91 263 läst ·
457 svar
91k läst
457 svar
Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker
Det kan man fråga sig, eftersom ens tid slösas bort på allehanda sätt, såsom kassaköer etc. Nackdelen med att sålla bort vissa budgivare grundat på deras utgångsbud, är att du inte på förhand vet deras slutbud.A Andy78 skrev:
Staffan
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Det är lite skillnad på bud och bud.Staffan2000 skrev:
När man får det femtiandra samtalet med ett bud på 1/3 av vad man begärt ackompanjerat av ett j-la kackel, ja då blir åtminståne jag förbannad. Det kallar jag inte att bli "kränkt".
Existensen av dessa individer med detta beteende gör att undertecknad drar sig för att lägga ut vissa saker till försäljning, det blir bortskänkt till bekantas bekanta eller soptippen istället.
Jag ska eventuellt sälja en bil lite senare i år men minns ännu när jag sålde den förra för två år sedan...ursch...
Redigerat:
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Jo, det kan vi ju faktiskt vara överrens om.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
(Satte dit ett "p" i "ackompanjerat" också.)
Jag anser att det beror på hur prut går till är problemet. Lägger jag tex ut en bil på blocket . Skriver jag att priset ej är förhandlingsbart då är det så punkt slut . Då svarar jag inte på låga bud alls. men ringer man och försöker bjuda lågt och jag säger nej och ger ett minimum pris och personen fortsätter pruta då blir man ju förbannad kan personen däremot acceptera ett nej och finner sig i mitt lägsta pris inga problem alls! Klart man vill pruta men har man fått nej då är det så!
Finns ju även jobbiga säljare med för den delen. jag och en polare skulle köpa 3 bilar en firebird, Volvo 850 och nån Jaguar . Vi kom överens om ett paket pris som alla var nöjda med jag ville ha firebirden min kompis behövde en bil så 850:n passade perfekt , jaguaren däremot var risig och ingen av oss ville ha den. så gubben Som sålde undrade vad vi skulle göra med den , jag sa som det var att vi river ner den i delar och säljer delar Och skrotar resten sen. Då helt plötsligt blev han förbannad och vägrade sälja. Jag sa att du har ju inte själv låtit fixa den och vill ju bli av med den så vad spelar det för roll. Men tydligen spelade det en väldig roll. Jag köpte loss firebirden till slut bara. Sen efter någon månad började gubben ringa igen och försökte sälja på oss 850:n och kanske jaguaren flera gånger. Jag sa bara att jag fått vad jag ville ha resten kan du behålla Det roliga är att när vi kollade på bilarna första gången sa han själv att man kunde renovera jaguaren eller ha den som reserdelsbil. Vilka idioter det finns
Finns ju även jobbiga säljare med för den delen. jag och en polare skulle köpa 3 bilar en firebird, Volvo 850 och nån Jaguar . Vi kom överens om ett paket pris som alla var nöjda med jag ville ha firebirden min kompis behövde en bil så 850:n passade perfekt , jaguaren däremot var risig och ingen av oss ville ha den. så gubben Som sålde undrade vad vi skulle göra med den , jag sa som det var att vi river ner den i delar och säljer delar Och skrotar resten sen. Då helt plötsligt blev han förbannad och vägrade sälja. Jag sa att du har ju inte själv låtit fixa den och vill ju bli av med den så vad spelar det för roll. Men tydligen spelade det en väldig roll. Jag köpte loss firebirden till slut bara. Sen efter någon månad började gubben ringa igen och försökte sälja på oss 850:n och kanske jaguaren flera gånger. Jag sa bara att jag fått vad jag ville ha resten kan du behålla Det roliga är att när vi kollade på bilarna första gången sa han själv att man kunde renovera jaguaren eller ha den som reserdelsbil. Vilka idioter det finns
Är det bara jag som "prisplanerar" när jag säljer grejer på annons?
Sålde nyss en vara jag ville ha 7-8000 för, lade ut den för 9000 så prutmån finns.
Tackade nej till många bud mellan 2500-7000 men efter 2 mån så tog jag ett bud på 7000 då jag kände att det var dags för varan att komma från gården.
Köparen var nöjd då han fick pruta och jag var nöjd då jag fick vad jag ville ha.
Sålde nyss en vara jag ville ha 7-8000 för, lade ut den för 9000 så prutmån finns.
Tackade nej till många bud mellan 2500-7000 men efter 2 mån så tog jag ett bud på 7000 då jag kände att det var dags för varan att komma från gården.
Köparen var nöjd då han fick pruta och jag var nöjd då jag fick vad jag ville ha.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det förutsätter jag att alla gör, men med tanke på en del svar här i tråden (och annonser man läser med folk som skriver haranger om vad de tycker om folk som vill pruta) så verkar det inte som att det är vanligt förekommande...Lizzardo skrev:
Är det bara jag som "prisplanerar" när jag säljer grejer på annons?
Jag brukar prisplanera åt andra hållet: jag ser efter vad andra tar för motsvarande vara, sedan lägger jag mig 20-40% lägre. På så vis får jag varan såld snabbt utan diskussion
ja men då kan man enbart fråga om det finns någon prutmån eller om det är fast pris så vet man när man kommer fram att man kan pruta lite.M MartinP666 skrev:Fast det finns nästan alltid prutmån då väldigt få väntar sig att få ut fullt angivet pris. Och har man då t.ex en bit att köra vill man ju reda ut detta innan man slösar tid och bränsle. Är det sedan så att det finns skador eller brister som inte angivits kan det bli ytterligare förhandlingar, men personligen brukar jag göra så att är det smågrejer så nämner jag inte det och är det större grejer så passar jag helt enkelt.
när jag säljer något sätter jag alltid lite högre pris en det jag vill ha så dom kan pruta bort lite och båda blir nöjda.