162 417 läst ·
543 svar
162k läst
543 svar
Blivit stämda pga ”fel i badrum i nyrenoverad bostadsrätt. Dolt fel?
Detta är viktigt! Tingsrätten bryr sig inte. De går på bevis. Om det kommer dit....Alfredo skrev:
Mitt råd, efter egen tingsrätten förhandling som inleddes ca 3-4 år efter köp och varade i 3 år är - ta det på allvar. Ta in en Advokat, inte jurist. Låt hen ta det. Läs på och prata med Advokaten. Det finns en massa praxis. Det gäller inte bara att ha rätt utan även få rätt, dvs bevis! Utifall du avtalat med ett företag om fackmässighet och du förlorar en tvist. Kan du eventuellt....om inte tiden runnit ut...starta en avtalstvist mot dem. Men om det var ett mindre AB så kan jag nästan garantera att du inte har någon motpart.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
I detta fall finns inget företag bakom som gjort jobbet. Beskrivningen tyder antingen på ett rent svartjobb, möjligen utfört av någon bekant som jobbar i branschen.Byggis1976 skrev:
Detta är viktigt! Tingsrätten bryr sig inte. De går på bevis. Om det kommer dit....
Mitt råd, efter egen tingsrätten förhandling som inleddes ca 3-4 år efter köp och varade i 3 år är - ta det på allvar. Ta in en Advokat, inte jurist. Låt hen ta det. Läs på och prata med Advokaten. Det finns en massa praxis. Det gäller inte bara att ha rätt utan även få rätt, dvs bevis! Utifall du avtalat med ett företag om fackmässighet och du förlorar en tvist. Kan du eventuellt....om inte tiden runnit ut...starta en avtalstvist mot dem. Men om det var ett mindre AB så kan jag nästan garantera att du inte har någon motpart.
Byggis1976 skrev:
Ok, ja - det betyder ju iofs inte att det är ”icke fackmässigt”, men jösses vad bevisbördan ökar enormt! Jag skulle nog överväga att då bara förlika. Dålig situation.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Kanske, men ligger inte bevisbördan snarare på köparen som inte lyckades se rör genom golv etc och som inte undersökte köpet, trots anmodan?Byggis1976 skrev:
Hej!Fairlane skrev:
Det funkar inte riktigt så. Köparen lär dokumentera noga vid rivning. Eftersom det är ofantligt svårt för tom fackmän att göra rätt så kommer stämning inte på slutet handla om yta, utan fel.
I det fall vi vann tog det nog va 2 år att komma ner till ”saken”. Dvs själva tvisten. Segt som fn
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, men om fel syns tydligt så kan man ju inte blunda för de som köpare och sen komma tillbaks senare och begära ett nytt badrum.Byggis1976 skrev:
De här felen är triviala både för fackmän och lekmän att se. Det betyder såklart inte att alla människor ser det, det finns det som inte kan något om detta, men det ger en inte automatiskt en nytt badrum.
Absolut! Men det beror på utfästelser. Dvs om köparen had fog att misstänka. Det är nog en bättre strategi för säljaren att skriva att med tanke på ditt o datt borde de insett hur felbyggt det var. Men jag betvivlar om det sker.Men om utfästelser var att det var fackmässigt så ....Fairlane skrev:
Ja, men om fel syns tydligt så kan man ju inte blunda för de som köpare och sen komma tillbaks senare och begära ett nytt badrum.
De här felen är triviala både för fackmän och lekmän att se. Det betyder såklart inte att alla människor ser det, det finns det som inte kan något om detta, men det ger en inte automatiskt en nytt badrum.
Och, ja. En till viktig sak som hände oss. I vårt badrum saknades ek gk tröskel. Men då felet senare var att regelavstånd var fel så är trösjeln irrelevsnt. Det som behandlas rättsligt är felet...bara....
Eftersom ni är fantastiska som engagerar er i mitt fall vill jag uppdatera er. Vi har nu fått en bekräftelse på att stämningen är inskickad av köpare och nu ska vi skicka in bevis för vår talan.
