FHi FHi skrev:
Intressant. Även där stod följande.

Reversed Saw Blade​

One thing to note is that the saw blade is reversed compared to most modern band saw blades. Mention this when you are ordering your new blade and the shop will weld it the other way around.
Vad menas med omvänt i det här fallet?

Rickard.
L Lovan83 skrev:
Vad menas med omvänt i det här fallet?
Normalt sågar man från vänster till höger men på incan sågar man höger till vänster vilket gör att tänderna är uppochner om man inte kränger bladet (eller beställer vända ;))

Rickard. Rickard. skrev:
Normalt sågar man från vänster till höger men på incan sågar man höger till vänster vilket gör att tänderna är uppochner om man inte kränger bladet (eller beställer vända ;))
Ah rotationsriktningen på bladet menar du?
Normalt sett går de medsols men på incan så går bladet motsols?

Rickard.
L Lovan83 skrev:
Ah rotationsriktningen på bladet menar du?
Normalt sett går de medsols men på incan så går bladet motsols?
Allt handlar om vilket perspektiv man ser ifrån men från sidan man står och sågar på så snurrar incan moturs.

Hej
Är det ett problem att vända vissa blad?
Jag tänker korta breda blad?

/W

Rickard.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Är det ett problem att vända vissa blad?
Jag tänker korta breda blad?

/W
Jag har problem med att jag likt när jag byter blad garanterar blodvite men annars är det inga problem att vända alla tänkbara blad till incan i alla fall.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ett tips om du behöver byta ut bladstyrningsstålen är att uppgradera till keramiska dito. De kan ligga mot sågbladet utan att slitas eller bli onödigt varma.

• Gilla
FHi
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har problem med att jag likt när jag byter blad garanterar blodvite men annars är det inga problem att vända alla tänkbara blad till incan i alla fall.
Enda uppgiften i snickeriet där jag använder handskar...när man vecklar ut ett sånt där blad som är vikt i tre varv o det säger schwuuuung o det plötsligt blir 10ggr så stort...

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Enda uppgiften i snickeriet där jag använder handskar...när man vecklar ut ett sånt där blad som är vikt i tre varv o det säger schwuuuung o det plötsligt blir 10ggr så stort...
Wow, vart köper du dina blad, mina blir bara 3 ggr större? 🤩

nanowire nanowire skrev:
Wow, vart köper du dina blad, mina blir bara 3 ggr större? 🤩
Enlargeyourbandsawbladesizenow.com

Ola C Ola C skrev:
Enlargeyourbandsawbladesizenow.com
Tack, jag skrev in alla mina person- och bankkortuppgifter, får se vad som händer 🤓

• Älska
Ola C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.