91 271 läst ·
457 svar
91k läst
457 svar
Blocket annonsörer som hellre slänger än skänker
Alla är ju olika, jag brukar göra tvärt om.
Sätta ett så lågt pris att det täcker annonskostnad så slipper jag annonsera vecka in vecka ut / slippa åka till tippen när det inte blir sålt.
Sätta ett så lågt pris att det täcker annonskostnad så slipper jag annonsera vecka in vecka ut / slippa åka till tippen när det inte blir sålt.
P Plura skrev:Hej
Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?
Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:
Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.
/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
Känner igen allt som det klagas över. Som dessutom vanligen är berättigat.
Skulle sälja en husbil. (Blocket) Ville bara bli av med den och satte ett pris på 50% av marknadsvärdet.
efter 10 min ringer nr 1 och bjuder hälften av satt pris..
Sen var det ett evigt förhandlande och "komma titta på" (injgen kom) etc etc..
Skulle sälja en bil, för ett par år sen 8 st skulle komma och titta på den på samma eftermiddag. Ingen kom..
men en oändlig mängd nonsenssamtal inkl "kan du köra den til Göteborg?" eller "Kan du köra den till Stockholm?" Kan du byta mote xxx?
Det var bättre förr i världen, folk tycks ha varit klokare då.
Skulel sälja en bil (Golf) på Gula Tidn tid.
Första ringde kl 06.10. Hämtade/betalde bilen kl 12 utanför mitt jobb, samma dag.. En trevlig finne. Raka rör som alltid med dem.
Sen ringde 59 st till. ja, 59 st!!!!!
ALLA skulle pruta!
He-te vad jobbigt det är!
Har folk blivit mer korkade av "sociala medier?" Tror det
Dialog:
Finns xxx kvar
- Ja
- VAR finns den
- I linköping-
- VAR i Linköping?
- Finns i Majelden.
- Har du en adress?
- Ringblommevägen.
- Vilket nummer?
- 29
- När kan jag komma och hämta?
- imon (???) (Han menar nog i morgon..)
- NÄR i morgon???
- På förmiddagen...
Detta är en nästan helt autentisk beskrivning av en mailkonv jag haft...(Platser ändrade)
Ibland undrar jag om en alla regreidierar till barndomen framför en dator/teleon.
Måste man DRA ut uppgifterna ur dem?
i veckan skulle jag hämta en pryl, och fick en gatuadress och nummer. typ storgatan 99
Visade sig vara ett flerfamiljshus med A, B och C-entre..
Dessutom portkod..
Jag åkte därrifrån
Det säga at Sveriges snitt-IQ sänkt med 1.5 enheter de senaste åren..
Jag tror det är betydligt mera...
Numera gör jag såhär:
Skriver alltid:
Först till kvarn..
Håller inget
Aldrig tel nr i annons, mail först... sen tel...
Skulle sälja en husbil. (Blocket) Ville bara bli av med den och satte ett pris på 50% av marknadsvärdet.
efter 10 min ringer nr 1 och bjuder hälften av satt pris..
Sen var det ett evigt förhandlande och "komma titta på" (injgen kom) etc etc..
Skulle sälja en bil, för ett par år sen 8 st skulle komma och titta på den på samma eftermiddag. Ingen kom..
men en oändlig mängd nonsenssamtal inkl "kan du köra den til Göteborg?" eller "Kan du köra den till Stockholm?" Kan du byta mote xxx?
Det var bättre förr i världen, folk tycks ha varit klokare då.
Skulel sälja en bil (Golf) på Gula Tidn tid.
Första ringde kl 06.10. Hämtade/betalde bilen kl 12 utanför mitt jobb, samma dag.. En trevlig finne. Raka rör som alltid med dem.
Sen ringde 59 st till. ja, 59 st!!!!!
ALLA skulle pruta!
He-te vad jobbigt det är!
Har folk blivit mer korkade av "sociala medier?" Tror det
Dialog:
Finns xxx kvar
- Ja
- VAR finns den
- I linköping-
- VAR i Linköping?
- Finns i Majelden.
- Har du en adress?
- Ringblommevägen.
- Vilket nummer?
- 29
- När kan jag komma och hämta?
- imon (???) (Han menar nog i morgon..)
- NÄR i morgon???
- På förmiddagen...
Detta är en nästan helt autentisk beskrivning av en mailkonv jag haft...(Platser ändrade)
Ibland undrar jag om en alla regreidierar till barndomen framför en dator/teleon.
Måste man DRA ut uppgifterna ur dem?
i veckan skulle jag hämta en pryl, och fick en gatuadress och nummer. typ storgatan 99
Visade sig vara ett flerfamiljshus med A, B och C-entre..
Dessutom portkod..
Jag åkte därrifrån
Det säga at Sveriges snitt-IQ sänkt med 1.5 enheter de senaste åren..
Jag tror det är betydligt mera...
Numera gör jag såhär:
Skriver alltid:
Först till kvarn..
Håller inget
Aldrig tel nr i annons, mail först... sen tel...