Efter att ha studerat olika fall upplever jag att vi är i ett läge där twisten främst kommer handla om:
”Om förväntningarna och funktionen motsvarar utfästelsen av badrummet och om felen är upptäckbara”.
En sak har jag svårt att hitta info om och det är gällande det avhjälpningsförsök vi gjorde vid ett sittande bokat möte tillsammans med mäklare där vi alla var överens om att vi skulle betala en stor del av fakturan av åtgärdande av felen. Han godtog först förslaget men ångrade sig några dagar efter och ville ha pengar inom 10 dgr. Enligt stämningen han skickat har vi inte erbjudit avhjälpning. Hur fungerar detta?
Efter att ha studerat olika fall upplever jag att vi är i ett läge där twisten främst kommer handla om:
”Om förväntningarna och funktionen motsvarar utfästelsen av badrummet och om felen är upptäckbara”.
En sak har jag svårt att hitta info om och det är gällande det avhjälpningsförsök vi gjorde vid ett sittande bokat möte tillsammans med mäklare där vi alla var överens om att vi skulle betala en stor del av fakturan av åtgärdande av felen. Han godtog först förslaget men ångrade sig några dagar efter och ville ha pengar inom 10 dgr. Enligt stämningen han skickat har vi inte erbjudit avhjälpning. Hur fungerar detta?
Tråkigt att höra men var inte orolig. Det kan vara bra att de inte nämnt er avhjälpning , låt ert ombud bedöma detta. Kanske kan ni kalla mäklaren som vittne.N Nina Sol skrev:Eftersom ni är fantastiska som engagerar er i mitt fall vill jag uppdatera er. Vi har nu fått en bekräftelse på att stämningen är inskickad av köpare och nu ska vi skicka in bevis för vår talan.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Jag skulle inte heller ta upp det att ni haft ett möte och erbjudit er att betala nån faktura. Det i sin tur kan ju användas som att ni faktiskt accepterat köparens krav och står bakom detta.
Det här har jag varit igenom.
Det ert ombud nu ska göra är ju först och främst att ifrågasätta varje påstående som köparen gör och på så sätt trötta ut motparten. Ni kommer ju att ha en skriftväxling som går ett antal varv innan ni får träffas i tingsrätten och en domare tittar era ombud strängt i ögonen och uppmanar er att komma till förlikning.
Exempel:
"Det framgår inte på vilket sätt ett fel skulle föreligga och varför det uppges vara dolt."
"På vilket sätt menar ni att badrummet inte överensstämmer med avtalet?"
"Hur menar ni att det är fel på golvbrunnen?"
O s v.
Det ert ombud nu ska göra är ju först och främst att ifrågasätta varje påstående som köparen gör och på så sätt trötta ut motparten. Ni kommer ju att ha en skriftväxling som går ett antal varv innan ni får träffas i tingsrätten och en domare tittar era ombud strängt i ögonen och uppmanar er att komma till förlikning.
Exempel:
"Det framgår inte på vilket sätt ett fel skulle föreligga och varför det uppges vara dolt."
"På vilket sätt menar ni att badrummet inte överensstämmer med avtalet?"
"Hur menar ni att det är fel på golvbrunnen?"
O s v.
Ok, då vet ni att köparen valt att gå vidare. Ni bör stämma av noga med ert ombud. Det kommer att ta tid innan det kommer upp i rätten och det blir diverse skriftväxling före dess. Ett råd är att ni bör vara försiktiga med att lägga ut detaljerad information, denna sida är öppen och det kan tänkas att er motpart hittar denna tråd och får info om er strategi.N Nina Sol skrev:Eftersom ni är fantastiska som engagerar er i mitt fall vill jag uppdatera er. Vi har nu fått en bekräftelse på att stämningen är inskickad av köpare och nu ska vi skicka in bevis för vår talan.
Det är tveksamt om ni har något att tjäna på att ta upp förslaget om att betala en del av en faktura, det kan nog tolkas som att ni erkänner ert ansvar och då bör ta hela kostnaden. Ytterst blir det en prövning av frågan om utfästelse och upptäckbarhet. Det förefaller enkelt att upptäcka felen så då beror mycket på exakt vilken utfästelse som gjorts.