Hej
Har just hämtat en bandsåg jag köpt på blocket. Den funkade finfint hos förra ägaren. Provkörde den där. Hemma trippar den dock jordfelsbrytaren. Ska undersöka lite mer imorgon om det är så att dom fulkopplat nolla och jord av någon anledning eller om det är något annat.
Någon som har idéer?
Men nu till min egentliga fråga. Skulle någon kunna artbestämma mitt exemplar? Saknar helt typskylt. Och ännu bättre om det finns någon dokumentation till den.
Vet att det finns an massa olika varianter.
Mvh
Fredrik
Har just hämtat en bandsåg jag köpt på blocket. Den funkade finfint hos förra ägaren. Provkörde den där. Hemma trippar den dock jordfelsbrytaren. Ska undersöka lite mer imorgon om det är så att dom fulkopplat nolla och jord av någon anledning eller om det är något annat.
Någon som har idéer?
Men nu till min egentliga fråga. Skulle någon kunna artbestämma mitt exemplar? Saknar helt typskylt. Och ännu bättre om det finns någon dokumentation till den.
Vet att det finns an massa olika varianter.
Mvh
Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Det finns lite olika modeller med olika motorer och lite olika tillbehör men det är en 260, ibland inca euro 260.
Frustrator har länkat manualer här på forumet som du borde kunna hitta annars hittar du dom via Google, det är en mycket vanlig modell.
Angående jordfelsbrytare så får du nog börja med det enklaste och se om det är galet i handsken eller brytare.
Frustrator har länkat manualer här på forumet som du borde kunna hitta annars hittar du dom via Google, det är en mycket vanlig modell.
Angående jordfelsbrytare så får du nog börja med det enklaste och se om det är galet i handsken eller brytare.
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Och lite jiggtips mm http://incawoodworking.blogspot.com/2013/09/books-for-inca-injecta.html?m=1
Tack.
Hittade även denna som jag tyckte var lite tydligare.
https://isolab.ess.washington.edu/resources/manuals/inca340manual.pdf
Hittade även denna som jag tyckte var lite tydligare.
https://isolab.ess.washington.edu/resources/manuals/inca340manual.pdf
Verktygstokig
· Halland
· 8 306 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Ett litet tips är att läsa databladet noga innan du beställer blad så slipper du göra samma eller liknande misstag som jag gjorde. Jag beställde 4 blad med för tjockt gods och det gillade inte alls sågen så nu sitter jag på nya blad jag inte vill slänga men har ingen användning av 
Min erfarenhet säger att deras rekommendation på 0.5mm är max, jag använder 0.4mm.
Min erfarenhet säger att deras rekommendation på 0.5mm är max, jag använder 0.4mm.
Ja. Jag har sett att databladet föreskriver
L 1870-1880 mm
W 3-18 mm
T 0,4-0,6 mm
Dock är de enda jag kan hitta 0,36 mm eller 0,63mm tjocka. Antar att de tunnare är att rekommendera då?
Har även för mig att jag läst att man skulle specificera att det är en ”felvänd bandsåg” för att dom skulle svetsa bladet på något specifikt sätt. Kan dock inte begripa varför det skulle spela någon roll då bladen borde gå att kränga om riktningen på.
Vad rekommenderar ni för bladtandning?
6mm med 6tpi för figursågning.
16mm med 4 tpi för klyvning
Eller är 10mm med 6tpi en bra universallösning?
L 1870-1880 mm
W 3-18 mm
T 0,4-0,6 mm
Dock är de enda jag kan hitta 0,36 mm eller 0,63mm tjocka. Antar att de tunnare är att rekommendera då?
Har även för mig att jag läst att man skulle specificera att det är en ”felvänd bandsåg” för att dom skulle svetsa bladet på något specifikt sätt. Kan dock inte begripa varför det skulle spela någon roll då bladen borde gå att kränga om riktningen på.
Vad rekommenderar ni för bladtandning?
6mm med 6tpi för figursågning.
16mm med 4 tpi för klyvning
Eller är 10mm med 6tpi en bra universallösning?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Vars hittar du den informationen? Även i den du länkat hittar jag bara 0.5mm och längden är 1850mm vilket stämmer med vad jag läst tidigare och följer.
0.36mm är den jag skulle rekommendera, vill du prova dryga 0.6mm kan du få köpa mina😈
Jag vänder alla mina nya blad och förstår inte heller varför dom ska behöva göra det.
