Hej

Har just hämtat en bandsåg jag köpt på blocket. Den funkade finfint hos förra ägaren. Provkörde den där. Hemma trippar den dock jordfelsbrytaren. Ska undersöka lite mer imorgon om det är så att dom fulkopplat nolla och jord av någon anledning eller om det är något annat.
Någon som har idéer?

Men nu till min egentliga fråga. Skulle någon kunna artbestämma mitt exemplar? Saknar helt typskylt. Och ännu bättre om det finns någon dokumentation till den.
Vet att det finns an massa olika varianter.

Mvh
Fredrik
INCA-märkt bordsbandsåg i snickeriverkstad, metallarbetsyta, inställningsräcken, elektrisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön vertikal bandsåg i verkstad med bord, elmotor och elsladd.
Skapa konto
Grön elektrisk motor, identifikationsskylt, tekniska specifikationer, sladd, industriell utrustning, närbild.
Skapa konto
Bandsåg närbild, sågblad, styrhjul, spänningsmekanism, metallarbete, maskinutrustning, verktyg i arbetsmiljö.
Skapa konto
Bandsåg i verkstad, stor hjulmekanism, sågblad, arbetsbord, verktygshållare i bakgrunden, organisera, vertikal orientering.
Skapa konto
Metallklots fixerad i skruvstycke med verktyg och märken, belyser industriell eller mekanisk arbetsmiljö.
Skapa konto
Elmotor ansluten till strömförsörjning, anslutningsbox med kabel, terminaler och kondensator synliga.
Skapa konto

Rickard.
Det finns lite olika modeller med olika motorer och lite olika tillbehör men det är en 260, ibland inca euro 260.

Frustrator har länkat manualer här på forumet som du borde kunna hitta annars hittar du dom via Google, det är en mycket vanlig modell.

Angående jordfelsbrytare så får du nog börja med det enklaste och se om det är galet i handsken eller brytare.

Perfekt. 260 är taget 😀

FHi FHi skrev:
Tack.
Hittade även denna som jag tyckte var lite tydligare.
[länk]
Det är samma, men i pdf-format. Tidigare låg de som PDF på injectasidan också

Rickard.
Ett litet tips är att läsa databladet noga innan du beställer blad så slipper du göra samma eller liknande misstag som jag gjorde. Jag beställde 4 blad med för tjockt gods och det gillade inte alls sågen så nu sitter jag på nya blad jag inte vill slänga men har ingen användning av ;)

Min erfarenhet säger att deras rekommendation på 0.5mm är max, jag använder 0.4mm.

Ja. Jag har sett att databladet föreskriver
L 1870-1880 mm
W 3-18 mm
T 0,4-0,6 mm

Dock är de enda jag kan hitta 0,36 mm eller 0,63mm tjocka. Antar att de tunnare är att rekommendera då?

Har även för mig att jag läst att man skulle specificera att det är en ”felvänd bandsåg” för att dom skulle svetsa bladet på något specifikt sätt. Kan dock inte begripa varför det skulle spela någon roll då bladen borde gå att kränga om riktningen på.

Vad rekommenderar ni för bladtandning?
6mm med 6tpi för figursågning.
16mm med 4 tpi för klyvning
Eller är 10mm med 6tpi en bra universallösning?

Rickard.
Vars hittar du den informationen? Även i den du länkat hittar jag bara 0.5mm och längden är 1850mm vilket stämmer med vad jag läst tidigare och följer.

0.36mm är den jag skulle rekommendera, vill du prova dryga 0.6mm kan du få köpa mina😈

Jag vänder alla mina nya blad och förstår inte heller varför dom ska behöva göra det.

Jag använder bara 4 tpi i lite olika bredder då snitten ändå behöver putsning efteråt och då sågar jag hellre snabbt och rakt men du får nog göra som alla andra och testa dig fram vad du gillar bäst, träbandsågblad av den här storleken är ju inte så dyra.

Jag är absolut ingen expert på bandsågar eller inca för den delen utan jag råkar bara ha haft en lite längre än du så ta inte mina tips på för stort allvar ;)

Redigerat:
På den tiden jag hade Inca körde jag 1854mm blad, 0.5mm tjocklek och 13mm bredd 3tpi. Skulle inte gå bredare än så och inte tjockare heller, iaf inte på den bladbredden.

Som dedikerat kurvblad kan man ex ha ett 6mm 4tpi.

Högre tpi ger finare snitt, kan va användbart för vissa operationer men det är bra sällan, iaf i mitt fall.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vars hittar du den informationen? Även i den du länkat hittar jag bara 0.5mm och längden är 1850mm vilket stämmer med vad jag läst tidigare och följer.

0.36mm är den jag skulle rekommendera, vill du prova dryga 0.6mm kan du få köpa mina😈

Jag vänder alla mina nya blad och förstår inte heller varför dom ska behöva göra det.

Jag använder bara 4 tpi i lite olika bredder då snitten ändå behöver putsning efteråt och då sågar jag hellre snabbt och rakt men du får nog göra som alla andra och testa dig fram vad du gillar bäst, träbandsågblad av den här storleken är ju inte så dyra.

Jag är absolut ingen expert på bandsågar eller inca för den delen utan jag råkar bara ha haft en lite längre än du så ta inte mina tips på för stort allvar ;)
I dokukumentet jag länkade till om man kollar dom andra språken än engelska.

Rickard.
FHi FHi skrev:
I dokukumentet jag länkade till om man kollar dom andra språken än engelska.
Vad härligt med olika specifikationer på olika språk, inte alls förvirrande så...

Här kollade jag innan jag beställde och då missade jag tjockleken.
https://machineatlas.com/machines/inca-euro-260/

Rickard. Rickard. skrev:
Vad härligt med olika specifikationer på olika språk, inte alls förvirrande så...

Här kollade jag innan jag beställde och då missade jag tjockleken.
[länk]
Intressant. Även där stod följande.

Reversed Saw Blade​

One thing to note is that the saw blade is reversed compared to most modern band saw blades. Mention this when you are ordering your new blade and the shop will weld it the other way around.

Rickard.
Där ser man, det är i alla fall ett så kallat icke-problem men lösningar på sånna är det ju ändå folk som hittar på.

Jag har klyvt ut lite ek"fanér" (60mm brett,2mm tjockt) ikväll och pga denna tråd väcktes lite nyfikenhet så jag lekte runt lite med det jag har och jag inser att jag egentligen bara behöver/använder 12mm(95%) och 6mm(5%)med 4tpi. Jag har även 16mm men jag kan inte hur jag än försökte hitta någon märkbar fördel med den över 12mm.

Jag figursågar inte tunt material på bandsågen då jag mycket hellre kör dekatör/figur/kontur-sågen så jag vet inte vad som är lämpligt för det men mina rekommendationer får bli 12mm och 6mm, 4 eller 6 tpi får du känna/prova själv, jag tycker incan går bättre med färre tänder men jag är också en sån som hellre hyvlar eller slipar två/tre extra drag istället för att byta bort 4tpi bladet även när jag sågar 4mm plyfa....

• Gilla
FHi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.