C Chentin skrev:
Förstår du på riktigt inte varför jag tog med det där om att altanen inte blir byggd?
Då ska jag förtydliga mig:
Det var för att måla upp en bild som tydliggjorde att värdet inte är vad köparen är beredd att betala.
Eftersom då hade säljaren i mitt exempel inte kunnat slutföra sitt projekt.
Det var ett svar på när någon skrev: Ett lägre bud är bättre än inget bud.

Det är möjligt att du bara trollar, med tanke på att du drar upp fullt osannolika exempel som argumentation. Svårt att avgöra.
Det är sin sak om du inte förstår men du behöver inte göra dig dum.
Det är väl självklart att ett lågt bud är bättre än inget?
Om man antar att altanbyggaren faktiskt vill sälja skruvdragaren, och har lite självinsikt, så innehåller det ju information om vad man kan förväntas få. Hör ingen av sig alls = saken är alltså både för dyr och ointressant. Skambud = ligger troligen för högt i pris. Massor av mail, men ingen som kommer och köper = saken ligger bra till i pris, men det är något som ingen behöver.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är väl självklart att ett lågt bud är bättre än inget?
Om man antar att altanbyggaren faktiskt vill sälja skruvdragaren, och har lite självinsikt, så innehåller det ju information om vad man kan förväntas få. Hör ingen av sig alls = saken är alltså både för dyr och ointressant. Skambud = ligger troligen för högt i pris. Massor av mail, men ingen som kommer och köper = saken ligger bra till i pris, men det är något som ingen behöver.
Jag tror att du får läsa det jag skrev igen.
Där förklarade jag tydligt varför det inte behöver vara så att ett lågt bud är bättre än inget.

Är man jagad av fogden och behöver få in varenda liten krona, ja då är det klart att 500:- är bättre än inget, men i exemplet jag skrev framgick det ganska tydligt att det inte var det.

Jag tror inte heller att det är så ovanligt att folk tänker "äh, jag slänger ut den på blocket, får jag X kr för den så är det bra, annars kan jag lika gärna behålla den ett tag till".
Jag har själv ett par saker ute på blocket där jag tänker så.
Jag har fyra st. Behöver egentligen bara två. Satte ut dom andra för en fjärdedel av nypriset. Får jag inte det för dom så kan jag nyttja dom själv.
Alltså: Även om marknaden tycker att det är för dyrt, så är det vad jag vill ha. Jag har inget större behov av pengarna just nu så det finns ingen som helst anledning att gå ner i pris. Speciellt inte när jag som nu ligger bland dom lägsta på blocket.

C Chentin skrev:
Jag tror att du får läsa det jag skrev igen.
Där förklarade jag tydligt varför det inte behöver vara så att ett lågt bud är bättre än inget.

Är man jagad av fogden och behöver få in varenda liten krona, ja då är det klart att 500:- är bättre än inget, men i exemplet jag skrev framgick det ganska tydligt att det inte var det.

Jag tror inte heller att det är så ovanligt att folk tänker "äh, jag slänger ut den på blocket, får jag X kr för den så är det bra, annars kan jag lika gärna behålla den ett tag till".
Jag har själv ett par saker ute på blocket där jag tänker så.
Jag har fyra st. Behöver egentligen bara två. Satte ut dom andra för en fjärdedel av nypriset. Får jag inte det för dom så kan jag nyttja dom själv.
Alltså: Även om marknaden tycker att det är för dyrt, så är det vad jag vill ha. Jag har inget större behov av pengarna just nu så det finns ingen som helst anledning att gå ner i pris. Speciellt inte när jag som nu ligger bland dom lägsta på blocket.
Jo, det är säkert jättevanligt, men det betyder fortfarande inte att sakerna är värda X kronor.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jo, det är säkert jättevanligt, men det betyder fortfarande inte att sakerna är värda X kronor.
Vad är dom värda då?

C Chentin skrev:
Vad är dom värda då?
Noll.

Noll.
Å fan. Rätt billigt ändå

K
Jag förstår mig inte på folk som lägger ut saker för försäljning och sen sätter nån form av ära i att vara så otrevlig som möjlig..

Det enda du uppnår är ju att du minskar antalet potentiella köpare?

Varför inte bara säga som det är; "jag prioriterar en hög försäljningssumma över en snabb affär, hör av dig igen om två månader om annonsen ligger kvar"?
Själv förstår jag mig inte på de som lägger skambud och inte förstår att det kan uppfattas som otrevligt.

Om jag lägger ut en vara för x antal kr är det antagligen för att jag anser eller tror att den är värd det. Då är det väl rätt självklart att jag uppfattar det som otrevligt om någon bjuder 10% av utsatt pris eller t o m vill att jag ska skänka dem varan?

Det är inget fel att bjuda extremt lågt i t ex en auktion på tradera men att lämna skambud på annonser på blocket där det faktiskt står ett pris uppfattas av många som ganska otrevligt.

