker produceras som slängs i Sverige....

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är det inte där de flesta av saker produceras som slängs i Sverige....
Vände på mitt tangentbord som jag själv köpt och borde få slänga om jag vill. Trots att det fungerar....

• Bild av etiketten på baksidan av ett Microsoft-tangentbord med olika certifieringsmärken och streckkod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag tycker ju egentligen inte att det är någon större skillnad på att som säljare vilja maximera förtjänsten (dvs vad du gör när du väljer privat framför bilhandlare) mot lite mer arbete, än att som köpare vilja minimera kostnaden mot lite mer jobb än att gå till bilhandlaren... ;)
Precis - jag får lite mer betalt än hos bilhandlaren och köparen får köpa billigare än hos bilhandlaren och båda är nöjda.

Att skambjuda 75 kkr för en populär bil som har ett marknadsmässigt pris på 150 kkr är däremot något helt annat - ett skambud som bara irriterar.

/Krille

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.