Vi köpte en ny induktionshäll förra året, en Electrolux EHD68210P
och den uppvisar ett mycket udda beteende. Av en slump hamnade skaftet på en stekpanna väldigt nära en kastrull och mellan skaft och kastrull började en urladdning ske, med ett ringande ljud och små blixtar (syns 53 sek in i filmen) som märkbart resultat, se
[video=vimeo;50174666]https://vimeo.com/50174666[/video]
och detta inträffade alltså när hällen var avstängd.
Varken Elextrolux-service nationellt eller lokalt har hört talas om detta tidigare, men påstår att det är "helt normalt". Om man ställer två kärl diagonalt, på avstängd häll, kan man dessutom mäta upp en växelspänning mellan dessa, ca 18V, två kärl på samma sida (vä el hö) ger en lägre spänning, ca 6 V.
Serviceteknikern påstod att han mätt på annan häll (Husqvarna) i butik med samma resultat som på min häll. Bad därför en kollega mäta på deras Husqvarna induktionsspis av 2013 års modell men ingen spänning där.
Spontant känns det helt galet att det ska vara på detta sätt när hällen är avstängd. Är det någon som ids mäta på sin häll
och den uppvisar ett mycket udda beteende. Av en slump hamnade skaftet på en stekpanna väldigt nära en kastrull och mellan skaft och kastrull började en urladdning ske, med ett ringande ljud och små blixtar (syns 53 sek in i filmen) som märkbart resultat, se
[video=vimeo;50174666]https://vimeo.com/50174666[/video]
och detta inträffade alltså när hällen var avstängd.
Varken Elextrolux-service nationellt eller lokalt har hört talas om detta tidigare, men påstår att det är "helt normalt". Om man ställer två kärl diagonalt, på avstängd häll, kan man dessutom mäta upp en växelspänning mellan dessa, ca 18V, två kärl på samma sida (vä el hö) ger en lägre spänning, ca 6 V.
Serviceteknikern påstod att han mätt på annan häll (Husqvarna) i butik med samma resultat som på min häll. Bad därför en kollega mäta på deras Husqvarna induktionsspis av 2013 års modell men ingen spänning där.
Spontant känns det helt galet att det ska vara på detta sätt när hällen är avstängd. Är det någon som ids mäta på sin häll
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Att du kan mäta spänning på metallföremål är inte så konstigt, de plockar upp diverse fält när de är i närheten av elledningar, din multimeter har så hög inre impedans att den inte belastar.
Men att det slår blixtar mellan prylar som står på en avstängd häll låter helt orimligt. Det indikerar att den inte är helt avstängd.
Men att det slår blixtar mellan prylar som står på en avstängd häll låter helt orimligt. Det indikerar att den inte är helt avstängd.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hej och tack för svar, nja helt avstängd i bemärkelsen strömlös kan den ju inte vara om den ska starta. Men att det, genom att placera kärl över induktionszonerna, går att mäta upp spänning mellan dessa känns inte helt stabilt. Ställer jag kärlen på bänken bredvid är det ju noll och inget. Zonerna borde vara lika "döda" som bänken anser jag, till dess att jag släpper fram ström dit genom att starta hällen och dra igång värmen.
Kul fenomen! Vi har ungefär samma häll så jag var bara tvungen att mäta lite.
Ett analogt vridspoleinstrument visade ca 10 Volt, men som väntat ingen ström. Det digitala instrumentet visade ca 25 V, ingen ström och ca 10-50 kHz frekvens.
Det är med andra ord ett radiofenomen och ingenting farligt.
Hur det kan blixtra hos TS är för mej ett mysterium, likaså att det blir utslag när hällen är avstängd. Här var det helt dött om inte zonerna var på.
Ett analogt vridspoleinstrument visade ca 10 Volt, men som väntat ingen ström. Det digitala instrumentet visade ca 25 V, ingen ström och ca 10-50 kHz frekvens.
Det är med andra ord ett radiofenomen och ingenting farligt.
Hur det kan blixtra hos TS är för mej ett mysterium, likaså att det blir utslag när hällen är avstängd. Här var det helt dött om inte zonerna var på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick 98V i liknande setup som bilden ovan på min häll. Placerade grytlappar under vardera kokkärl och fick då drygt 40V. Provade att sätta kokkärlen på köksbordet, men fick ingen spänning att tala om. Tyvärr ingen ström, annars hade jag kanske kunnat bli rik?
Med hällen påslagen alltså? Vad läser du av med den avslagen?DIY_freak skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
