162 422 läst ·
543 svar
162k läst
543 svar
Blivit stämda pga ”fel i badrum i nyrenoverad bostadsrätt. Dolt fel?
Visst men frågan som vi diskuterade var när föreningen genomför underhåll, inte bostadsrättshavaren.S Sven-Olov Olsson skrev:
(Dock så har föreningen små möjligheter att ingripa ens om renovering inte sker "fackmannamässigt", vilken är den äldre term som brukar vara införd i stadgarna. Nästan alla äldre lägenheter är underhållna på ett icke fackmannamässigt sätt i olika detaljer, t ex ytskikten. Men det är en sidodiskussion som ej har med tråden att göra.)
Redigerat:
Nej det kan inte handla om dolda fel.N Nina Sol skrev:Vi har blivit stämda pga att köparen till vår nyrenoverade bostadsrätt hävdar fel i badrum som han vill att vi ska betala för ny totalrenovering. När köparen först tog kontakt med oss efter 3 mån gick vi med på att avhjälpa problemen genom att betala fakturan för hantverkarna. Han gick inte med på det utan ville ha pengar istället. Nu, precis innan 2 år har gått har köparen skickat in stämningsansökan till tingsrätten.
De felen han hävdar efter köpet med stöd av besiktningsman är:
Fel lutning på badrumsgolvet.
Saknas list.
Vattenlåset i duschen ojämnt.
Vi anser att dessa fel inte är dolda och inte av avsevärd betydelse.
En rättegång är dyr. Vi har anlitat advokat men vill kolla hur ni på detta forum med varierade erfarenheter anser.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Om lägenheten var nyrenoverad så borde det finnas en garanti från den som utförde renoveringen av badrummet, sedan borde det finnas dokument på renoveringen så som våtrumsintyg och besiktningsprotokoll.N Nina Sol skrev:Vi har blivit stämda pga att köparen till vår nyrenoverade bostadsrätt hävdar fel i badrum som han vill att vi ska betala för ny totalrenovering. När köparen först tog kontakt med oss efter 3 mån gick vi med på att avhjälpa problemen genom att betala fakturan för hantverkarna. Han gick inte med på det utan ville ha pengar istället. Nu, precis innan 2 år har gått har köparen skickat in stämningsansökan till tingsrätten.
Saknas list.
En rättegång är dyr. Vi har anlitat advokat men vill kolla hur ni på detta forum med varierade erfarenheter anser.
Hej!N Nina Sol skrev:Vi har blivit stämda pga att köparen till vår nyrenoverade bostadsrätt hävdar fel i badrum som han vill att vi ska betala för ny totalrenovering. När köparen först tog kontakt med oss efter 3 mån gick vi med på att avhjälpa problemen genom att betala fakturan för hantverkarna. Han gick inte med på det utan ville ha pengar istället. Nu, precis innan 2 år har gått har köparen skickat in stämningsansökan till tingsrätten.
Saknas list.
Har varit med om liknande för ett par år sedan där jag sålde min bostadsrätt och hamnade i en tvist med köparna.
Du har säkert koll på det men du kan få hjälp med ditt juridiska ombud från ditt försäkringsbolag. I mitt fall betalade försäkringsbolaget 85% av min advokats kostnad.
Det jag lärde mig att av den processen är att det sällan leder till något men kan ta lång tid att komma till avslut. Ha is i magen, låt ditt juridiska ombud göra arbetet och försök att inte låta det påverka din psykiskt.
Du kan inte bli dömd till förlikning. Förlikning blir det när man kommer överens om en lösning i stället för att låta domstolen dömma.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Nej.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förlikning_(civilrätt)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förlikning_(civilrätt)
Hur ser rättsapparaten på det andra fel som köparen hävdar? Att det kommer upp synliga rör ur badrummets golv, något som tydligen är badrummets ursprungliga tekniska lösning som har lämnats kvar vid renoveringen men som inte är i överensstämmelse med dagens branschregler för badrum.Mats Österholm skrev:
Jag processar mycket fel i fastighet och fel i bostadsrätt i domstol. Det finns likheter och skillnader mellan dessa, men generellt sett kan man säga att undersökningsplikten kan både utökas och minskas. Exempel på där köparens undersökningsplikt kan minskas är om säljaren lämnar uttryckliga utfästelser (garantier) eller ej uttryckliga utfästelser, s.k. enuntiationer.
