Hej alla. Tittar på att eventuellt täppa till en ventilationskanal i murstocken på ett 50-talshus.
Bakgrunden är att vi har ftx som blåser in och suger ut luft ur källaren.
Har problem med hög luftfuktighet och kondensfukt från den varma luften som blåses in i den något svalare källaren. Detta har jag olika framtida lösningar på men för tillfället står det en avfuktare i rummet där luften blåses in vilket har löst problemet så länge.
Hittills har ett rum som jag tror har varit matkällare varit avstängt från övriga avfuktade källaren eftersom det finns en ventilationskanal in i murstocken i det rummet.
Nu tittar jag på att öppna rummet så att det också blir avfuktat men tänker att det inte är så bra då med ventilationskanalen som kommer släppa in massa luft samt på vintern massa kall luft om rummet är öppet.
Är det bara att plugga igen kanalen eller det kan orsaka andra problem?
Om det bara är att plugga finns det någon enkel metod att göra det?
Bakgrunden är att vi har ftx som blåser in och suger ut luft ur källaren.
Har problem med hög luftfuktighet och kondensfukt från den varma luften som blåses in i den något svalare källaren. Detta har jag olika framtida lösningar på men för tillfället står det en avfuktare i rummet där luften blåses in vilket har löst problemet så länge.
Hittills har ett rum som jag tror har varit matkällare varit avstängt från övriga avfuktade källaren eftersom det finns en ventilationskanal in i murstocken i det rummet.
Nu tittar jag på att öppna rummet så att det också blir avfuktat men tänker att det inte är så bra då med ventilationskanalen som kommer släppa in massa luft samt på vintern massa kall luft om rummet är öppet.
Är det bara att plugga igen kanalen eller det kan orsaka andra problem?
Om det bara är att plugga finns det någon enkel metod att göra det?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skum ventilationskanal från badrum till murstock…?
Ventilation -
Montera kamin i murstockens ventilationskanal?
Ved, Pellets, Flis -
Vad göra med öppning till oanvända ventilationskanaler i murstocken?
Tak & Vind -
Bygga ventilationskanal från badrum till murstock?
Ventilation -
Hur göra med gamla ventilationskanaler i murstocken?
Ventilation