/Krille

K Krille4 skrev:
Själv förstår jag mig inte på de som lägger skambud och inte förstår att det kan uppfattas som otrevligt.

Om jag lägger ut en vara för x antal kr är det antagligen för att jag anser eller tror att den är värd det. Då är det väl rätt självklart att jag uppfattar det som otrevligt om någon bjuder 10% av utsatt pris eller t o m vill att jag ska skänka dem varan?

Det är inget fel att bjuda extremt lågt i t ex en auktion på tradera men att lämna skambud på annonser på blocket där det faktiskt står ett pris uppfattas av många som ganska otrevligt.

/Krille
Jag har sålt mycket saker på blocket, och jag har aldrig råkat ut för att någon tyckt att jag ska skänka bort något till nån. Visst kommer det låga bud, men en tiondel vet jag inte om jag råkat ut för nån gång heller...

Men som sagt, se skambud som en inbjudan till förhandling istället, så slipper du hetsa upp dig i onödan... Och ta första kontakten via mail, så kan du ju bara ignorera de jobbiga personerna som inte förstår att en förhandling innebär "ge och ta"...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Jag har sålt mycket saker på blocket, och jag har aldrig råkat ut för att någon tyckt att jag ska skänka bort något till nån. Visst kommer det låga bud, men en tiondel vet jag inte om jag råkat ut för nån gång heller...

Men som sagt, se skambud som en inbjudan till förhandling istället, så slipper du hetsa upp dig i onödan... Och ta första kontakten via mail, så kan du ju bara ignorera de jobbiga personerna som inte förstår att en förhandling innebär "ge och ta"...
Trådstarten börjar ju med att TS skriver att han vill ha råd kring hur han kan få säljare att sälja billigt eller skänka honom varor.

Jag hetsar inte upp mig över skambud men det ses absolut inte som en inbjudan till en förhandling utan jag ignorerar bara istället.

Så att börja med ett skambud uppfattas som otrevligt av många säljare och är en riktigt dålig taktik om man vill köpa billigt eller t o m hoppas att få något gratis.

/Krille

Jag kom faktiskt på en blocket-historia när jag sålde min xbox 360 elite för typ 7 år sedan(runt mitten av konsolens livscykel, strax efter gta V hade släppts).
Konsolen var sparsamt använd, fanns inte en repa på den, hade play'n'charge-kittet, alla orginalkartonger, några spel samt flashad disk-läsare. Ville få den såld snabbt då jag ville byta till en PS3a istället, så satt ut den för 2000kr, inga byten(nej, inte mot en PS3a heller då det var en specifik modell jag var ute efter). Ett bra pris mao jämnfört med dom övriga annonserna.

Tro på f-n att man inte får något stolpskott som vill byta rakt av mot sitt Wii av alla saker. Inga tillbehör värda att nämna, trasiga luckor för gamecube-portarna, ingen motion+ kontroll...
Värt att tänka på är att ett Wii i BRA skick, MED motion+, var svårt att få mycket mer än 500kr för(hade redan försökt sålt mitt eget Wii en gång, men beslutade mig för att behålla det istället då man inte fick/får något värt besväret för dom, så den "slängdes" ju inte, men den ligger i en kartong och samlar damm).

Xboxen fick jag såld dagen efter(eller egentligen samma dag, men gick med på att hålla den till dagen efter) för 2500kr, givetvis inte till Wii-nissen. :)

Konsoler verkar f.ö. vara väldigt populärt att försöka byta mot. Sålde min gamla Volvo 945a för 9 år sedan för 20k.. Och yup, någon ville byta den mot sin PS2a...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Trådstarten börjar ju med att TS skriver att han vill ha råd kring hur han kan få säljare att sälja billigt eller skänka honom varor.

Jag hetsar inte upp mig över skambud men det ses absolut inte som en inbjudan till en förhandling utan jag ignorerar bara istället.

Så att börja med ett skambud uppfattas som otrevligt av många säljare och är en riktigt dålig taktik om man vill köpa billigt eller t o m hoppas att få något gratis.

/Krille
Aha, du tänker så... Förhålla sig till TS har jag gett upp för länge sen....

Men vad tänker du om mitt sätt att börja förhandla?

K
Aha, du tänker så... Förhålla sig till TS har jag gett upp för länge sen....

Men vad tänker du om mitt sätt att börja förhandla?
Jag är lite osäker på vad du menar med ditt sätt att förhandla?

Generellt är det dock enligt mig en dålig start på en förhandling att börja med ett bud som av säljaren uppfattas som skambud. Det fungerar säkert på en turistmarknad i Egypten men de flesta säljarna i Sverige blir bara irriterade och det är en dåligt start på en förhandling.

