A Andy78 skrev:
Att du har en bit att köra innebär inte att jag tänker reducera priset med 25-50% om jag kan sälja till någon annan.
Det finns ju även en anledning till varför man väljer att köpa något långt bort om det finns något närmare.
Vet inte vad det var för inlägg du svarade på, men uppenbarligen inte det du citerade.

M MartinP666 skrev:
Vet inte vad det var för inlägg du svarade på, men uppenbarligen inte det du citerade.
Jag citerade det som står i din gråa text där argumentet var en bit att köra.

Ändå ett intressant fenomen psykologiskt, att kasta hellre än att gå ner från sitt angivna pris. Att hellre ägna tid och pengar till att gå till återvinningen med grejerna, än att låta någon annan bestämma i frågan.

Kan inte tolka det på något annat sätt än att sådana säljare har extremt sårbart ego, är väldigt lättkränkta och tål inte att ha fel i sin bedömning om sin varas värde. Misslyckade prutförsök bör man med andra ord avrunda med ett vänligt "krya på dig".

• Gilla
  • Älska
Stefan Bengtsson och 6 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Jag citerade det som står i din gråa text där argumentet var en bit att köra.
Fast då förstod du inget av det jag skrev. Jag sa inte att man vill ha ett lägre pris för att det är en bit att köra, utan att man vill reda ut den eventuella prutmånen INNAN man kör så att man har förutsättningarna klara och vet om det är värt att köra.

• Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
H
Skulle kohage lägga ut en annons på blocket och någon skulle ge ett skambud. Ja, tyvärr avfärdar jag den personen snabbt och bestämt och så skänker jag hellre till välgörande ändamål om det inte blir sålt. Alt. blir det tippen.

Staffans2000
H HEM2121 skrev:
Skulle kohage lägga ut en annons på blocket och någon skulle ge ett skambud. Ja, tyvärr avfärdar jag den personen snabbt och bestämt och så skänker jag hellre till välgörande ändamål om det inte blir sålt. Alt. blir det tippen.
Det som förvånar mig, är att ni lättkränkta, närmast skryter om er svaghet, som "tompaah" nedan, så träffsäkert beskriver.

T tompaah7503 skrev:
sådana säljare har extremt sårbart ego, är väldigt lättkränkta och tål inte att ha fel i sin bedömning om sin varas värde.
Staffan

P.s.
Vem är "Kohage"?

M MartinP666 skrev:
Fast då förstod du inget av det jag skrev. Jag sa inte att man vill ha ett lägre pris för att det är en bit att köra, utan att man vill reda ut den eventuella prutmånen INNAN man kör så att man har förutsättningarna klara och vet om det är värt att köra.
Ja precis och det brukar jag ta i beaktning, dock dom som "reder ut" prutmånen innan med att pruta 25-50% av priset brukar jag inte ingå några förhandlingar med.
Sedan om man har valt att reda ut det innan och kommer och ändå ska pruta så brukar jag tacka för mig.
Vid ytterligare prutning kan man även höja priset, har dom åkt långt så tar dom objektet i alla fall om dom vill ha det.

A Andy78 skrev:
Ja precis och det brukar jag ta i beaktning, dock dom som "reder ut" prutmånen innan med att pruta 25-50% av priset brukar jag inte ingå några förhandlingar med.
Sedan om man har valt att reda ut det innan och kommer och ändå ska pruta så brukar jag tacka för mig.
Vid ytterligare prutning kan man även höja priset, har dom åkt långt så tar dom objektet i alla fall om dom vill ha det.
Fast om man kommit överens om ett pris och varan inte är i utlovat skick så får man ju som säljare skylla sig själv om köparen prutar ytterligare. Dock brukar jag, som sagt, antingen acceptera bristerna, ifall de är ringa, eller passa på affären ifall de är betydande. Jag körde 50 mil enkel resa för att köpa en bil förra året, "prutade" ett par tusenlappar över telefon, men efter en snabb titt och provkörning var det bara att köra hem igen utan bil.

Staffans2000
A Andy78 skrev:
har dom åkt långt så tar dom objektet i alla fall om dom vill ha det.
Det är just därför prutandet bör ske redan i telefon. Fattar inte säljaren ens det, blir det ingen affär.

Staffan

Staffans2000
A aka_the_barf skrev:
dom vill givetvis göra ett klipp så dom kan sälja dyrare sen eller behålla själv.
Ja.
Vem vill inte det?

Staffan

Jag köpte en bättre begagnad bil härom månaden. Säljaren blev glad att jag dök upp på utsatt tid, då många inte verkat dyka upp. Den va lite rostig här och var, spricka i panoramataket osv men helt enligt annonsen såja tyckte priset var vettigt och prutade ej. Plus att han insisterade på att ge mig en pressening för att inte vinterdäcken skulle skita ner bagaget. När det väl va dags för betalning så prutade gubben själv 2000:- för han tyckte att jag var smidig och inte va en jobbig köpare.

Så ibland kan det löna sig att inte försöka pruta:)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Patrik.B Patrik.B skrev:
Jag köpte en bättre begagnad bil härom månaden. Säljaren blev glad att jag dök upp på utsatt tid, då många inte verkat dyka upp. Den va lite rostig här och var, spricka i panoramataket osv men helt enligt annonsen såja tyckte priset var vettigt och prutade ej. Plus att han insisterade på att ge mig en pressening för att inte vinterdäcken skulle skita ner bagaget. När det väl va dags för betalning så prutade gubben själv 2000:- för han tyckte att jag var smidig och inte va en jobbig köpare.

Så ibland kan det löna sig att inte försöka pruta:)
Javisst.
Allt handlar om att båda parter blir nöjda. Hur den processen går till, spelar mindre roll.
De lättkränkta kommer däremot att missa flera intressenter då de inte klarar av en annan förhandlingsstrategi än den egna. Vilket är till nackdel även för en intressent.

Staffan

• Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Var det någon form av superdeluxebryggare med nypris på 20-40 tusen? Annars förstår jag inte varför man ber någon hålla något för någon hundring faktiskt, eller att de inte blir arga för de inte får köpa den.
Nej, Ingen superdeluxbryggare alls, bara en för ett par tusenlappar. Tyckte bara att svaren på annonsen gav flera exempel på hur folk kan resonera.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Javisst.
Allt handlar om att båda parter blir nöjda. Hur den processen går till, spelar mindre roll.
De lättkränkta kommer däremot att missa flera intressenter då de inte klarar av en annan förhandlingsstrategi än den egna. Vilket är till nackdel även för en intressent.

Staffan
Vilka människor är det du definierar som "lättkränkta"?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Javisst.

Staffan
Varför skulle man känna sig kränkt av att sålla bort spekulanter som bara slösar ens tid, hur kan det vara en nackdel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.