Det är ju helt klart att han heller slänger än säljer för 500 kr. Så långt är vi alla överens sen varför det må vara en mängd olika bakomliggande orsaker, kanske som många föreslagit så slänger han inte alls "prylen" utan det är bara en respons på ditt bud.
Vad man dock kan konstatera att du har bjudit 500kr för en produkt som du inte kommer att få. Dvs du har nu 500 kr över. Efter som dom var avsedda för affären som inte blev av så kan jag gladeligen ta emot dessa då du ju inte har någon användning för dom. För det är väl inte så att du tänker använda dom till annat??
vet inte hur man PMar här men gör av dig så kan du få ett swishnummer.
Med vänlig hälsning,
Vad man dock kan konstatera att du har bjudit 500kr för en produkt som du inte kommer att få. Dvs du har nu 500 kr över. Efter som dom var avsedda för affären som inte blev av så kan jag gladeligen ta emot dessa då du ju inte har någon användning för dom. För det är väl inte så att du tänker använda dom till annat??
vet inte hur man PMar här men gör av dig så kan du få ett swishnummer.
Med vänlig hälsning,
Hade det inte varit bättre att skänka bort bilen till ex Goodwill istället för att bara lämna den? En bil för $2000 borde ju varit i körbart skickP patfred skrev:Jag har svarat precis samma sak när jag försökte sälja en bil när jag bodde i Usa, ville ha 2000$ för bilen och fick bud på 200$... Jag svarade att jag hellre bränner upp bilen.. Slutade med att jag bara lämnade den på en parkering. Funderar fortfarande ibland på vad det blivit av den och om jag har någon härlig bot som väntar på mig nästa gång jag åker till Usa (va iofs där ca 3 år efter att jag lämnat första gången)
bör vara var och ens ensak inte din!P Plura skrev:Hej
Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?
Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!
P Plura skrev:Hej
Svar:
/Pär
Jag tillhör förmodligen den kategori som hellre slänger än skänker, vad gäller kläder, mat och andra förnödenheter så skänker jag gärna.
För att ta ett exempel: person 1 har tagit hem en bilruta från amerikat för 6000kr och inser att rutan ej passar vederbörandes bilmodell.
Värdet är svårt att avgöra men Person 1 lägger i småfrustration ut bilrutan på blocket för 3000kr (hälften av vad person 1 själv betalade för rutan) i hopp om att inte gå allt för stort i förlust.
Det går 10 dagar och prutningarna kommer på löpande band om "2000kr för rutan", snälla sista pris kompis 1900kr" , " kan jag få den för 2500kr om jag kommer idag ? " vad är ditt sista pris?"
Den 12e dagen så ser person nr 5 som frenetiskt brukar surfa på blocket efter fynd ser sin chans och ber om att få komma och titta på rutan:
Person nr 5 till person nr 1=
"Hej, om du inte får "bilrutan" såld till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär"
Jag vet vad jag hade gjort iallafall , hade tagit storsläggan och slagit sönder rutan framför dig. Kan ej svara på varför mer än att jag fullt och fast förstår annonsörer som får bud av folk som inte respekterar värdet i de dem säljer.
Sedan är jag förmodligen likadan själv när jag ska handla något, "köp billigt och sälj dyrt" är min melodi.
Brukar kolla blocket ibland men slutar nästan alltid med att jag köper nytt. Folk lägger som regel ett pris som är marginellt mindre än nypris så varför ska man ödsla tid på konversation, boka tid, hämta och jadajada när man kan klicka hem en vara till huset på 20sek?
Fönster, dörrar, kulvertslang var det senaste jag klickade hem(fanns i grannlänet men slog man ihop tidsförlust, hämtning mm är det inte värt ca 30% mindre än klickpris)
Mark och mursten vräkte jag iväg billigt tidigare i vår men då fick dom plocka upp den själv Hade lagt ett pris på 3500 (bud på 2)på sten som kostar 25000
Skulle jag lägga ut årets skruvdragare så siktar jag alltid på ca 50% av billigaste nätpriset
Lägger man lågt så slipper man x antal sistapriskompisar
Fönster, dörrar, kulvertslang var det senaste jag klickade hem(fanns i grannlänet men slog man ihop tidsförlust, hämtning mm är det inte värt ca 30% mindre än klickpris)
Mark och mursten vräkte jag iväg billigt tidigare i vår men då fick dom plocka upp den själv Hade lagt ett pris på 3500 (bud på 2)på sten som kostar 25000
Skulle jag lägga ut årets skruvdragare så siktar jag alltid på ca 50% av billigaste nätpriset
Lägger man lågt så slipper man x antal sistapriskompisar
Jag skall berätta en historia om folk som vill pruta, som denna snubbe eller få gratis.N NorraS skrev:
En god väns sambo sysslade med handgjord kruktillverkning och målning väldigt fina sådana, tidskrävande pill. Sedan så var dom på nån tillställning där dom sålde dessa krukor för ca 50 kr /st och det gick väl rätt så bra , men det blev väl 5 st kvar o för att slippa ta med dom hem sänkte dom priset till 100kr för alla fem.Men så kom en snubbe som dig o bjöd 20kr för alla fem.Då tände det till hos min vän ,han tog alla fem krukor staplade i vavarandra o släppte ner dom i trottoaren, var på han sa NU KAN DU TA DOM,DOM E GRATIS! Ni kan ju tänka er snubbens min
Det fanns förr men plockades bort för många år sedan. Dels antar jag att de inte såg någon vinst i att erbjuda en gratistjänst, och dels tror jag att det missbrukades, dvs. man skrev gratis för att slippa betala annonskostnaden men när någon sedan ringde så var det inte gratis.C crazytok skrev:har aldrig tänkt på det, men finns det gratis annonsering på blocket för just Skänkes objekt? Borde verkligen finnas det... kan hålla med om att slänga/bränna prylarna istället för att skänka är mycket dåligt för miljön.