Sålde just en bil på blocket där en påstridig köpare förutom att lämna skambud påpekade att bilen var av fel årsmodell (?), hade fel färg, läderklädseln fel färg, motorn fel modell o s v. Hans bud på 105 var minsann rätt pris trots att bilen var ute för priset 130. När jag påpekade att jag hade bud på 125 trodde han inte på det och meddelade att han minsann drog tillbaka sitt bud på 105 kkr. Gav inte mig direkt någon lust att fortsätta förhandla med honom efter den starten. Kan tillägga att bilen såldes två dagar senare för just 130 kkr.

Det verkar inte som att blocket förstår problemet med att det är så enkelt att sitta och skambjuda helt anonymt. Det förstör för alla seriösa säljare och köpare och öppnar vägen för konkurrenter. Många avstår från att annonsera billigare varor på blocket och väljer andra (gratis) annonsforum som t ex via facebook där köpare/säljare inte är lika anonyma.

/Krille

Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag är lite osäker på vad du menar med ditt sätt att förhandla?

Generellt är det dock enligt mig en dålig start på en förhandling att börja med ett bud som av säljaren uppfattas som skambud. Det fungerar säkert på en turistmarknad i Egypten men de flesta säljarna i Sverige blir bara irriterade och det är en dåligt start på en förhandling.

Sålde just en bil på blocket där en påstridig köpare förutom att lämna skambud påpekade att bilen var av fel årsmodell (?), hade fel färg, läderklädseln fel färg, motorn fel modell o s v. Hans bud på 105 var minsann rätt pris trots att bilen var ute för priset 130. När jag påpekade att jag hade bud på 125 trodde han inte på det och meddelade att han minsann drog tillbaka sitt bud på 105 kkr. Gav inte mig direkt någon lust att fortsätta förhandla med honom efter den starten. Kan tillägga att bilen såldes två dagar senare för just 130 kkr.

Det verkar inte som att blocket förstår problemet med att det är så enkelt att sitta och skambjuda helt anonymt. Det förstör för alla seriösa säljare och köpare och öppnar vägen för konkurrenter. Många avstår från att annonsera billigare varor på blocket och väljer andra (gratis) annonsforum som t ex via facebook där köpare/säljare inte är lika anonyma.

/Krille
Jo, jag skrev längre upp i tråden att jag brukar börja med att fråga "vad tar du, vid snabb krångelfri affär?"

Det är väl egentligen samma sak i ditt exempel, fast omvänt. Vi kan inte värdera in vad en köpare tycker om färgen i värdet. Om alla gillar rosa går det ju inte pruta om man är den enda på planeten som hatar rosa bilar...

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
K
Jo, jag skrev längre upp i tråden att jag brukar börja med att fråga "vad tar du, vid snabb krångelfri affär?"

Det är väl egentligen samma sak i ditt exempel, fast omvänt. Vi kan inte värdera in vad en köpare tycker om färgen i värdet. Om alla gillar rosa går det ju inte pruta om man är den enda på planeten som hatar rosa bilar...
Det är en jättebra start - istället för att lämna ett skambud frågar du köpare och öppnar för diskussion. Många är ju beredda att sälja till ett bra pris om det blir en snabb och krångelfri affär. Speciellt om köparen verkar trevlig.

/Krille

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Maria T
K Krille4 skrev:
Det är en jättebra start - istället för att lämna ett skambud frågar du köpare och öppnar för diskussion. Många är ju beredda att sälja till ett bra pris om det blir en snabb och krångelfri affär. Speciellt om köparen verkar trevlig.

/Krille
Precis så önskar jag att en "prutare" skulle säga först (om det är via luren eller mail kvittar) - "vad tar du, vid snabb krångelfri affär?"

Jag tycker Tradera är kul, finner en del och säljer en del så jag la upp en Samsung S9+ med två tillhörande skal för en månad sen. Många frågor, typ "vad är det för färg" fast det fanns foton och jag även hade det i beskrivningen. Flera likadana S9+ hade gått för runt 2500 spänn så när jag inte fått nåt bud och det bara vara några dagar kvar så släckte jag ner min annons.

Funderade på om det var dåliga foton eller varför men skit samma, ut på Blocket. Satte ut den torsdagskvällen för två veckor sen för 2800 kr, fick 14 mail (lämnar inte, nånsin, ut mobilnummer) från kvällen till kl 9 på morgonen. Flera var "jag köper för 1500" som jag inte svarade på. Den såldes dagen efter, fredag, för utlagt pris 2800 kr utan minsta antydan till prutning. Lustigt nog, eller inte, fick jag ett mail tre dagar senare från en som bjudit 1500, att nu kunde han sträcka sig till 1700 kr. Så jag svarade att annonsen är borttagen sen några dagar och den är såld för det pris jag begärde.
Fick till svar "konversationen" ligger kvar. Mitt svar - uppdatera websidan !
Ännu ett Besserwissersvar tycker säkert några, det bjuder jag på.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.