Som utgångspunkt är ett icke-nominellt golvfall inte ett dolt fel då det är något som en normalt bevandrad lekman bort upptäcka, lite beroende på hur bristfälligt golvfallet är. Har säljaren utfäst att "badrummet är nyrenoverat av en fackman och allt är gjort enligt Säker Vatten" så kan dock undersökningsplikten reduceras eller falla bort helt. Har säljaren å andra sidan sagt att "jag har gjort badrummet själv och jag är inte säker på att jag gjorde tätskiktet rätt" så kan köparens undersökningsplikt istället utökas.
Det kan också finnas en upplysningsplikt för säljaren avseende vissa allvarliga fel som säljaren känt till och som han/hon känt till var av betydelse för köparen. Om säljaren i sådant fall inte informerar om felet kan köparen få göra felet gällande även om det hade gått att upptäcka.
Slutligen finns det även så kallade garantifiktioner, som utgör outtalade garantier för att ett hus besitter vissa kärnegenskaper. Detta är dock främst aktuellt vid fel i fastighet, ett icke-nominellt golvfall är ingen kärnegenskap.
Mvh Mats Österholm
Advokatfirman Apex KB
(Sen var det något om en list och golvbrunnen också men jag tror ingen i tråden har förstått vad köparen menar här.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Det är väldigt likartade paragrafer i jordabalken och i köplagen. Även om en vara säljs i befintligt skick enligt köplagen så går det att reklamera sånt som inte är förväntat och inte går att upptäcka vid en undersökning, dvs. ungefär som det står i jordabalken. Det har tagits upp i många trådar i forumet.E El oso skrev:Köp av villa är ett köp av en fastighet, dör gälller helt andra regler och begreppet "dolda fel" är tillämpbart.
Köp av bostadsrätt är köp av lösöre dvs köp av rätten att bo där. Det regleras i köplagen. Det som kan prövas är de utfästelser man gjort i säljprospektet annars säljs en brf i "befintligt dkick".
En hanterkares utsago lär ha dåligt värde även om firman han jobbar i är certifierad våtrum. Om en besiktningsman cerifierad av SBR hade gjort besiktningen hade det nog varit mera värt.V Viktorbyggahus skrev:Så för att sammanfatta. Du renoverar ditt badrum utan kvitto. Köper en sarg. Säljer i befintligt skick.
Köparen säger inget på 1.5 år. Men kontaktar dig ur det blå och vill ha kompensation för dåligt fall.
Du erbjuder dig betala fakturan. Eller del av tning av en cerfierad fakturan.
De säger nej de vill ha kontanter. Du säger nej.
De stämmer dig.
Säljavtalet säger i befintligt skick.
Köparen har inte klagat på 1.5 år.
Besiktningen görs av dem efter 1.5 år.
Rören i golvet var där sedan tidigare och ni ändrade bara inte dem?
Det här låter långsökt.
Sen kan man ju undra varför köparen anmäler dåligt fall som dolt fel först efter 1,5 år, har de tröttnat på ytskikten och vill ha nytt gratis?
Dåligt fall kan ju knapoast anses dolt det ser man ju på visningen om man tittar efter...
Att rör kommer upp genom golvet syns ju också
Säger certifierade bersiktningsmannen El Oso
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, det står att det kan ske en förlikning under domstolsprocess, domstolen kan anmoda att parterna kommer överens om en förlikning och att sen att det klubbas. Lite hårfint hur parterna tolkar detta, om det är domstolen som dömer eller inte till förlikning.D Daniel 109 skrev:
Det är inte en dom.
Att det kommer upp rör ur golvet är ju fullt synligt, kan knappast åberopas som dolt fel.Claes Sörmland skrev:
Hur ser rättsapparaten på det andra fel som köparen hävdar? Att det kommer upp synliga rör ur badrummets golv, något som tydligen är badrummets ursprungliga tekniska lösning som har lämnats kvar vid renoveringen men som inte är i överensstämmelse med dagens branschregler för badrum.
(Sen var det något om en list och golvbrunnen också men jag tror ingen i tråden har förstått vad köparen mena här.)
Man skulle ha gjort en "gubbe" runt rören så att rören kommer ut någon dm upp när man renoverade badrummet...
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Man uppmanar parterna att komma överens, man försöker verkligen att få till parterna att komma överens då det är mycket billigare för patterna. Därefter kan man skriva ner överenskommelsen i form av en dom, men det är inte samma sak som att domstolen fattar beslutet.H HEM2121 skrev:
Att dömas till förlikning skulle ju innebära att domen är "ni går komma överens".