Jag använder bara 4 tpi i lite olika bredder då snitten ändå behöver putsning efteråt och då sågar jag hellre snabbt och rakt men du får nog göra som alla andra och testa dig fram vad du gillar bäst, träbandsågblad av den här storleken är ju inte så dyra.
Jag är absolut ingen expert på bandsågar eller inca för den delen utan jag råkar bara ha haft en lite längre än du så ta inte mina tips på för stort allvar
0.36mm är den jag skulle rekommendera, vill du prova dryga 0.6mm kan du få köpa mina😈
Jag vänder alla mina nya blad och förstår inte heller varför dom ska behöva göra det.
Jag använder bara 4 tpi i lite olika bredder då snitten ändå behöver putsning efteråt och då sågar jag hellre snabbt och rakt men du får nog göra som alla andra och testa dig fram vad du gillar bäst, träbandsågblad av den här storleken är ju inte så dyra.
Jag är absolut ingen expert på bandsågar eller inca för den delen utan jag råkar bara ha haft en lite längre än du så ta inte mina tips på för stort allvar
Redigerat:
På den tiden jag hade Inca körde jag 1854mm blad, 0.5mm tjocklek och 13mm bredd 3tpi. Skulle inte gå bredare än så och inte tjockare heller, iaf inte på den bladbredden.
Som dedikerat kurvblad kan man ex ha ett 6mm 4tpi.
Högre tpi ger finare snitt, kan va användbart för vissa operationer men det är bra sällan, iaf i mitt fall.
Som dedikerat kurvblad kan man ex ha ett 6mm 4tpi.
Högre tpi ger finare snitt, kan va användbart för vissa operationer men det är bra sällan, iaf i mitt fall.
I dokukumentet jag länkade till om man kollar dom andra språken än engelska.Rickard. skrev:
Vars hittar du den informationen? Även i den du länkat hittar jag bara 0.5mm och längden är 1850mm vilket stämmer med vad jag läst tidigare och följer.
Jag är absolut ingen expert på bandsågar eller inca för den delen utan jag råkar bara ha haft en lite längre än du så ta inte mina tips på för stort allvar![]()
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Vad härligt med olika specifikationer på olika språk, inte alls förvirrande så...FHi skrev:
Här kollade jag innan jag beställde och då missade jag tjockleken.
https://machineatlas.com/machines/inca-euro-260/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Där ser man, det är i alla fall ett så kallat icke-problem men lösningar på sånna är det ju ändå folk som hittar på.
Jag har klyvt ut lite ek"fanér" (60mm brett,2mm tjockt) ikväll och pga denna tråd väcktes lite nyfikenhet så jag lekte runt lite med det jag har och jag inser att jag egentligen bara behöver/använder 12mm(95%) och 6mm(5%)med 4tpi. Jag har även 16mm men jag kan inte hur jag än försökte hitta någon märkbar fördel med den över 12mm.
Jag figursågar inte tunt material på bandsågen då jag mycket hellre kör dekatör/figur/kontur-sågen så jag vet inte vad som är lämpligt för det men mina rekommendationer får bli 12mm och 6mm, 4 eller 6 tpi får du känna/prova själv, jag tycker incan går bättre med färre tänder men jag är också en sån som hellre hyvlar eller slipar två/tre extra drag istället för att byta bort 4tpi bladet även när jag sågar 4mm plyfa....
Jag har klyvt ut lite ek"fanér" (60mm brett,2mm tjockt) ikväll och pga denna tråd väcktes lite nyfikenhet så jag lekte runt lite med det jag har och jag inser att jag egentligen bara behöver/använder 12mm(95%) och 6mm(5%)med 4tpi. Jag har även 16mm men jag kan inte hur jag än försökte hitta någon märkbar fördel med den över 12mm.
Jag figursågar inte tunt material på bandsågen då jag mycket hellre kör dekatör/figur/kontur-sågen så jag vet inte vad som är lämpligt för det men mina rekommendationer får bli 12mm och 6mm, 4 eller 6 tpi får du känna/prova själv, jag tycker incan går bättre med färre tänder men jag är också en sån som hellre hyvlar eller slipar två/tre extra drag istället för att byta bort 4tpi bladet även när jag sågar 4mm plyfa....