37 403 läst ·
85 svar
37k läst
85 svar
Blivit krävd på ersättning av fel som tidigare ägare "orsakat". Vad göra?
Ev avslöjar bilderna ett fel i utförandet. T.ex. anslutning mellan gjutjärnsavlopp och plast utan att ha använt lämplig övergångsmuff.MathiasS skrev:
Det är kanske inte korrekt att bara skjuta ihop sakerna och pytsa i lite silicon, t.ex.
Jag misstänker att filmning av avlopp inte anses ingå till den helt normala undersökningsplikten när man köper en fastighet. Om det var så, så betyder det i praktiken att precis alla "ska" filma avloppen inför fastighetsaffärer.sebsv211 skrev:
Men däremot hör nog filmning till en ganska grundläggande åtgärd att göra vid en utökad undersökning, som man nog kan anses behöva göra om det finns andra tecken på att allt inte står rätt till.
Ja det är vad jag tror.
Hur länge sedan var det du köpte huset? Är det mindre än 10 år så har ju den som ägde huset innan dig också ansvar för dolda fel gentemot dig.
Isåfall så kanske det kan vara smart att låta tingsrätten bedöma om det är ett dolt fel eller inte, iallafall om det handlar om ett småmål så att det inte riskerar att bli väldigt kostsamt. Det jag isåfall tänker mig är att om tingsrätten inte bedömer det som ett dolt fel så får nuvarande ägaren ta hand om problemet på egen bekostnad. Men om det skulle dömas som ett dolt fel så borde du ha väldigt goda möjligheter att gå vidare och kräva (och stämma) tidigare ägare. För om tingsrätten en gång bedömt det som ett dolt fel så borde bedömningen bli samma när du kommer med en ny stämning baserat på den gamla domen.
Kolla dock med en riktig jurist innan du går vidare på den linjen. Jag är inte jurist utan tyckte bara att det verkade rimligt.
Isåfall så kanske det kan vara smart att låta tingsrätten bedöma om det är ett dolt fel eller inte, iallafall om det handlar om ett småmål så att det inte riskerar att bli väldigt kostsamt. Det jag isåfall tänker mig är att om tingsrätten inte bedömer det som ett dolt fel så får nuvarande ägaren ta hand om problemet på egen bekostnad. Men om det skulle dömas som ett dolt fel så borde du ha väldigt goda möjligheter att gå vidare och kräva (och stämma) tidigare ägare. För om tingsrätten en gång bedömt det som ett dolt fel så borde bedömningen bli samma när du kommer med en ny stämning baserat på den gamla domen.
Kolla dock med en riktig jurist innan du går vidare på den linjen. Jag är inte jurist utan tyckte bara att det verkade rimligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Nej, att rätten har bedömt det som dolt fel i ett led är visserligen ett argument inför nästa mål, men det kan finnas mycket som anses skilja. Så rätten kan mycket väl bedömma olika.
Om inte annat så kan den säljaren komma på ett bättre försvar, och därmed vinna.
Om inte annat så kan den säljaren komma på ett bättre försvar, och därmed vinna.
Damn you! Nu blev jag tvungen att läsa på och faktiskt lära mig något istället för att bara komma med förutfattade meningarMikael_L skrev:Jag misstänker att filmning av avlopp inte anses ingå till den helt normala undersökningsplikten när man köper en fastighet. Om det var så, så betyder det i praktiken att precis alla "ska" filma avloppen inför fastighetsaffärer.
Men däremot hör nog filmning till en ganska grundläggande åtgärd att göra vid en utökad undersökning, som man nog kan anses behöva göra om det finns andra tecken på att allt inte står rätt till.
Ja det är vad jag tror.
Jag hade helt klart blandat ihop undersökningsplikten med den "utökade undersökningsplikten".
Ja å min sida var noga med att stryka under mitt "tror". För speciellt bevandrad och kunnig inom detta är jag definitivt inte.sebsv211 skrev:
Sen, så fort det gäller juridik, så kan man tycka mycket, och peka på lagar och regler. Men i slutänden är det alltid bara en domstol som avgör. Och många har blivit förvånade där ...
Men hittade du något när du "läste på" då? Några bra länkar att delge?
http://epubl.ltu.se/1404-5508/2003/126/LTU-SHU-EX-03126-SE.pdf
Om man vill ha en snabb och lättläst sammanfattning, dock ska man nog ta den med en nypa salt då det finns några tveksammheter ex i kap 4 stycke 1.
Annars är https://lagen.nu/1970:994#K4P19S1 en bra resurs.
Jordabalken med kommentarer och relaterade rättsfall.
Om man vill ha en snabb och lättläst sammanfattning, dock ska man nog ta den med en nypa salt då det finns några tveksammheter ex i kap 4 stycke 1.
Annars är https://lagen.nu/1970:994#K4P19S1 en bra resurs.
Jordabalken med kommentarer och relaterade rättsfall.
En del frågor om dolda fel är riktigt korkade dessutom.... i stuket jag köpte ett hus och nu när jag stängde dörren till sovrummet upptäckte jag att tapeten var sönder riven är det dolt fel?
Eller det är en ful tapet i ena sovrummet är det dolt fel?
Självklart är det dolt fel.... inte kan man kräva att man skall titta bakom en dörr eller titta i alla rummen.....
Det var väldigt OT men vart tvungen...
Eller det är en ful tapet i ena sovrummet är det dolt fel?
Självklart är det dolt fel.... inte kan man kräva att man skall titta bakom en dörr eller titta i alla rummen.....
Det var väldigt OT men vart tvungen...
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
My point exactly. Jag anser (men jag är ju inte jurist, bara läst en del fall och en del info) att detta borde anses som tillräckligt för att man skall misstänka att något är lite skumt. Om det sedan skulle hålla in rätten vet jag inte.Nyfniken skrev:
Redigerat:
Du klarar dig garanterat, detta är INTE ett "Dolt fel", done that been there, dvs om man uppmärksammar köparen om en konstruktion som är felaktig/problematisk så är det köparens skyldighet att kontrollera konstruktionen före köp.
förklara detta för honom, förklara åxå att vid eventuell tvist så får han stå för rättegångskostnader, advokater om han inte vinner målet, är han någorlunda klar i huvudet så ser han att detta lär gå åt pipsvängen.
förklara detta för honom, förklara åxå att vid eventuell tvist så får han stå för rättegångskostnader, advokater om han inte vinner målet, är han någorlunda klar i huvudet så ser han att detta lär gå åt pipsvängen.