Men när jag skänker saker brukar jag alltid använda marketplace på Facebook, just för att det är gratis!
Till TS: Säljarens svar är osmidigt men räkna inte med rationella svar alltid. Skambud gör folk irriterade och då blir svaren därefter, om man ens får svar.
Jag har själv lyckats pruta kraftigt några gånger, men då har jag haft bra argument. T.ex kanske det går att visa någon webshop som säljer samma vara till ett lägre pris än annonsen. Har annonsen legat ute väldigt länge? Är det en vara som är väldigt svår att värdera? I så fall är chanserna större. Men det gäller att tänka på hur man formulerar sig.
Finns en firma som säljer begagnade bildelar. Då kallades det för skrothandlare. Bilskrot.
Många år sedan men då var en kund intresserad av att köpa en gammal växellåda till en bil.
Skrothandlaren hade plockat fram den och den låg på golvet. Kunden gav på liknande sätt som TS beskrev ett skambud och vill ha den billigt.
Skrothandlaren sa nej och kunden fortsatte tjata. Då gick skrothandlaren efter en stor slägga och slog sönder växellådan.
Det blev alltså inget prutande den gången.
Detta spred sig snabbt bland folk på orten och alla fattade att det inte gick att pruta där utan nöja sig med priset som sattes eller skita i att handla.
Effektivt sätt att slippa tjatet.
Många år sedan men då var en kund intresserad av att köpa en gammal växellåda till en bil.
Skrothandlaren hade plockat fram den och den låg på golvet. Kunden gav på liknande sätt som TS beskrev ett skambud och vill ha den billigt.
Skrothandlaren sa nej och kunden fortsatte tjata. Då gick skrothandlaren efter en stor slägga och slog sönder växellådan.
Det blev alltså inget prutande den gången.
Detta spred sig snabbt bland folk på orten och alla fattade att det inte gick att pruta där utan nöja sig med priset som sattes eller skita i att handla.
Effektivt sätt att slippa tjatet.
Många blocketannonser är btw helt värdelösa. Har dom kollat vad billigaste nätpris är?
Storlek och för lite info är vanligt
I rubriken bör man få in så mkt info som möjkigt.
Tex ”fönster 10x14” istället för ”fönster”
”Bosch x43 skruvdragare” istället för ”skruvdragare”
Storlek och för lite info är vanligt
I rubriken bör man få in så mkt info som möjkigt.
Tex ”fönster 10x14” istället för ”fönster”
”Bosch x43 skruvdragare” istället för ”skruvdragare”
Har sålt en del på blocket genom åren, och även köpt en del...
Det är otroligt hur många skambud man får, TS var knappast den första och absolut inte sista som ger säljaren ett skambud. Klart att man som säljare blir trött på det.
"Svara inte" kan tyckas, mja, det funkar sisådär har jag märkt... Många ger sig inte, utan fortsätter skicka/ringa tills dom får ett svar.
Därför är det ofta bättre att säga t ex "slänger hellre skiten"(ett snällare sätt att be "köparen" dra åt h-e). Det är som redan nämnts inte att man "Hellre slänger det än skänker det", utan att man slänger det hellre än att skänka det till DIG.
Prutmån brukar nästan alltid finnas, men inom rimliga gränser. Och det gäller att man som spekulant ger ett bra och seriöst första intryck. Att säga typ "får du det inte sålt så ge det till mig" är INTE ett bra eller seriöst intryck.
Det är otroligt hur många skambud man får, TS var knappast den första och absolut inte sista som ger säljaren ett skambud. Klart att man som säljare blir trött på det.
"Svara inte" kan tyckas, mja, det funkar sisådär har jag märkt... Många ger sig inte, utan fortsätter skicka/ringa tills dom får ett svar.
Därför är det ofta bättre att säga t ex "slänger hellre skiten"(ett snällare sätt att be "köparen" dra åt h-e). Det är som redan nämnts inte att man "Hellre slänger det än skänker det", utan att man slänger det hellre än att skänka det till DIG.
Prutmån brukar nästan alltid finnas, men inom rimliga gränser. Och det gäller att man som spekulant ger ett bra och seriöst första intryck. Att säga typ "får du det inte sålt så ge det till mig" är INTE ett bra eller seriöst intryck.